Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سيل در كرمان، چهار كشته و پنج زخمي به‌جا گذاشت

وقوع سيل در استان كرمان، كه از روز دوشنبه هفتم شهريور ماه آغاز شد، در مجموع چهار كشته و شماري زخمي به جاي گذاشت.

اين سيلاب طي روزهاي گذشته، بخش‌هاي جنوبي و غربي كرمان مناطقع مسكوني و حدود ۱۵ روستا در «بافت» را محاصره كرده و گزارش‌ها حاكي از آن است كه تا كنون نيز ۱۲۰ خانه مسكوني در كهنوج به زير آب رفته است.

در حالي كه تا چند هفته پيش كوير خشك كرمان با كم آبي شديد مواجه بود، باران‌هاي ناگهاني چند روز گذشته، مردم شهرستان‌هاي مختلف كرمان را غافلگير كرد.

جاري شدن سيل خسارات سنگيني به بخش‌هاي زيربنايي مناطق سيل زده وارد كرده است و زمين‌هاي كشاورزي رابر، سيرجان، جيرفت، عنبرآباد، كهنوج و راين دچار آب گرفتگي شديد شده‌اند.
اين سيلاب در روز نخست منجر به كشته شدن دو نفر در شهر «رابر» شده بود اما پس از آن نيز خبرهايي از جان باختن دو نفر ديگر به دليل سقوط يك خودرو به رودخانه در سيرجان منتشر شد.

در همين رابطه، محمد عراقي، مديركل هواشناسي استان كرمان و مسئولان ستاد حوادث اين استان ادعا مي‌كنند كه پيش از بروز سيلاب، روز شنبه به ستاد بحران بروز سيلاب و دستگاه‌هاي مربوط هشدارهاي لازم داده شده بود.

اما مردم مناطق سيل‌زده مي‌گويند كه هشدارهاي مسئولان به مردم منتقل نشده بود و آنها اطلاعي از وقوع سيل نداشتنه‌اند.

محمد قرباني، معاون فرماندار كهنوج گفته است كه تا كنون اين سيلاب دو ميليارد ريال به تاسيسات راه و برق منطقه خسارت وارد شده است.

اين مقام مسئول گفته است كه تلاش‌ها براي خالي كردن مناطق مسكوني از آب ادامه دارد و به زودي امداد رساني كامل به سيل زدگان انجام مي‌شود.

او همچنين از احتمال بروز سيل مجدد به دليل آسيب جدي سيل‌بندها، خبر داد و خواستار تامين اعتبار براي بازسازي مجدد اين سيل بندها شد.

محمد توحيدي، فرماندار سيرجان نيز اعلام كرده كه سيل موجب تلف شدن بيش از ۷۰۰ راس دام شده و برخي زمين‌هاي كشاورزي و شماري از مناطق مسكوني در روستاها نيز دچار آب‌گرفتگي شده است.

در همين حال كاووس محمودي، رئيس جمعيت هلال احمر استان كرمان اعلام كرده كه در حال حاضر ۲۴ اكيپ به صورت فعال در حال امدادرساني به مناطق سيل‌زده هستند.

او وضعيت مناطق سيل‌زده را عادي توصيف كرده و از مردم خواسته است با توجه به امكان بارندگي مجدد از حضور در مناطق سيل خيز و مسير رودخانه‌ها خودداري كنند.

به گفته كارشناسان استان كرمان جزو چهار استان كشور است كه بيشترين خسارات را از خشكسالي‌هاي ۱۵ سال گذشته ديده و بروز بارندگي و وقوع سيل نيز خسارات‌هاي وارد شده به اين استان را دو چندان كرده است.

بارش باران در مناطق استان كرمان به دليل «نبود ساختار شهري مناسب و فاضلاب شهري» و « عدم برنامه‌ريزي براي استحصال آب‌هاي روان» بارها موجب جاري شدن سيل در استان كرمان شده است.

آخرين بار بهمن‌ماه گذشته جاري شدن سيل در اين استان، موجب كشته شدن پنج نفر در سيرجان، رودبار و كهنوج شد.

در اين حادثه همچنين چندين هزار هكتار از مزارع و باغ‌هاي مركبات تخريب شد و بسياري از آثار باستاني موجود در شهرستان‌هاي اين استان آسيب ديد.

No comments:

Post a Comment