Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تامین اجتماعی ، سازمانی ثروتمند ، با خدماتی کم در استان سیستان و بلوچستان

یاسر کرد - آیا برای این سازمان پسندیده است، که صدهانفر از بیماران بیمه شده این سازمان در استان ، برای درمان خود و خانواده شان با تحمل هزینه های بسیار در بیمارستانهای کرمان ، یزد و مشهد سرگردان باشند؟


اختصاصی ندای زاهدان - یاسر کرد - سازمان تامین اجتماعی در طول 91 سال اخیر در عین تکامل ، فراز و فرودهای زیادی داشته است . تاریخ  فعالیت های بیمه ای در ایران به سال 1310 شمسی می رسد. در آن سال با تشکیل صندوق احتیاط  کارگران شبکه کارگران راه آهن کشور ، فعالیتهای بیمه ای پایه ریزی شد. در سال 1332 با گسترش شمول حمایت های بیمه ای کارگران ، سازمان بیمه های اجتماعی کارگران تشکیل شد. و نهایتا" در تیرماه 1354 با گسترش یافتن دامنه پوشش و تعهدات و ادغام برخی سازمانهای بیمه ای دیگر « سازمان تامین اجتماعی » تشکیل شد. مهمترین تغییر پس از انقلاب  به  اوائل سال  1383 و دولت اصلاحات بر می گردد که در آن سال با تصویب  « قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی » در مجلس ،  وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاسیس شد. از طرفی دیگر بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و کاهش تعداد  وزارتخانه ها ، در سال 1390 سه وزارتخانه کار و رفاه و تعاون در هم ادغام شدند که در حال حاضر سازمان که بعد از انتصاب جنجالی قاضی مرتضوی – از متهمان حادثه کهریزک – به نام صندوق تامین اجتماعی شناخته می شود زیر نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اداره می شود.
جمعیت تحت پوشش این سازمان در کشور ، شامل 5/11 میلیون نفر بیمه شده اصلی و بیش از 2/2 میلیون نفر مستمری بگیر است که با احتساب افراد تحت تکفل آنها بالغ بر 35 میلیون نفر می شود . در استان سیستان و بلوچستان هم بیش از 144هزار و  785   نفر بیمه شده اصلی و 796 هزار و 317 نفر تبعی یا پیرو هستند. همچنین بیش از 11 هزار نفر در استان نیز مستمری بگیر می باشند . تعداد کارمندان این سازمان که معمولا" بالاترین حقوق و مزایا را در بین کارکنان دولت دریافت می کنند نیز حدود 62 هزار نفر است که 42 هزار نفر آنها در بخش درمان فعالیت می کنند. سازمان خدمات متنوعی ارائه می دهد از جمله : مستمری بازنشستگی ، از کارافتادگی ، بازماندگان ، مقرری بیمه بیکاری و…
سازمان تامین اجتماعی ،  سازمان عمومی  و غیر  دولتی است که  دخل و خرجش به عهده خودش می باشد.   بنا به تعهدات زیادی که  سازمان دارد ، همواره بدنبال افزایش توان مالی خود بوده است . این سازمان مالک برخی از مهمترین بنگاههای اقتصادی کشور است. به عنوان مثال شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ایران که با نام اختصاری شستا مشهور است مالک بیش از 120 شرکت است که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. شرکتهای دیگر که خود باز در قالب «هولدینگ»  ، شرکتهای تابعه زیادی را در اختبار دارند که  عبارتند از : «  شرکت سرمایه گزاری خانه سازی ایران»  ،« شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین»  ،  « شرکت رفاه کستر تامین اجتماعی»  ،  « بانک رفاه »  ، «موسسه املاک و مستغلات»  ، «موسسه فرهنگی و هنری آتیه»  و« بیمارستان تخصصی و هزار تختخوابی میلاد تهران» .
 جالب است که بدانید که دولت در ازای 35 هزار ملیارد تومان بدهی اش به سازمان تامین اجتماعی در طول 33 سال اخیر ،  سهام 21 شرکت و بانک مهم را به تامین اجتماعی واگذار کرد . شرکت ها و بانک هایی مانند : نیروگاه طوس ، نیروگاه بندر عباس ، شرکت سنگ آهن شرق ، باقیمانده سهام شرکت های فولاد خوزستان ، بانک تجارت ، بانک صارات ، بانک  ملت ، پست بانک ، ایران ال ان جی ، سه شرکت پتروشیمی کرمانشاه و مارون و فن آوران ، هتل های هما و….
با ذکر این مختصر از کلیت و تاریخچه سازمان و شمردن این همه دارایی «سود ده »  سازمان تامین اجتماعی،  پرسش اینجاست که این سازمان در استان سیستان و بلوچستان و برای بیش از 130 هزار بیمه شده اصلی و حدود 800 هزار بیمه شده تبعی اش  چه خدماتی را ارائه داده است؟
 از وظائف ذاتی این سازمان که همان پرداخت مستمری بازنشستگی ، از کار افتادگی  ،  مستمری بازماندگان  ، پرداخت مقرری بیمه بیکاری و….. است می گذریم-  که سازمان همین خدمات را نیز با گذاشتن موانع بسیار انجام می  دهد-  در حوزه درمان و خرید درمان چه اقداماتی انجام داده است ؟  به استثای بیمارستان تامین اجتماعی در زاهدان ، چرا در بقیه شهرهای استان مخصوصا" در حوزه مرکزی و جنوب استان بیمارستانی احداث نمی نماید ؟ چرا درمانگاههای تامین اجتماعی در  شهرستانهای مختلف کمترین خدمات ممکن را ارائه می دهند؟ چرا این درمانگاهها که بسیار هم شلوغ میباشند ،   فقط به درد این می خورند که برای درمان سرما خوردگی به آنجا مراجعه کرد و فاقد پزشکان متخصص و تجهیزات کافی هستند ؟
 هر چند در حوزه خرید درمان توسط تامین اجتماعی بعد از انجام تعهداتش اتفاقات مثبتی افتاده است اما باز هم برخی از مراکز درمانی و پزشکان از تاخیر در دریافت مطالباتشان گلایه دارند  ، چرا باید اینگونه باشد که بیماران متضرر شوند؟
آیا  برای این سازمان پسندیده است،  که صدهانفر از بیماران بیمه شده این سازمان در  استان ،  برای درمان خود و خانواده شان  با تحمل هزینه های  بسیار در بیمارستانهای کرمان ، یزد و مشهد سرگردان باشند؟
از طرف دیگر چرا با وجود اینکه بانک رفاه کارگران ، که از دارایی های این سازمان است و به نام کارگران کشور است هیچ گونه تسهیلات کم بهره ای را به کارگران که در شرایط سخت و اضطرار بسر می برند ؛ ارائه نمی دهد ؟

در پایان ذکر این نکته ضروری است ، که سازمان تامین اجتماعی یک بنگاه اقتصادی نیست که فقط در پی افزایش سود و بالا بردن داراییهایش باشد و این افزایش سود را در کاهش خدمات و تعهداتش ببیند . این سازمان هر چند غیر دولتی و عمومی است  ، اما  رسالتها و تعهدات مهمی در مقابل بیمه شدگان و دولت برعهده دارد . و باز هر چند این سازمان بنابر ماهیت تعهداتش ،   برای افزایش توان و بنیه  مالی اش نیاز به  افزایش دارایی هایش دارد ؛ اما با همه درستی این کارها ، فراموش شدن مناطق حاشیه ایی و محرومی مانند این استان،   چهره این سازمان را بسیار مخدوش ساخته است و می طلبد که در کنار برنامه ریزی برای افزایش توان مالی و  دعواهای سیاسی ،  بیمه شدگان این سازمان در استان  ،  جایگاهی وی‍ژه  در برنامه های ایجابی  سازمان داشته باشند .  
   
  


http://nedayezahedan.com/view-1124-تامین%20اجتماعی%20،%20سازمانی%20ثروتمند%20،%20با%20خدماتی%20کم%20در%20استان%20سیستان%20و%20بلوچستان.html

No comments:

Post a Comment