Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تست هواپيماي كنكورد براي خريد توسط محمدرضا شاه

تلاش بريتانيا براي فروش هواپيماهاي كنكورد و اتومبيل كرايسلر به ايران:
اسناد ايران و جهان از آرشيو ملي بريتانيا :
از آخرين روزهاي سال 1974 به مدت بيش از دو سال، بريتانيا در تلاش بود ايران را ترغيب كند تا چند فروند از هواپيماهاي مسافربري مافوق صوت «كنكورد» محصول مشترك فرانسه و بريتانيا را به ايران بفروشد.
واقعيت امر اين بود كه با وجود ويژگي‌هاي يگانه اين هواپيما، به دليل مشكلات تعمير و نگهداري و هزينه‌هاي بالاي آن هيچ يك از كشورهاي جهان علاقه‌‌اي به خريد آن نشان نداده بودند و مسؤولان ايراني نيز با وجود اصرار بريتانيايي‌ها چندان علاقه‌اي به اين كار نداشتند. تنها انگيزه‌اي كه ممكن بود ايران را به چنين خريدي ترغيب كند، علاقه شاه به ابراز برتري نسبت به كشورهاي منطقه بود.
يا اين وجود با اشكال تراشي‌هاي متعدد ايران در مورد طراحي كنكورد، عدم تطابق باندهاي پروازي بسياري از كشورها با اين هواپيما و مخالفت پنهاني آمريكا (به دليل آن كه ايران مشتري شركت بوئينگ، رقيب آمريكايي كنكورد بود) اين قرارداد هيچ‌گاه قطعي نشد، ولي در بحبوحه چانه‌زني بريتانيايي‌ها براي فروش كنكورد به ايران، در آوريل 1976 شركت بوئينگ موفق به فروش و انتقال نخستين موارد از هواپيماهاي جديد جمبوجت به ايران شد.
شاه در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي در دهم مي‌ (21 ارديبهشت) با مسؤولان باشگاه خبرنگاران بريتانيا ايرادهاي متعددي به كنكورد گرفت، از جمله اين‌كه نگهداري اين نوع هواپيما مقرون به صرفه نيست و در صورت خريد اين هواپيماها ايران طي 10 سال آينده بايد 600 ميليون دلار هزينه كند و ايران اير در صورت خريد اين هواپيماها نيازمند نصب يك باك اضافي و يا افزايش 50 درصدي باك فعلي اين نوع هواپيما براي پرواز بدون توقف از تهران به نيويورك است. شاه افزود ايران علاقه‌مند به كنكورد است، ولي براي خريد اين نوع هواپيما مايل است تا زمان انجام اصلاحات و اقتصادي‌تر شدن هزينه‌هاي آن صبر كند.
علاوه بر مشكلات فني و طراحي، شاه علاقه داشت كه در ازاي خريد دو فروند كنكورد به جاي پول يا استفاده از اعتبارات بين‌المللي به صورت تهاتري به بريتانيا نفت بدهد، ولي اين اقدام مورد موافقت شركت كنكورد قرار نگرفت.
مشابه اين وضع در مورد خودرو كرايسلر نيز رخ داد و تلاش‌هايي براي فروش كارخانجات ساخت اين اتومبيل بريتانيايي دچار مشكلات اقتصادي به ايران انجام شد، ولي نهايتاً اين معامله صورت نگرفت و طرفين راضي به امضاي قرارداد انتقال كارخانه كرايسلر به ايران نشدند.
هواپيماي كنكورد يك هواپيماي فراصوت است كه مي تواند با سرعتي معادل 2 ماخ پرواز كند كه ساخت كشور هاي فرانسه و انگلستان است . البته اين هواپيما هم اكنون ديگر هيچ كاربردي در صنايع مسافرتي هوايي ندارد چراكه اين هواپيما با اينكه سرعتي بالايي داشت ولي در هر سفر نقص و اشكلاتي را به وجود مي اورد . بهتر است بگوييم كه اين هواپيما در سال 2001 بازنشسته شد البته با طول عمري كم . اين هوايپما اشكالاتي زيادي را در بر داشت . از اين اشكالات مي توان به صداي زياد از موتور ها و هنزيه هاي زياد براي نگهداري اين هواپيما اشاره كرد . اين هواپيما از چهار موتور جت استفاده مي كرد و همين دليل زياد بودنصدا از موتور ها بود . در كنار اين هواپيماي فراصوت مي توان به هواپيماي TU-144 اشاره كرد كه شباهت هاي بسيار زيادي به اين هواپيما دارد . يكي ديگر از اشكالات اين هواپيما مصرف سوخت بيش از حد بد كه همين امر كمپاني هاي سازنده رو مجبور به بازنشسته اين هواپيما كرد .
كشور هاي سازنده : انگلستان ، فرانسه
سال ورود به خدمت : 1976
سال بازنشستگي : 2003
قيمت : 46 ميليون دلار در سال 1977
سرنشينان : 130 نفر
طول : 61.66 m
طول بال ها : 25.6 m
ارتفاع : 12.2 m
وزن خالي : 78,700 kg
وزن با بار : 111,130 kg
وزن بار هاي قابل حمل : 95,680 kg
سرعت : 2,330 km در ساعت
نيوري حركت : 7,250 km بدون سوختگيري
لازم بذكر است در زمان حكومت محمد رضا پهلوي شاه سابق ايران هنگامي كه كنكورد پا به عرصه جهان نهاد شاه ايران صحبت از خريد اين نوع هواپيما براي هواپيمائي ملي ايران هما مي نمود ولي با توجه به اينكه كنكورد فقط با باند نشست و برخاست خاص خود مي توانست مورد بهره برداري قرار گيرد و از آنجائيكه اكثر غريب به اتفاق باند فرودگاه هاي دنيا بطور معمول و براي نشست و برخاست هواپيماهاي معمول ساخته شده بودند لاجرم كنكورد نمي توانست آنچنان كه مورد نياز هما بود مورد بهره برداري قرار گيرد از اينرو شاه ايران تسليم نظركارشناسان هما گرديد و از وارد كردن كنكورد به سيستم هوائي ايران صرف نظر كرد . 
در فيلم زير شما شاهد آن خواهيد بود كه محمد رضا شاه پهلوي چنين هواپيمايي رو خلباني مي كنه
 : 
شاه پهلوي چنين هواپيمايي رو خلباني مي كنه : 

جهت نمايش ويدئو در يوتوب اينجا كليك كنيد.

http://www.youtube.com/watch?v=0BLWQbFxZy0
تست هواپيماي جنگي اف 4
محمد رضا پهلوي پس از پرواز با جنگنده بمب افكن اف4 فانتوم در محل كارخانه مك دانل داگلاس،مورد استقبال رئيس كارخانه قرار گرفته است


No comments:

Post a Comment