Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

جنبش سبز ایران کمک نخواست، اما بلوچستان میخواهد

ما باید شجاعانه بگوییم و در حرکتها و فعالیتهای سیاسی خود نشان دهیم که مبارزه برای استقلال بلوچستان در راستای رفع اشغالگری بلوچستان، در راستای دفاع از حقوق انسانی ملت بلوچ، در راستای "فریدوم" و نیز در راستای برقراری یک حاکمیت دمکراتیک در بلوچستان است. از آنجا که رفع اشغالگری، دفاع از حقوق انسانی، "فریدوم" و برقراری حاکمیت دمکراتیک پدیده های مشروعی هستند که پایه جنبش ملی ملت بلوچ در بلوچستان را تشکیل میدهند، امروز وظیفه مبارزان بلوچ است تا بطور شفاف مسئله استقلال بلوچستان را طرح بکنند تا با بوجود آمدن شرایط و همسویی منافع جامعه جهانی با منافع ملت بلوچ، جنبش دمکراتیک و ملی در بلوچستان توانایی بازیابی استقلال بلوچستان را با کمک جامعه جهانی از اشغال ایران داشته باشد.

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا در طی مصاحبه­اش با بخش فارسی بی­بی­سی که مردم ایران را مورد مخاطب در قرار دادہ بود، در جواب سئوال اینکه آیا حرکتهای مردمی در ایران نیاز به کمک دارد، صراحتاً گفت که در دو سال پیش جنبش سبز ایران کمک نخواست و آنها مصر بر این بودند تا حرکتهای جنبش سبز با پشتیبانی و کمک خود مردم ایران به پیروزی برسد که ایالات متحده امریکا به آن احترام گذاشت.

هیلاری کلینتون افزود در شرایطی که دیکتاتوری توان سرکوب مردم را دارد مسئله کمک به مبارزان برای براندازی دیکتاتوری اجتناب ناپذیر میشود. وی در ادامه سخنانش گفت که در لیبی قدرت سرکوب قذافی بحدی بود که مردم بپاخاسته ی لیبی طلب کمک کردند تا نظام سرکوبگر قذافی سرنگون شود. این چنین شد که ایالات متحده امریکا همراه با جامعه بین المللی، بدنبال مصوبه سازمان ملل در دفاع از جان مردم لیبی، اقدام به کمک نمودند. وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا نیز بصراحت گفت که در ایران یک رژیم دیکتاتوری برقرار است و خواهان تغییر رژیم در ایران است.
مصاحبه خانم هیلاری کلینتون دارای نکات بس برجسته­ای است که مبارزان بلوچ باید به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازند. وزیر خارجه امریکا از جایگاه یک مقام مسئول که متعهد بر رعایت موازین و اصول بین المللی است، مسئله دفاع از انسانها را مقدم بر مسئله " اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها" میداند. دیکتاتورها متاسفانه از این اصل یعنی " اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها" که بمنظور مانع شدن از کالونایزیشن ابرقدرتها در عرصه سیاست بین المللی در نظر گرفته شده بود، بطور ممتد سوء استفاده میکنند و ارگانهای سرکوب دهشتناکی را بوجود میاورند تا صدای مشروع مخالفان را از بین ببرند. امروز مسئله حقوق انسانی شهروندان و "مردم" بعنوان جمعی از انسانها در جهان روند شتابان بخود گرفته و سیاست بین المللی را دستخوش بازنگری کرده است. ناگفته نماند که پیشرفت در حوزه حقوق انسانی آنگاه بیشتر مشهود بوده که همسویی با منافع بین المللی داشته است. از اینرو هنوز جهان فعلی شاهد برخوردهای متفاوت در خصوص مسئله حقوق انسانی در کشورهای مختلف است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا خانم کلینتون بدرستی از تغییر رژیم در ایران صحبت کرد چرا که داشتن آزادی برای مردم ایران در چارچوب نظام دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست. خانم کلینتون "فریدوم" یا آزادی را جزیی لاینفک از حقوق انسانی دانست و خواهان "فریدوم Freedom" برای ایرانیان شد.

ملت بلوچ نیز دارای حقوق انسانی بوده و مسئله "فریدوم" هم یک اصل جهانشمول میباشد. برای ملت بلوچ "فریدوم" بمنزله رهایی بلوچستان از دست اشغالگران و برقراری حاکمیت دمکراتیک ملت بلوچ است. حاکمیت دمکراتیک ملت بلوچ در استقلال بلوچستان و برابری بلوچستان است. در دو سال و اندی پیش که ما(بلوچستانءِ راجی زرمبش) به سیاست استقلال بلوچستان روی آوردیم، برای شماری از نخبگان بلوچ طرح و مبارزه برای استقلال بلوچستان بدور از دوراندیشی جلوه می نمود. چه بسا که برعلیه این سیاست استقلال بلوچستان با کلامی تند قلم فرسایی شد. مخالفان استقلال بلوچستان سوژه "اصول بین المللی" از جمله پدیده تمامیت ارضی و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها را پیش می کشند تا استدلالی بر حقانیت یا درستی مخالفت شان با استقلال بلوچستان باشد.

نه تنها ایالات متحده امریکا به این سولات پاسخ مشخص داده، بلکه کشورهایی نظیر ترکیه- که در منطقه خاورمیانه خود را دخیل و دارای منافع میبیند با اتخاذ سیاست اخیرش در واکنش با رویدادهای جاری در سوریه- نشان دادند که اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها بشکل ابسترکت آن بدون پشتوانه است. از اینرو ترکیه از سوریه خواست تا به رفرم اساسی که پاسخگوی مطالبات مشروع مردم معترض در سوریه باشد، فوراً اقدام نماید. روز یکشنبه ۳۰ اکتبر۲۰۱۱ در پی اظهار نظر "فرستاده ویژه" چین به سوریه مبنی بر اینکه اوضاع ناهنجار آنجا دیگر تداوم پذیر نیست، وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه ای از بشار اسد خواست تا در اسرع وقت به سرکوب معترضان پایان دهد و نیز از قدرت کناره گیری کند. لازم بذکر است که در عرصه سیاست بین المللی دو نوع برخورد به رویدادها و عکس العمل ها وجود دارد و آن اینکه در مواردی از نگاه مداخله (Interference) در امور کشورها تعبیر و در موارد دیگر از نگاه انترونشن(Intervention) که پشتوانه حقوقی دارد، تعبیر میشوند.

در مورد پدیده "تمامیت ارضی" و منظر حقوقی آن و سیاست نوین بین المللی نیاز به یک نوشتار دیگر است که متعاقباً به آن خواهیم پرداخت.

سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا خانم کلینتون، گویای این حقیقت است که ایالات متحده امریکا زمانی مایل یا متعهد به کمک بشر دوستانه یا کمک برای "فریدوم Freedom" است که، مردم آنجا چنین خواستی را طرح نمایند. بعبارتی از خواسته مشروع تان و طلب کمک اگر نیاز باشد، نباید ترسید. اگر مردم خواهان کمک نباشند، در اینصورت کشور امریکا یا جامعه جهانی در فراهم شدن "فریدوم" برای مردمانی که مورد سرکوب و شکنجه و اعدام دیکتاتورها قرار دارند، نقش بیشتری جز نظاره گری و یا اعلام برمحکومیت دیکتاتوری و سرکوب و یا خواستار رعایت شدن حقوق مشروع مردم، نمیتوانند داشته باشند. هیلاری کلینتون در مصاحبه اش جنبش سبز را مثال آورد که نه تنها خواهان کمک از امریکا نشد، بلکه از آن خواست تا از نزدیکی بہ آن دور جوید چرا که رژیم جمهوری اسلامی، جنبش سبز ایران را به امریکا و غرب ربط میدهد. تفکر نادرستی در سیاست ایران وجود دارد که رابطه داشتن با امریکا و غرب را یک خیانت نابخشودنی بحساب میاورد. از اینرو این تفکر عاملی بس بازدارنده در ارتقا فکری و سیاسی جنبش سبز و شماری از اپوزیسیون است.

جنبش سبز در تلاش است تا حرکت آنها مستقلانه به پیش برود چرا که کمک از امریکا و جوامع بین المللی را مخربانه ارزیابی مینماید. این نگرش مضرتا به حال بر فعالان سیاسی ایران غالب مانده که اسباب سیاست احتیاط مفرط جامعه جهانی در قبال تحولات جاری در ایران شده است. وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با دقت کافی از مسئله "کمک نخواستن" یاد کرد. خانم هیلاری کلینتون در مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا یک پیام داشت که اگر میخواهید پیروز شوید جرات طرح آن(طلب کمک و خواسته هایتان) را داشته باشید و اکنون توپ سیاست در حیاط خودتان در حال دور زدن است.
در بطن این پیام این نیز نهفته است که، اگر برای مطالبات مشروع در حال مبارزه هستید، اگر برای دفاع از حقوق انسانی برخاسته اید، اگر برای تغییر نظام دیکتاتوری صدایتان را بلند کرده اید، و یا اگر برای "فریدوم" مبارزه میکنید و نیاز به کمک دارید، نباید از طرح آن در هراس باشید.

ما باید شجاعانه بگوییم و در حرکتها و فعالیتهای سیاسی خود نشان دهیم که مبارزه برای استقلال بلوچستان در راستای رفع اشغالگری بلوچستان، در راستای دفاع از حقوق انسانی ملت بلوچ، در راستای "فریدوم" و نیز در راستای برقراری یک حاکمیت دمکراتیک در بلوچستان است. از آنجا که رفع اشغالگری، دفاع از حقوق انسانی، "فریدوم" و برقراری حاکمیت دمکراتیک پدیده های مشروعی هستند که پایه جنبش ملی ملت بلوچ در بلوچستان را تشکیل میدهند، امروز وظیفه مبارزان بلوچ است تا بطور شفاف مسئله استقلال بلوچستان را طرح بکنند تا با بوجود آمدن شرایط و همسویی منافع جامعه جهانی با منافع ملت بلوچ، جنبش دمکراتیک و ملی در بلوچستان توانایی بازیابی استقلال بلوچستان را با کمک جامعه جهانی از اشغال ایران داشته باشد. باید به جهانیان نشان داد که مبارزه ما یک مبارزه رهائیبخش و مشروع برای استقلال بلوچستان است. باید دلهره های تلقین شده که کسی فرصت یا تمایلی به شنیدن صدای بلوچ ندارد را بدور بریزیم. باید به امریکا و جامعه جهانی گفت که بلوچ نیز "فریدوم" میخواهد و از"کمک" برای رسیدن به استقلال اش استقبال میکند. با زبان صریح و بی مهابا بگوییم بلوچ از امریکا و جامعه جهانی برای "فریدوم" خود که در استقلال بلوچستان متبلور است کمک مادی و معنوی میطلبد. باید به خانم هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا گفت که اگر جنبش سبز ایران کمک نخواست، اما بلوچستان میخواهد.

بلوچستانءِ راجی زرمبش
۳۱ اکتبر ۲۰۱۱
http://www.zrombesh.net/index.php?option=com_k2&view=item&id=256:zrombesh-message&Itemid=59

No comments:

Post a Comment