Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate


گران‌ قيمت‌ ترين تجهيزات نظامي آمريكا
بودجه پايه وزارت دفاع آمريكا در سال مالي 2010 بالغ بر 500 ميليارد دلار بوده است كه بخش اعظمي از آن صرف پروژه هاي مرتبط با توسعه و ساخت هواپيماها، تانك ها، كشتي ها و ديگر تجهيزات نظامي مي شود.

آن‌چه در ادامه خواهيد خواند، درباره برخي از پرهزينه‌ترين و گران‌قيمت‌ترين تجهيزات نظامي آمريكا است.
 
 نورث روپ گرومن. بي- 2 اسپريت(روح)   Northrop Grumman B-2 Spirit

بي- 2 يكي از بهترين بمب افكن هاي رادارگريز آمريكا بوده كه از قابليت حمل سلاح و بمب هاي اتمي و غير اتمي برخوردار است. قابليت رادارگريزي پيشرفته، اين اجازه را به بي- 2 مي دهد تا به راحتي در خطوط مجهز دفاعي دشمن نفوذ كرده و اهداف خود را منهدم نمايد. بر اساس برنامه ريزي هاي اوليه، سفارش ساخت 132 فروند از اين هواپيما در نظر گرفته شده بود كه به دليل هزينه هاي بالاي توليد قرارداد اوليه براي توليد 21 فرود در سال 1987 به امضا رسيد. هزينه توليد بي- 2 در سال 1997، رقمي بالغ بر 737 ميليون دلار بوده كه در حال حاضر اين رقم با توجه به هزينه هاي مربوط به تامين قطعات و نگهداري حدودا به 2 ميليارد دلار افزايش يافته است.


بل - بوئينگ. وي- 22 اُسپري(عقاب دريايي)   Bell-Boeing V-22 Osprey

وي- 22 هواگردي چند منظوره با قابليت نشست و برخاست به صورت عمودي همانند يك هلكوپتر است. اما با توجه به قابليت چرخش موتورها و تبديل شدن به يك هواپيما، وي- 22 مي تواند از هر هلكوپتري سريع تر پرواز كرده و به حداكثر سرعت هواپيماهايي كه از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست يابد. اولين عمليات نظامي اين هواگرد به سال 2007 و در جنگ عراق صورت پذيرفت. از سال 2008 هزينه پروژه وي- 22، 27 ميليارد دلار بوده و بر اساس گزارش هاي منتشر شده هزينه توليد هر فروند از اين هواگردها 67 ميليون دلار است.


نورث روپ گرومن. يو اس اس جورج اچ.دبليو بوش   USS George H.W. Bush /CVN-77

اين ناو هواپيمابر به افتخار سرباز كهنه كار و رئيس جمهور سابق آمريكا جورج اچ.دبليو بوش نامگذاري شده است. اين كشتي آخرين ناو جنگي با قابليت حمل گستره وسيعي از تجهيزات نظامي است كه براي نيروي دريايي آمريكا ساخته شده است. ساخت اين ناو در سال 2001 و با هزينه توليدي بالغ بر 6.2 ميليارد دلار آغاز و در سال 2009 با به پايان رسيدن پروژه، در ويرجينيا به آب انداخته شد. با توجه به طول تقريبي 335 متر ناو هواپيمابر بوش، يكي از طولاني ترين كشتي هاي جهان است. حداكثر سرعت اين ناو بالغ بر 30 گره دريايي بوده كه نيروي خود را از 2 راكتور هسته اي تعبيه شده در اين كشتي دريافت مي كند.


لاكهيد مارتين. اف- 35 لايتنينگ 2 (صائقه)   Lockheed Martin F-35 Lightning II

اف- 35 به عنوان بخشي از پروژه مشترك ميان آمريكا، بريتانيا و ساير متحدان مطرح با عنوان "جنگده هاي تهاجمي مشترك" شكل گرفته است. اين هواپيما براي انجام ماموريت هاي هوايي، دريايي و شناسايي طراحي و ساخته شده است. اف- 35 مي تواند به توپ گاتلينگ و هشت نوع موشك مختلف مجهز گردد. از سوي ديگر قابليت حمل بمب اتمي بي- 61 نيز از ديگر امتيازهاي برجسته اين هواپيما محسوب مي شود. هزينه توليد هر فروند اف- 35، 122 ميليون دلار بوده و آمريكا طي قراردادي به ارزش 323 ميليارد دلار، قصد دارد دو هزار فروند از اين هواپيما را به ناوگان هوايي خود اضافه نمايد. در زمان امضاي اين قرارداد در سال 2001، لاكهيد مارتين ركورد بزرگترين قرارداد نظامي تاريخ را به خود اختصاص داد.


مك دانل داگلاس. اف/اِي- 18 هرنت(زنبور سرخ)   McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

اف/اي- 18 توسط شركت مك دانل داگلاس معرفي و توسط شركت بوئينگ كه در سال 1997 اين شركت را خريداري كرد به توليد خود ادامه داد. وظيفه اصلي اين جنگنده انجام ماموريت هاي شناسايي و پشتيباني هوايي است. هرنت مي تواند به حداكثر سرعت 1190 مايل بر ساعت رسيده و در مدت زمان كوتاهي به سقف پروازي 50 هزار پايي دست پيدا كند. هزينه توليد هر فروند از اين هواپيما برابر با 57 ميليون دلار است.

بوئينگ. ايي اِي- 18 جي گرولر   Boeing EA-18G Growler

هدف از طراحي و ساخت اين جنگنده حضور در جنگ هاي الكترونيك است. ايي اي- 18 مي تواند با استفاده از امواج الكترومغناطيسي، تجهيزات و سلاح هاي ديگري كه در اين زمينه در اختيار دارد باعث اختلال در سيستم هاي راداري و ارتباطي دشمن شود. آغاز توليد اين محصول به سال 2007 باز مي گردد و از سال 2009 فعاليت عملياتي خود را آغاز كرده است. هزينه توليد هر فروند از اين هواپيما برابر با 67 ميليون دلار است.


جنرال دايناميكس. خودرو جنگي چند منظوره  Expeditionary Fighting Vehicle

اين خودرو نظامي از قابليت حركت در آب و خشكي برخوردار است. از اين وسيله مي توان براي انتقال نيروها از دريا به خشكي استفاده كرد. اين در حالي است كه اين خودرو جنگي در خشكي از قابليت هايي همانند يك تانك سود مي برد. هزينه توليد هر دستگاه از اين وسيله بالغ بر 22 ميليون دلار بوده و انتظار مي رود هزينه كلي اين پروژه تا سال 2015 برابر با 15 ميليارد دلار باشد.
 
گرومن. ايي- 2 دي هاوك آي(چشم شاهين)   Grumman E-2D Advanced Hawkeye


ايي- 2 دي در واقع بهترين مدل از اين سري هواپيما بوده كه از سال 1960 تاكنون در حال توليد است. سيستم پيشرفته رادار اين هواپيما قدرت كنترل و بررسي محيط پيرامون آن را تا سه برابر افزايش داده است. ايي- 2 اولين پرواز خود را در سال 2007 انجام داده و هزينه توليد 232 ميليون دلاري را براي گرومن به همراه داشته است. سيستم هاي الكترونيكي هوايي جديد در كنار قابليت ارتباط با ماهواره و سوخت گيري در آسمان از ديگر ويژگي هاي شاهين تيز بين گرومن محسوب مي شود. تحويل اين هواپيما به نيروي دريايي آمريكا نيز از سال 2010 آغاز شده است.

بوئينگ. سي- 17 گلوب مستر 3    Boeing C-17 Globemaster III

اين هواپيماي ترابري- نظامي آمريكا از سال 1993 فعاليت عملياتي خود را آغاز كرده است. توانايي حمل 100 سرباز با امكانات نظامي كامل اين هواپيما را به يكي از مهره هاي كليدي آمريكا در جنگ عراق و افغانستان مبدل كرده بود. اين در حالي است كه هزينه توليد هر فروند سي- 17 برابر با 191 ميليون دلار است. اين هواپيما در نيروي هوايي كشورهاي بريتانيا، كانادا و ناتو نيز به فعاليت مي پردازد.


لاكهيد مارتين. اف- 22 رپتور   Lockheed Martin F-22 Raptor

بدون هيچ گونه شك و ترديدي و به اعتقاد بسياري از كارشناسان صنايع نظامي و هوايي جهان، اف- 22 بهترين جنگنده حال حاضر جهان است. حتي با نگاهي مختصر به ظاهر اين پرنده خوش ساخت نيز مي توان به درستي اين اظهار نظرها پي برد. هرچند اطلاعات چنداني در ارتباط با مراحل و مواد مورد استفاده در ساخت اين هواپيما از سوي وزارت دفاع آمريكا منتشر نشده است اما قابليت شكستن ديوار صوتي، رادار گريزي كامل و حمل موشك هاي كروز را مي توان به عنوان بخش كوچكي از توانايي هاي رپتور در نظر گرفت. هزينه ساخت هر فروند از اين هواپيما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي نيروي هوايي آمريكا بالغ بر 150 ميليون دلار و هزينه كلي توليد آن بالغ بر 65 ميليارد دلار است. هزينه هاي سنگين توليد اف- 22 باعث شد تا وزارت دفاع آمريكا در سال 2009 خواستار توقف اين پروژه شود. پس از آن مجلس سنا به اين درخواست راي مثبت داده و سه ماه بعد با قانوني شدن لايحه سياست نظامي آمريكا بودجه اين پروژه به طور كامل قطع شد

No comments:

Post a Comment