Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حربه های ضدبشری فاشيسم تماميت خواه پارس در بلوچستان اشغالی

 
قسمت اول

سياست نافرجامِ تغيير نامهای تاريخی مناطـق و اسامی بلوچی شهرها
عصر حاضر يکی از خونين ترين و سياهترين ادوار تاريخی بلوچستان اشغالی است. از طرفی ژنرالهای خون آشام پاکستانی، پنجابيهای زرپرست و نوکيسه های مهاجر هندی و از طرفی ديگـر فاشيسـم تماميت خواه پارس، مافيای سپاه پاسداران ضدبشر و فالانژهای فرقه ای ( سرسپردگان ولايت سفيه ) ملت بلوچ و بلوچستان را در معرض سرکوبی جنون آميـز، کشتاری بيرحمانـه، غارت و چپاول بيسابقه ای قرار داده اند.
از آغاز اشغال بلوچستـان غربی تا بحال فاشيسم بی تمدن وتماميت خواه پارس با زور و نيرنگ به هرگونه سياست بلوچ ستيزانه و حربه های ضدبشری متوسل شده تا به تسلط مطلق خود بر سرزمين اشغالی بلوچستان ادامه دهد و با کشتار بيرحمانه مردم متمدن و صلح جوی بلوچ وغارت منابع طبيعی و ثروتهای ملی بلوچستان غرايزخونخواری و زياده طلبی خويش را ارضا کنـد.
در اين مقاله توجه خوانندگان را به حربه های ضدانسانیِ دشمن بی تمدن در بلوچستان اشغالی جلب می کنم که ملت بلوچ را از پيشرفت و ترقی باز داشته و در سرزمين اجدادی ما عواقب بسيارمخرب بجای گذاشته انـد. عواقبــی که غارتگـران را هارتر از قبـل کرده، باعث پولدارتر شدن و مرفه تر شدن فاشيستهای زياده طلب و اشغالگران تمدن ستيـز شده اند.

فاشيستهای بی فرهنگ پارس  پس از اشغال سرزمين بلوچستان بگونه ای ديوانه وار به بلوچ زدايی پرداخته واين عمل ضدبشری را با کشتار و سرکوب جنون آميز بيشماران بيگناه و تغيير نامهای اصيل بلوچی آغاز کردند.
ازآنجائيکه اسامی اصيل بلوچی شهرها و مناطق بلوچستان با قدمت طولانی در مغز گنجشکی فاشيستهای اشغالگر نمی گنجيد و عاجـز از درک معانی بسياری از اسامی اصيل بلوچی بودند آنانرا پيش خود جاهلانه و با بی احترامی به زبان بلوچی وبا ناديده گرفتن تاريخ بلوچستان با اصطلاحات «پارس در آوردی» جايگزيـن کردند.
ليست زير اسامی بلوچی شهرها و اسامی باب طبع اشغالگران جاهل را نشان می دهد.
 
 
 اسامــی بلـوچـی
 
اسامــی غيــربلـوچـی
 
 
پهره
ايران شهـر
 
بـُـنپــور
 
بـَم پـــور
پنوچ يا پنوز
فنوج
 
چامپ
چانف
 
چهبار
چهار بهار ـ چابهار
 
کنرک
کنارک
 
پيشّـِـــن
 
پيشين
ايرکشان
ايرافشان
 
مـه گــس
 
مهرستانِ ـــ زابلی
شستون
 
شهستان ـ سراوان
دِزّک
 
داورپناه
جــالک
جالق
 
کووَگ
کوهک
 
ڈمِــن
دامَــن
 
واش ـ خواش
خاش
 
اِئيـرآپ، دزآپ
زاهدان
 
شهـدراج
شهردراز
 
آزناباد
ازمن آباد
 
سـْـرادان
سَــرای دان
 
بشکــرد
بشاگرد
 
گنــداوگ
قصـر قنـد
 
سـِب ( چــِب )
سيـب
 
نيلَگــو
نيلگـون
 
تيگاپ
تيغ آب
 
نسکنت
نسقنــد ـ نص قند
 
هوشاپ
خوش اب
 
چانلـی
چاه علی !
 
گــْـــوَرکــٌـه
گوهرکوه
 
سرسورگ
 
سرسوره
 
بگدانی
بغدانيه
 
هيــت
 
حيط
زِه آپ
ذهاب
 
مــُک رحمت ( مـَچ رحمت )
مغ رحمت
 
کـُـنــٹــکئ
کــنــتــاکـی
 
دپ تولگ
 
دفـتـولک
مهترآباد
محترم آباد
 
مـُهـت
مخت
 
گــِـــــه
نيک شهــر
 
زنگـرآپ
حق آباد
 
گِنــدآپ
قنـد آب
 
نائـوگ
ناهوک
 
حسين آباد
زابل
 
بخش غربی نيمروز
سيستـان
 
جاشـک
جاسـک
 
دوست محمـد
 
هيرمنــد
 
دپتـان
 
تفتان
بکشـاں
بخشـان
 
اپشــاں
 
افشــان
اپْــتـِــر
 
ابــتــَر
آپ گـورانـڈاں
 
آب گوراندان
زِه لمپــاں
 
زهلفان
دولاپوکــاں
 
دولابکان
چاه شوروک
 
عاشقان حسينی !
گوناپشکاں
 
گونفشگان
جـُگريـں بيــٹ
جغری بيت
 
گرميـں بيــٹ
گرم بيت
 
کـئورسـر
کوثـر
 
 
 
 
اگرچه از کوشـش ناکام اشغالگران بی تمدن در تغيير نامهای بلوچـی شهرها و مناطق بلوچستان چند دهه گذشته است اما برای ما « پهـره» همچنان «پهـره» است و« دزّک» همچنان« دِزّک» تاريخی است نه« داورپناه».  بلوچ  اسم قاتل اجدادش را بر « دزّک»  نگذاشت و اسم « داورپناه» را همانجا  فرستاد که زنده ياد شهـيــد قادر بخش سرهنگ باقرداور پناهِ اشغالگــر را فرستـاد.
مگـر «مه گس» تاريخی «زابلــی» شـد که « بــُـنپــور» زرخيز « بـَم پور» شـود؟
اسامی اشغالگـران بدور از تمـدن خوشبختانه در حـد کاغذ پاره های اداری و تابلوهای زنگ زده دولتی محــدود مانده انــد. نامهـای اصيــل و تاريخــی شهرهای بلوچستـــان همچنان در بيــن مردم بلــوچ زنــده هستنــد. کليه اسامـی تاريخــی شهرهـای ما که ريشه در تاريخ، فرهنگ و زبان بلوچی دارند يقيــنا در فردای آزادی بلوچستــان اسامـی اشغالگران  فرهنگ ستيـز را از دور خارج خواهند کـرد. 

جهالت اشغالگران بی تمــدن حد و مرز ندارد. چندين سال است که کينه توزانه به جان اسامی اصيــل بلوچــی اشخــاص نيــز افتاده اند. با سيستماتيــزه کردن اين عمـل تمــدن ستيز ليستی از اسامی غير بلوچی را سمبـل بی فرهنگی خـود قرارداده خنجــر بدست و جاهلانه به تغييــر نامهــای بلـوچــی اشخاص کمر بسته انـد. با کينه توزی بيمارگونه ای « مه گنــج»، «بالاچ»، « چاکــر» ، :« دودا»، « همــل»، « ســـدو» و کليه اسامــی بلوچــی اشخاص را می خواهند از بين ببرنـد . غافل از آنکـه « جينـــد» و « بانــڑی» هرگــز « غضنفــر» و « بتـول» نخواهند شد.
ادامه دارد

پروشت ءُ پروش باتنـت ايران ءُ پاکستـان
آزات ءُ آباد بات گنجيــــں بلـوچستــــــــان
محمــد کريــم بلـــوچ
جنوری ۲۰۱۳
 

No comments:

Post a Comment