Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا

2011/08/28 07:05:52 ب.ظ

خبرهای کوتاه از ایران و جهان

فن‌آوری سایفون؛ برای گذشتن از سد فیلترینگ

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ثبت نام در «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن 
ندارید.

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون در این آدرس ثبت نام کنید:

www.baftesfahan.info

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
sandaliehsefid.com

سایت موبایل رادیو فردا:
www.radiofarda.mobi

سرخط‌ خبرها

مهمترین جایزه ادبی آلمان به یک شاعر سوری تعلق گرفت

علی احمد سعید اسبَر معروف به آدونیس، شاعر سوری، برنده‌ی مهمترین جایزه ادبی آلمان شد. آدونیس ۸۱ ساله، روز یکشنبه در شهر فرانفکفورت جایزه‌ گوته را دریافت کرد. آدونیس در جوانی، سوریه را به دلیل مشکلات سیاسی ترک کرد و هم اکنون در پاریس ساکن است اما همچنان آثارش را به عربی می نویسد. جایزه گوته، سه سال یکبار، در سالروز تولد این ادیب بزرگ آلمان، به کسانی اهدا می شود که روح آثار گوته را در کارهایشان به کار می برند. این جایزه ارزشی معادل پنجاه هزار یورو دارد.

مخالفان در لیبی، پیشنهاد گفتگو با قذافی را رد کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد، مخافان در لیبی، پیشنهاد گفتگو با معمرقذافی را رد کرده‌اند. مخالفان همچنین اعلام کرده اند که شهر بن جواد را تصرف کرده و هواداران قذافی را به عقب رانده‌اند. مخالفان مسلح قذافی همچنین می‌گویند کنترل طرابلس را به طور کامل در دست گرفته و در حال پیشروی به سمت «سِرت»، زادگاه معمر قذافی، هستند؛ شهری که هنوز کنترل آن در دست نیروهای طرفدار قذافی است. پیشتر شبکه‌ خبری الجزیره، به نقل از دفتر آسوشیتدپرس در نیویورک اعلام کرده بود فردی که در تماس تلفنی با این خبرگزاری خود را موسی‌ ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده گفته که رهبر پیشین لیبی، فرزند خود، سعدی قذافی را به عنوان طرف مذاکره با معترشان منصوب کرده است.

تندباد آیرین، با رسیدن به نیویورک، تبدیل به توفان حاره ای شد

بنا بر گزارش‌ها از نیویورک، تندباد آیرین، با رسیدن به نیویورک در شرق آمریکا، تبدیل به توفان حاره ای شد. تندباد آیرین در زمان رسیدن به نیویورک سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشت. این در حالیست که در برخی مناطق نیویورک که به اقیانوس نزدیکتر است، آب به داخل شهر و خیابان وارد شده است. توفان ضعيف شده ولی همچنان خطرناک «آيرين» که از روز شنبه سواحل شرقی آمريکا را در هم کوبيده تاکنون ۹ کشته برجای گذاشته است. برق دو ميليون خانوار از ساکنان منطقه شرق آمريکا نيز قطع شده است. سيستم حمل و نقل عمومی شامل خطوط اتوبوسرانی، مترو و کشتی های مسافربری در نیویورک تعطيل شده است و تمام فرودگاه های منطقه نيز بسته شده اند.

یک نفر به اتهام ترور دانشمند هسته‌ای به اعدام محکوم شد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید جمالی فشی، متهم به ترور مسعود علی‌محمدی، دانشمند هسته‌ای، به اعدام محکوم شده‌است. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه با اعلام این خبراتهام مجید جمالی فشی، اهل کنگاور و ۲۶ ساله، را محاربه و فساد فی الارض اعلام کرد. مسعود علی‌محمدی روز ۲۲ دی ماه هشتاد و هشت، در مقابل منزلش ترور شد.

انفجار بمبی کوچک در آنتالیا ۶
 مجروح بر جای گذاشت

گزارش‌ها از ترکیه حاکی از آن است که در انفجار بمبی کوچک در شهر کِمِر در سواحل آنتالیا ۶ نفر مجروح شده‌اند. گزارش شبکه خبری اِن تی وی ترکیه به هویت مجروحان اشاره ای نکرده و تنها گفته است که این بمب زیر شن و ماسه ی ساحل پنهان شده بود. فرمانداری آنتالیا با تایید خبر مجروح شدن جزییِِ ۶ نفر، می گوید هنوز دلیل انفجار مشخص نیست. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

اتحادیه عرب طرح پیشنهادی صلح سوریه را اعلام کرد

اتحادیه عرب پس از نشست شنبه شب خود در قاهره، بر سر یک طرح پیشنهادی برای حل بحران سوریه به توافق رسید. اتحادیه عرب از بشار اسد خواست تا « پیش از آنکه دیر شود» به خشونت پایان دهد. نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه، قرار است با این طرح پیشنهادی راهی دمشق پایتخت سوریه شود. هنوز زمان سفر دبیر کل اتحادیه عرب به سوریه اعلام نشده است. خبرگزاری ایتارتاس نیز از سفر یک نماینده ارشد از روسیه به دمشق در روز دوشنبه خبر داد. روسیه می گوید با اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم‌ها مخالف است و در تلاش است تا با اقداماتی دیگر، به خشونت در سوریه پایان دهد.

خشونت‌ها در سوریه ادامه دارد

گزارش شاهدان عینی و فعالان حقوق بشر در سوریه حاکی از آنست که شامگاه شنبه، در شمال‌شرقی دمشق درگیری مسلحانه ای بین نیروهای حکومتی و نیروهای جدا شده از ارتش درگرفته است. به گفته ساکنین این منطقه، پس از آنکه نیروهای امنیتی به سوی مردم آتش گشودند، عده‌ای از سربازان، با جدا شدن از نظامیان، و پیوستن به معترضین، وارد درگیری مسلحانه شدند. بنا بر گزارش فعالان حقوق بشری، در روز شنبه دو تن درجریان اعتراضات جان باخته اند. درهمین حال خبرگزاری آلمان به نقل از محمد رحال رییس کمیته‌های هماهنگی سوری می گوید که اعتراضات در سوریه مسلحانه خواهد شد. رحال در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق‌الوسط گفته است که شرایط آنطور نیست که بتوان با شیوه‌ی صلح آمیز به مبارزه ادامه داد.

ترکیه می گوید اعتمادش را به حکومت سوریه از دست داده است

خبرگزاری رسمی ترکیه به نقل از عبدالله گل، رئیس‌جمهوری این کشور می گوید که ترکیه اعتماد خود را به حکومت سوریه از دست داده است. عبدالله گل، این اظهارات را در واکنش به وعده‌های حکومت بشار اسد، درباره‌ی توقف خشونت‌ها علیه معترضان بیان کرد. آنکارا اگرچه در سالهای اخیر، روابط با دمشق را گسترش داده‌بود، اما با آغاز اعتراضات در سوریه، بارها از بشار اسد، رییس جمهوری آن کشور خواست، دست به اصلاحات بزند. سرکوبی شدید معترضان توسط حکومت سوریه، به کشته شدن بیش از ۱۶۰۰ غیر نظامی و صدها نیروی امنیتی و همچنین بازداشت هزاران نفر انجامیده است.

سیل در نیجریه، بیست کشته بر جای گذاشت

درپی بارندگی شدید و تخریب یک سد در شمال غربی نیجریه، جاری شدن سیل جان بیست نفر را گرفت. بر اثر این سیل همچنین هزاران نفر از مکان زندگی خود رانده شده‌اند. یک مقام نیجریه گفته است که شمارش دقیق افرادی که از خانه‌هایشان رانده شده‌اند، هنوز امکانپذیر نیست. اگرچه نیجریه هر سال شاهد بارندگی شدید و بروز سیل است، اما مقام های این کشور، بارش های سال جاری را بسیار جدی‌تر از سال‌های پیشین ارزیابی کرده‌اند.

تعطیلات عید فطر در ایران به دو روز افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، لایحه افزودن یک روز به تعطیلی عید فطر در ایران، روز یکشنبه با رای موافق ۱۴۳ نماینده مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بنا بر این قانون، تعطیلی دو روزه عید فطر در ایران از امسال لازم الاجرا خواهد بود. خبرگزاری فارس، به نقل از محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید تعطیلات عید فطر روزهای اول و دوم ماه شوال خواهد بود و اگر روز دوم شوال مصادف با روز تعطيل رسمی باشد، دولت حق تعطيل كردن روز سوم را ندارد.

یک نهاد مدافع حقوق بشر: حکومت، مهدی کروبی را برای اعترافات تلویزیونی آماده می کند

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از منبعی که نامش فاش نشده می گوید، نیروهای امنیتی در ایران در تلاشند تا مهدی کروبی از سران معترضان در ایران را برای اعترافات تلویزیونی آماده کنند. این منبع خبری به کمپین گفته است، مقام های امنیتی با فشار بر مهدی کروبی که در حصر خانگی به سر می برد، و استخدام چند روانشناس، می خواهند او را برای مصاحبه و اعتراف تلویزیونی آماده کنند. کمپین بین المللی حقوق بشر درایران با ابراز نگرانی از سلامتی مهدی کروبی و بی خبری از او، شرایط حصر او را ظالمانه و غیر قانونی خوانده است. مهدی کروبی، از نامزدهای ریاست جمهوری و رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، از روز ۲۵ بهمن، همراه با میرحسین موسوی و همسرانشان در حصر خانگی به سر می برد.

آنا هزاره به اعتصاب غذای خود پایان داد

آنا هزاره، فعال مدنی هندی امروز(یکشنبه) پس از ۱۲ روز اعتصاب غذای خود را شکست. آقای هزاره اعتصاب غذایش را پس از آن پایان داد که پارلمان هند دیروز در واکنش به تقاضای او برای مبارزه با فساد اداری لایحه جدیدی را ارائه کرد. آنا هزاره ی ۷۴ ساله دستاورد حاصل از اقدام خود را «درسی برای جهان» نامید. این فعال مدنی خواستار نظارت ملی بر عملکرد مقامهای دولتی از جمله نخست وزیر هند به منظور جلوگیری از بروز فساد اداری است.

نامه سرگشاده جامعه بهائی به وزیر علوم ایران

جامعه جهانی بهائی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری جمهوری اسلامی، خواستار پایان «سیاست گذاری‌های ناعادلانه» در مورد ورود بهائیان به دانشگاه شد. در این نامه ضمن برشمردن موانع پیش روی بهائیانِ داوطلب تحصیل در مقاطع دانشگاهی در ایران، از تلاش های جمهوری اسلامی برای غیرقانونی اعلام کردن فعالیت موسسه آموزش عالی بهائی در ایران انتقاد شده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خردادماه سال جاری شماری از مدیران و اساتید موسسه آموزش عالی بهائیان را بازداشت کردند.

توفان آیرین به سوی نیویورک در حرکت است

توفان آیرین با عبور از سواحل اقیانوس اطلس در آمریکا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت به سوی نیویورک است. بنا بر گزارشها دست کم ۷ تن در اثر وزش اين توفان در آمريکا جان خود را از دست داده اند. گستره توفان آيرين که منطقه ای به وسعت ۸۰۰ کيلومتر را در برمی گيرد موجب قطع گسترده برق و لغو هزاران پرواز در مناطقی از آمریکا و همچنین بسته شدن بخش عظیمی از سامانه حمل و نقل عمومی در شهر نیویورک شده است. توفان آیرین با وجود کاهش تدریجی قدرتش همچنان به طور بالقوه خطرناک محسوب می شود.

پایتخت لیبی با بحران انسانی روبه‌روست

گزارش‌های دریافتی از لیبی حکایت از آن دارد که خطر بحران انسانی طرابلس، پایتخت این کشور، را تهدید می‌کند. برپایه گزارش‌ها، آب، غذا، دارو و مواد سوختی در شهر کمیاب است و توده‌های زباله در سطح طرابلس تلنبار شده است. همچنین کشف اجساد جدیدی از قربانیان درگیری‌های اخیر بر ابعاد بحران انسانی در این شهر افزوده است. مخالفان معمر قذافی حدود یک هفته قبل به طرابلس حمله کردند و اکنون کنترل بخش‌های زیادی از آن را در دست دارند.

اتحادیه عرب خواستار پایان خونریزی در سوریه شد

اتحادیه عرب روز یکشنبه در نشستی فوق العاده در قاهره خواهان پایان خونریزی در سوریه شد و با انتشار بیانیه ای، از حکومت بشار اسد خواست که به تقاضاهای مردمش برای انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی ترتیب اثر دهد. کشورهای عضو اتحادیه عرب ضمن ابراز نگرانی جدی از کشتار در سوریه، برقراری ثبات در آن کشور راعامل تعیین کننده ای در آرامش خاورمیانه و جهان عرب دانستند. بر پایه بیانیه صادرشده از سوی اتحادیه عرب نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه، قصد دارد به زودی با سفر به سوریه به ارائه طرحی برای حل بحران سوریه بپردازد.

شماری از زندانیان سیاسی در ایران آزاد شدند

به گفته دادستان تهران، شماری از زندانیان با جرائم امنیتی با عفو آیت‌الله علی خامنه‌ای آزاد می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز شنبه بدون ذکر نام این زندانیان، گفته بود ۷۰ تن از این زندانیان تا شامگاه شنبه آزاد می‌شوند. اما وبسایت کلمه، نزدیک به مخالفان دولت ایران، نام برخی از این زندانیان را درج کرده و گفته است که آنان در رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ دستگیر و زندانی شده بودند. به نوشته کلمه، تاکنون شماری از این افراد، از جمله احسان عبده تبریزی، محمد پورعبدالله، نازنین حسن‌نیا، ارسلان ابدی، لاله حسن پور و زهرا جباری آزاد شده‌اند.

پاکستان نسبت به ناامنی مرزهای مشترک افغانستان با آن کشور اعتراض کرد

پاکستان روز شنبه نسبت به ناامنی مرزهایش با افغانستان به کابل اعتراض کرد. گزارشها حاکيست که چند صد شبه نظامی روز شنبه با عبور از مرز افغانستان به ۳ مرکز ايست بازرسی در منطقه ای در نزديکی پيشاور پاکستان حمله کردند. به گفته مسئولان پاکستانی دست کم ۲۵ تن از مأموران امنيتی آن کشور و ۱۲ تن از شبه نظامیان در جريان اين حمله کشته شدند.

برخورد نیروهای امنیتی با معترضان در ارومیه و تبریز

تظاهرات اعتراض آمیز جمعی از مردم ارومیه و تبریز در روز شنبه که در اعتراض به عملکرد دولت در قبال دریاچه ارومیه برگزار شد با برخورد نیروهای امنیتی روبرو شد. به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی در این دو شهر به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌ و شماری از آنها را نیز دستگیر کرده اند. همزمان ۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس، خواستار رفع فوری مشکل دریاچه ارومیه شدند. پیش از این، مجلس به طرح دو فوریتی نجات دریاچه ارومیه رأی منفی داده بود.

به گفته دادستان تهران، یکصد زندانی سیاسی با عفو آیت الله خامنه ای، آزاد می شوند

به گفته عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، یکصد زندانی سیاسی با عفو آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، از زندان آزاد می شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، آقای دولت آبادی گفت این افراد به دلیل «جرائم امنیتی» در زندان بوده اند و 70 نفر از این زندانیان، تا ساعات پایانی روز شنبه از زندان آزاد خواهند شد. این خبرگزاری به نقل از منبعی که نامش فاش نشده گزارش داد که برخی از این زندانیان کسانی هستند که در پی اعتراضهای انتخابات سال 88 دستگیر و به زندان محکوم شده بودند. هنوز اسامی این زندانیان سیاسی اعلام نشده است.

به گفته یک مقام آمریکایی مرد شماره دو القاعده کشته شده است

یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده گفته است که عطیه عبدالرحمان، مرد شماره دو القاعده، در پاکستان کشته شده است. خبرگزاری های غربی به نقل از این منبع ناشناس گزارش داده اند که عبدالرحمان در روز 22 اوت – پنج روز پیش – کشته شده است. این منبع جزئیاتی از چگونگی کشته شدن عبدالرحمن ارائه نکرده است. عطیه عبدالرحمن، فرمانده سابق عملیات القاعده بود که در پی کشته شدن اسامه بن لادن، به مرد شماره دو القاعده تبدیل شد.

در حمله شبه نظامیان طالبان به خاک پاکستان، 25 نفر کشته شدند

شبه نظامیان طالبان روز شنبه پس از عبور از مرز پاکستان، دستکم 25 نیروی پاکستانی را کشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش پاکستان با اعلام این خبر، از بی تفاوتی نیروهای ارتش افغانستان و نیروهای ناتو از این حمله، انتقاد کرد. در بیانیه ارتش پاکستان آمده است که شورشیان طالبان به 200 تا 300 ایست بازرسی مرزی در مناطق شمالی پاکستان حمله کردند. در این بیانیه آمده که شبه نظامیان طالبان، افغان و پاکستانی بودند اما از پایگاهی در افغانستان، به خاک پاکستان حمله کردند.

رهبر کره شمالی پس از دیدار از چین و روسیه به کشورش بازگشت

کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی، روز شنبه پس از سفر به چین و روسیه برای از سرگیری مذاکرات هسته ای، به کشورش بازگشت. بر اساس گزارش رسانه های دولتی کره شمالی ، کیم جونگ ایل در سفرش به چین که از پنج شنبه تا شنبه به به درازا کشید ، از پیشرفتهای صنعتی این کشور نیز دیدن کرد. این گزارش درحالی منتشر شده است که عموما سفرهای رهبر کره شمالی، به شکل مخفیانه انجام می شود. در این گزارش آمده است که رهبرکره شمالی آمادگی کشورش را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای – بدون هیچ پیش شرطی – اعلام کرده است.

دادستان کل کشور از صدور حکم زندان برای آمریکایی های بازداشت شده در ایران دفاع کرد

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور روز شنبه از صدور حکم زندان برای دو آمریکایی بازداشت شده در ایران، دفاع کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، آقای محسنی اژه ای، این اتهام که جمهوری اسلامی عملا این آمریکایی را به گروگان گرفته رد کرد و گفت : این دو بر اساس اتهاماتی که داشتند محاکمه شده اند. شین بائر و جاش فتال به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده اند. این دو که نزدیک به دو سال پیش همراه با سارا شورد در مرز ایران و عراق بازداشت شدند، می گویند در حال کوهنوردی بودند و در محل بازداشتشان هیچ اثری از نشانه های مرزی وجود نداشته است. خانم شورد در سپتامبر سال گذشته با وثیقه ای 500 میلیون تومانی آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

در حمله شبه نظاميان طالبان به خاک پاکستان، ۲۵ نفر کشته شدند
شبه نظاميان طالبان روز شنبه پس از عبور از مرز پاکستان، دستکم ۲۵ نيروی پاکستانی را کشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش پاکستان با اعلام اين خبر، از بی تفاوتی نيروهای ارتش افغانستان و نيروهای ناتو از اين حمله، انتقاد کرد. در بيانيه ارتش پاکستان آمده است که شورشيان طالبان به ۲۰۰ تا ۳۰۰ ايست بازرسی مرزی در مناطق شمالی پاکستان حمله کردند. در اين بيانيه آمده که شبه نظاميان طالبان، افغان و پاکستانی بودند اما از پايگاهی در افغانستان، به خاک پاکستان حمله کردند.

رهبر کره شمالی پس از ديدار از چين و روسيه به کشورش بازگشت
کيم جونگ ايل رهبر کره شمالی، روز شنبه پس از سفر به چين و روسيه برای از سرگيری مذاکرات هسته ای، به کشورش بازگشت. بر اساس گزارش رسانه های دولتی کره شمالی ، کيم جونگ ايل در سفرش به چين که از پنج شنبه تا شنبه به به درازا کشيد ، از پيشرفتهای صنعتی اين کشور نيز ديدن کرد. اين گزارش درحالی منتشر شده است که عموما سفرهای رهبر کره شمالی، به شکل مخفيانه انجام می شود. در اين گزارش آمده است که رهبرکره شمالی آمادگی کشورش را برای از سرگيری مذاکرات هسته ای – بدون هيچ پيش شرطی – اعلام کرده است.

دادستان کل کشور از صدور حکم زندان برای آمريکايی های بازداشت شده در ايران دفاع کرد
غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور روز شنبه از صدور حکم زندان برای دو آمريکايی بازداشت شده در ايران، دفاع کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، آقای محسنی اژه ای، اين اتهام که جمهوری اسلامی عملا اين آمريکايی را به گروگان گرفته رد کرد و گفت : اين دو بر اساس اتهاماتی که داشتند محاکمه شده اند. شين بائر و جاش فتال به اتهام ورود غيرقانونی به خاک ايران و جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده اند. اين دو که نزديک به دو سال پيش همراه با سارا شورد در مرز ايران و عراق بازداشت شدند، می گويند در حال کوهنوردی بودند و در محل بازداشتشان هيچ اثری از نشانه های مرزی وجود نداشته است. خانم شورد در سپتامبر سال گذشته با وثيقه ای ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد و به آمريکا بازگشت.

نيروهای القاعده ۷ سرباز يمنی را کشتند
يک مقام يمنی روز شنبه گفت ۷ سرباز اين کشور در درگيری با اعضای گروه تروريستی القاعده در استان آبيان، در جنوب اين کشور کشته شده اند. اين مقام نظامی يمن همچنين گفت که در اين درگيری، ۶ سرباز نيز زخمی شده اند. بر اساس اين گزارش ها، در اين درگيری که يک ساعت طول کشيد، يک عضو القاعده کشته شده است. گروه القاعده از ماه مه تاکنون، کنترل مناطقی در استان آبيان در يمن را در دست گرفته است.

ایران از دولت های سوريه و يمن خواست تا خواسته های مشروع مردم کشورهای خود را به رسميت بشناسند
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه از دولت های سوريه، يمن و ديگر کشورها خواست هر چه سريع تر، خواسته های مشروع مردم کشورهای خود را به رسميت بشناسند. وی با اعلام اين موضوع به خبرگزاری ايسنا گفت: تحولات مردمی در کشورهای منطقه ناشی از وجود زمينه‌های ناخرسندی و نارضايتی ملت‌های اين کشورهاست. با اين همه، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، گفت که ايجاد خلاء در نظام حکومتی سوريه، عواقب غيرقابل پيش‌بينی برای همسايگان و منطقه خواهد داشت. وی با ابراز اميدواری نسبت به اينکه دولت سوريه بتواند از بحران کنونی عبور کند و خواسته مردمش را برآورده سازد، گفت: دولت‌های منطقه بايد نسبت به دخالت‌های بيگانگان در امور داخلی‌شان هوشيار باشند.

رييس شورای ملی انتقال ليبی: اطلاع دقيقی از محل قذافی و پسرانش نداریم
مصطفی عبدالجليل، رييس شورای ملی انتقال ليبی، روز شنبه اعلام کرد که مخالفان معمر قذافی اطلاع دقيقی از محل او و پسرانش ندارند. مخالفان قذافی که شهر طرابلس، پايتخت ليبی، را تصرف کرده اند، يک ميليون يورو برای دستگيری او تعيين کرده اند. مصطفی عبدالجليل همچنين گفت احتمال دارد از نيروی پليس کشورهای عربی يا اسلامی دعوت شود تا در برقراری امنيت در ليبی به شورای ملی انتقال کمک کنند. وی در عين حال از گفت و گو با طرفداران قذافی برای تسليم شهر سيرت، به شورای ملی انتقال ليبی خبر داد.

No comments:

Post a Comment