Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

یک فعال بلوچ: بلوچستان پشتونستان نیست!

کابل پرس: یک فعال سیاسی بلوچ در افغانستان که نخواست به دلایل امنیتی نامش فاش شود به کابل پرس گفت که دسیسه علیه بلوچ ها برای تصرف سرزمین آن ها در پاکستان و افغانستان ادامه دارد و پشتون ها کوشش می کنند پشتونستان ادعای خود را در بخش بزرگی از سرزمین بلوچستان برپا کنند. او می گوید تقسیم بلوچستان به بلوچستان شمالی و جنوبی و تصرف قسمت شمالی سرزمین بلوچ ها توسط پشتون ها و با هدایت گروه هایی همچون "پشتونخواه ملی عوامی پارتی پاکستان" در همین راستا می باشد. این منبع بصورت مشخص از محمود خان اچکزی رهبر پشتونخواه ملی عوامی پارتی پاکستان نام می برد که به عنوان رابط بین سرویس جاسوسی نظامی پاکستان آی. اس آی و تیم حامد کرزی فعالیت کرده تا از راه های مختلف بلوچ ها را از سوی دو کشور تحت فشار قرار داده و جنبش های مردمی بلوچ را برای ایجاد بلوچستان آزاد سرکوب کنند.

این منبع می افزاید که در سال های اخیر در نتیجه ی پلان آی. اس. آی و گروه های پشتونیستی، بخش قابل توجهی از سرزمین بلوچ ها به محل بود و باش پشتون ها تبدیل شده و گروه های پشتونیستی همچون طالبان این مناطق را مرکز فعالیت خود قرار داده اند. او تاکید می کند که بلوچستان همانگونه که از نامش پیداست سرزمین بلوچ هاست و اشغال این مناطق به معنای پذیرفتن آن از سوی بلوچ ها نمی باشد.
این فعال مردم بلوچ می گوید بلوچ های افغانستان، پاکستان و ایران جزو کسانی هستند که تبعیض و حملات خشونت آمیز را هر روز تجربه می کنند و هیچ نهاد مدنی از حقوق آن ها به دفاع بر نخواسته است. او با انتقاد سخت از نهادهای مدنی افغانستان و احزاب سیاسی گفت که نهادهای مدنی افغانستان و احزاب سیاسی حقوق اقلیت ها را در افغانستان نادیده می گیرند و همین امر باعث شده تا مردم بلوچ در افغانستان در حاشیه قرار گرفته و از حقوق اولیه خود باز مانند. او می گوید روند پشتونیزه کردن مناطق بلوچ نشین در افغانستان سرعت گرفته و نخبگان جامعه بلوچ از سوی گروه هایی همچون طالبان هدف قرار می گیرند.

این فعال بلوچ به شخصیت های مستقل بلوچ در افغانستان هشدار می دهد که اگر حرکتی فراگیر را برای بیداری و حق طلبی بلوچ ها آغاز نکنند، جابجایی پشتون ها در مناطق بلوچ در افغانستان و پاکستان و سرکوب جنبش های استقلال طلبانه مردم بلوچ شدت بیشتر خواهد گرفت و مردم بلوچ با نابودی کامل روبرو خواهند شد.

  http://www.kabulpress.org/my/spip.php?article137098

No comments:

Post a Comment