Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اشاره ملاعمر به احتمال مذاکرات صلح با دولت افغانستان

ت کرزی برای جلب حمایت عربستان از مذاکره با طالبان به آن کشور رفته اس

رهبر گروه طالبان در پیامی که به مناسب فرارسی عید رمضان منتشر کرده، به تمایل این گروه به مذاکره با دولت افغانستان اشاره کرده است.
ملا عمر در این پیام به صراحت از مذاکره با دولت حامد کرزی، رئیس جمهوری، سخن نگفته اما اظهار داشته است که "هر راه مشروع" می تواند برای پایان دادن به بحران کنونی در افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.

پیام ملا عمر، رهبر طالبان که به پنج زبان (فارسی، پشتو، انگلیسی، عربی و اردو) منتشر شده، به مسایل مختلفی، از جمله حضور نیروهای خارجی در افغانستان، مذاکرات صلح و برگزاری اجلاس "بن" دوم در مورد افغانستان پرداخته است.
رهبر طالبان در این پیام گفته است: "تماس هایی که بخاطر تبادله اسیران با بعضی جهت ها تا حالا صورت گرفته، هیچگاه مذاکرات همه جانبه برای پایان دادن به مشکل کنونی کشور پنداشته نمی شود."
در این پیام آمده است: "امارت اسلامی عامل بحران کنونی کشور را در موجودیت نیروهای اشغالگر، بمباران کورکورانه، عملیات شبانه، ظلم، شکنجه ها و حاکمیت به زور آنها می داند و حل مسایل را در اختتام این همه مظالم می بیند و همچنین تامین مصلحت های دینی و دنیوی کشور و هموطنان را در بر پا کردن یک نظام واقعا مستقل و اسلامی می پندارد."
طالبان هنگام حکومت بر افغانستان، از حکومت خود با عنوان امارت اسلامی نام می بردند.
در ادامه پیام ملا عمر آمده است: "برای رسیدن به این هدف، هر راه مشروع می تواند مورد غور و تامل قرار گیرد."
اما ملا عمر در این پیام تاکید کرده که گروه طالبان برای مذاکره "برنامه معین و مستقل" دارد، با این حال، در سراسر این پیام، در هیچ جا با نفس مذاکرات صلح مخالفت نشده است.
حمایت عربستان سعودی
این اظهارات در حالی انتشار می یابد که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، همراه با شماری از مقامات ارشد حکومت به عربستان سعودی رفته تا حمایت این کشور را از روند آشتی با طالبان بدست بیاورد.


وزارت خارجه افغانستان گفته است که هدف از این سفر، "مذاکرات دو جانبه" میان افغانستان و عربستان سعودی است تا برای گفتگو و مصالحه با طالبان راه های عملی جستجو شود.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان همچنین از ابراز نظر در مورد گزارشهایی که حاکی از حضور برخی از نمایندگان گروه طالبان در این دیدارها بوده، خودداری کرده است.
دولت افغانستان و جامعه جهانی تاکید دارند که خشونتها در افغانستان تنها با توسل به راه حل نظامی پایان نمی گیرد و باید راه حل های سیاسی نیز برای آن جستجو شود.
حکومت افغانستان برای زمینه سازی مذاکرات صلح با گروه طالبان، کمیسیون جداگانه ای را تشکیل داده است که رهبران سابق جهادی عضویت آن را دارند.
اما تا حالا در عمل، نشانه های اندکی از آشتی میان طالبان و دولت افغانستان دیده شده است.
حملات انتحاری و بمبگذاری هایی که گروه طالبان مسئولیت آن را برعهده می گیرند، کماکان ادامه دارد و عملیات نیروهای امنیتی افغان و خارجی برای سرکوب طالبان نیز متوقف نشده است.

No comments:

Post a Comment