Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جمهوری اسلامی به دست داشتن در ترور سه زن فعال کرد در پاریس متهم شد

برخی از کارشناسان ترک با اشاره به دشمنی جمهوری اسلامی و بشار اسد با دولت ترکیه و همچنین کردها، این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است دولت ایران یا دولت سوریه در این ترورها نقش داشته باشند.

امره اوسلو، یکی از اعضای سابق پلیس ضدتروریسم ترکیه در این زمینه گفته است: «صلح میان دولت ترکیه و کردها دیگران را مثل ایران و سوریه آشفته می کرد.»


دولت ترکیه همچون بسیاری از مفسران ترک، انگیزه قتل سه زن فعال کرد در پاریس را منحرف کردن گفت وگو میان دولت ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان دانسته‌اند.

چند ساعت پس از کشف اجساد سه زن فعال کرد در پاریس که دو نفر آنها به ضرب گلوله‌هایی در سرشان به قتل رسیده بودند و به نفر سوم نیز از ناحیه شکم و پیشانی حمله شده بود، یکی از مقام های حزب حاکم ترکیه در آنکارا، این اقدام را یک تسویه حساب درون حزبی در حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک، عنوان کرد.

حسین چِلِیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه، با بیان این که اختلافاتی در حزب کارگران کردستان وجود دارد، گفت که این قتل ها برای خرابکاری در روند صلح میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان است.

با این حال وی اظهارنظر قطعی در این زمینه را «خیلی زود» دانست.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که در داکار به سر می برد، با موضعی مشابه، گفت: ما به مبارزه علیه تروریسم در ترکیه پایبند هستیم.

وی اضافه کرد که این قتل ها می تواند با انگیزه اخلالگری در روند صلح، یا نزاع درون حزبی باشد.

این در حالی است که کردهای مقیم فرانسه دولت ترکیه را به عنوان مسؤول این قتل ها معرفی کرده اند.

بلند آرنیچ معاون نخست وزیر ترکیه، هرگونه نقش دولت ترکیه در زمینه را تکذیب کرد و گفت: کشتن این سه زن با این شیوه مطلقا امری نیست که ما بتوانیم تأیید کنیم.

اما مفسران سیاسی در ترکیه، نسبت به مقامهای دولتی با احتیاط بیشتری اظهارنظر کرده اند.

سردبیر روزنامه ملیت، نزدیک به جناح چپ میانه رو ترکیه، در این زمینه گفته که قاتلان این جنایت هر که باشند، نمی توان این قتل ها را جدای از موضوع مذاکرات صلح در نظر گرفت.

سردبیر روزنامه «رادیکال» نیزبا تأکید بر نزدیکی یکی از کشته شدگان به نام سکینه جانسیز به عبدالله اوجالان، نوشت که سخت است بگوییم که چه کسی این قتل ها را انجام داده اما آن چه واضح است این است که این ترورها نزدیکان اوجالان را هدف گرفت.

اما برخی از کارشناسان ترک نیز با اشاره به دشمنی حکومت جمهوری اسلامی و حکومت بشار اسد با دولت ترکیه و همچنین کردها، این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است دولت ایران یا دولت سوریه در این ترورها نقش داشته باشند.

امر اسلو، یکی از اعضای سابق پلیس ضدتروریسم ترکیه در این زمینه گفته است: «صلح میان دولت ترکیه و کردها دیگران را مثل ایران و سوریه آشفته می کرد.»

حزب کارگران کردستان به رهبری عبدالله اوجالان، از سال 1984 با دولت ترکیه به طور مسلحانه مبارزه می کند که طی این مدت 45 هزار نفر کشته شده اند.

No comments:

Post a Comment