Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ماهي زنجبيلي ؛ غذاي سنگاپوري

صحبت از آشپزي سنگاپور كه مي‌شود، خوردن غذاهاي دريايي اولين نكته‌اي است كه به خاطر مي‌رسد. مردم اين كشور علاقه فراواني به خوردن انواع غذاهاي دريايي دارند. البته اين موضوع به دليل فراواني
اين منابع پروتئيني در اين كشور است.

ما نيز ماهي طعم دار شده با زنجبيل تازه را از ميان غذاهاي رايج اين كشور انتخاب كرده‌ايم و مي‌خواهيم از خواص آن برايتان بگوييم...

عادت‌هاي غذايي سنگاپوري‌ها
غذاي كشور سنگاپور متأثر از كشورهاي چين، اندونزي، مالزي و البته هند است. يكي از عادت‌هاي بسيار جالب مردم اين كشور مصرف بيش از حد ميوه‌هاست. آن‌ها حتي براي پذيرايي از ميهمان‌هايشان هم فقط از ميوه استفاده مي‌كنند ميوه‌هايي مانند انبه، آناناس، نارگيل و موز.

بخش اصلي غذاهاي سنگاپوري، غذاهاي دريايي است. در واقع اين كشور را به نام بهشت غذاهاي دريايي مي‌شناسند. جالب است بدانيد غذاهاي دريايي پرطرفدار سنگاپوري‌ها شامل خرچنگ تند، خرچنگ فلفل سياه، ماهي‌هاي خاردار بخارپز شده يا سرخ‌شده، انواع ميگوها و سفره‌ماهي كباب شده است.

البته عده‌اي از مردم سنگاپور به علت اينكه علاقه زيادي به سلامتشان دارند، ماهي را هم به صورت آب‌پز و همراه سبزي‌هاي پخته شده مي‌خورند.

از ساير غذاهاي پرطرفدار مردم اين كشور، غذاهاي تند هندي است كه در سراسر اين منطقه مي‌توانيد پيدا كنيد. پرطرفدارترين غذاي هندي بين سنگاپوري‌ها كه در اغلب اغذيه‌فروشي‌هاي محله‌هاي هندي يافت مي‌شود، يك نان سبك و پفكي است كه از آرد درست مي‌شود و تا حد ترد شدن آن را سرخ مي‌كنند.

***

سنگاپوري‌ها غذاهاي چند مليتي هم مي‌پزند كه مخلوطي از موادي مانند خيار، شلغم، ماهي، لوبيا، آناناس، انبه و سيب سبز است و همراه تمبر هندي، ليموي تازه و پودر فلفل قرمز سرو مي‌شود.

به غير از ماهي، سنگاپوري‌ها البته به صورت عصرانه و در وعده‌هاي كوچك از گوشت قرمز هم استفاده مي‌كنند. «استاتي» يكي از همين غذاهاي محبوب است كه به صورت لقمه‌اي سرو مي‌شود، اين غذا در واقع گوشت چرخ‌كرده‌اي است كه به سيخ چوبي كشيده شده است و با حرارت منقل سرخ مي‌شود، چيزي شبيه كباب كوبيده خودمان! البته تند، در واقع مي‌توان گفت يكي از عادت‌هاي رايج سنگاپوري‌ها استفاده بسيار زياد از فلفل است.

يكي از دسرهاي محبوب مردم سنگاپور كيك هويج نام دارد و البته يكي از خوراكي‌هايي است كه والدين آن را براي تغذيه در مدرسه به فرزندان مي‌دهند.

به غير از كيك هويج، انواع پودينگ با انواع ميوه‌ها و ژله‌هاي مختلف هم از دسرهاي رايج سنگاپوري‌هاست.

نوشيدني مردم اين منطقه نيز شير، قهوه، چاي (يا مخلوطي از اين سه) يا آب‌ميوه به خصوص براي صبحانه است.

مـواد لازم براي 4 نفر

ماهي قزل‌آلا 12 تكه (10 در 10) 600 كيلوكالري

پياز قرمز بزرگ 1 عدد 25 كيلوكالري

زنجبيل تازه 2 قاشق غذاخوري 5 كيلوكالري

آب‌ليموي تازه 4 قاشق غذاخوري 5 كيلوكالري

روغن زيتون 2 قاشق غذاخوري 180 كيلوكالري

ميخك خشك‌شده 1 قاشق غذاخوري 0 كيلوكالري

پودر سير 1 قاشق غذاخوري 0 كيلوكالري

فلفل قرمز، سياه و نمك به مقدار لازم 0 كيلوكالري


طـرز تـهـيـه
ابتدا تابه را با روغن زيتون چرب كنيد و تكه‌هاي ماهي را در كف آن بچينيد و رويشان زنجبيل، پودر سير، فلفل قرمز و ميخك بريزيد و به مدت 10 دقيقه روي حرارت قرار دهيد تا بخارپز شوند.

بعد از گذشت اين زمان، پيازهاي خرد شده و آب‌ليمو را اضافه كنيد و بگذاريد تا 10 دقيقه ديگر نيز تكه‌هاي ماهي روي حرارت باقي بمانند. به اين ترتيب ماهي شما با ادويه‌هاي ياد شده آماده خوردن خواهد شد.

البته براي سرو ماهي‌ها، آب‌ليموي اضافه و باز هم فلفل قرمز توصيه مي‌شود.

مـقـدار كـالـري
اين غذا تقريباً داراي 800 كيلوكالري انرژي است. در صورت تقسيم اين عدد به 12، ميزان كالري حاصل از خوردن هر تكه ماهي برابر با 70 كيلوكالري خواهد بود كه البته سرو اين غذا با نان آن هم در صورتي كه دو تكه ماهي ميل كنيد، ميزان كالري دريافتي را به 350 كيلوكالري نيز مي‌رساند.

مـاهـي؛ مـنبع كـلـسـيـم
ماهي‌هاي روغني نظير ماهي قزل‌آلا به دليل داشتن كلسيم، ويتامين D و فسفر، براي جبران كمبود كلسيم توصيه مي‌شوند. اين دسته ماهي‌ها در برنامه غذايي نوجوانان، خانم‌هاي باردار، شيرده، سالمند و كساني كه كمتر در معرض نور خورشيد هستند، بسيار مهم است. زيرا مواد مغذي ياد شده براي ساخت و حفظ بافت استخواني اهميت فراواني دارند. در ضمن مصرف مرتب ماهي‌هاي روغني براي كساني كه كم خوني و فقر آهن دارند نيز يك عادت غذايي مناسب تلقي مي‌شود زيرا آهن موجود در گوشت و ماهي در مقايسه با آهن موجود در منابع گياهي

30 برابر جذب بالاتري دارد. در ضمن، هر واحد ماهي يك قطعه ماهي با قطر 2 سانتي‌متر با ابعاد 10 در 10 و 30 گرم وزن است و 50 كيلوكالري انرژي دارد و يك واحد گوشت محسوب مي‌شود.

فـلـفـل قـرمـز؛ مـنـبـع كپسايسين
اگر فلفل قرمز تازه مصرف شود و حرارت نبيند، مي‌تواند تا حدودي منبع ويتامين C باشد اما در صورت حرارت ديدن، اين ويتامين از ميان خواهد رفت. فلفل قرمز مقدار قابل قبولي بتاكاروتن دارد به اين ترتيب كه خوردن 100 گرم از آن 175 ميكروگرم از اين ماده مغذي را تأمين مي‌كند. البته تندي اين فلفل مانع از آن مي‌شود كه آن را در حجم زياد بخوريم بنابراين نمي‌توان اين سبزي را به عنوان منبع مناسب مواد مغذي يادشده در نظر گرفت. البته فلفل قرمز تركيبي به نام كپسايسين دارد كه طعم تند آن به دليل وجود اين تركيب است و بررسي‌ها نشان داده‌اند كه دريافت اين تركيب با خوردن فلفل قرمز از بروز سرطان پيشگيري مي‌كند و جلوي گسترش آن را خواهد گرفت. به اين ترتيب كه مانع فعاليت تركيب‌هاي شيميايي‌اي مي‌شود كه زمينه‌ساز سرطان در بدن هستند.

لـيـمـو؛ مـنـبـع ويـتـامـيـن C
اين روزها دو نوع ليمو در دسترس است؛ يكي ليموترش‌هايي كه كوچك هستند و عطر بيشتري دارند و ليموهايي كه تقريباً در تمام فصل‌هاي سال در دسترس و بزرگ‌تر هستند و پوست كاملاً زردي دارند. جالب است بدانيد كه اين ليموها از نظر ويتامين C با هم متفاوت هستند به طوري كه خوردن 100 گرم ليموي كوچك فقط 46 ميلي‌گرم ويتامين C به بدن مي‌رساند. در حالي كه ليموهاي بزرگ 53 ميلي‌گرم ويتامين C دارند، بنابراين عادت به خوردن آن‌ها نه تنها از تشديد كم خوني ناشي از فقر آهن جلوگيري مي‌كند بلكه زمينه بروز آب مرواريد را در سالمندان از ميان مي‌برد. نتايج تحقيقات نشان داده‌اند افرادي كه روزانه كمتر از 125 ميلي‌گرم ويتامين C دريافت مي‌كنند در مقايسه با كساني كه بيش از 500 ميلي‌گرم ويتامين C مي‌گيرند بيشتر در معرض اين بيماري قرار دارند زيرا اين ماده مغذي به تقويت عدسي چشم كمك مي‌كند و احتمال ابتلا به اين بيماري چشمي را پايين مي‌آورد.

اگر چاق هستيد
اين غذا را با حداقل روغن تهيه و آن را با نان سبوس‌دار ميل كنيد و در كنارش يك بشقاب سبزي‌هاي بخارپز مانند هويج، لوبيا سبز، كدو سبز و گوجه فرنگي بگذاريد تا هم مواد مغذي بيشتري دريافت و هم احساس سيري كنيد.

اگر زخم معده داريد
از افزودن زنجبيل و فلفل قرمز صرف‌نظر كنيد زيرا اين ادويه‌ها تحريك‌كننده هستند و مي‌توانند زمينه ترشح اسيد معده را فراهم كنند و همين موضوع باعث تشديد زخم معده مي‌شود، بنابراين ماهي را با سبزي‌هاي معطر و آب‌ليموي اضافه طعم دار كنيد.

اگر فشارخون داريد
براي طعم دادن به ماهي‌ها، از سير تازه استفاده كنيد. در كنار آن ساقه‌هاي بخارپز شده كرفس را قرار دهيد و يك ليوان آب پرتقال تازه با آن ميل كنيد زيرا اين نوشيدني منبع پتاسيم است و مي‌تواند به كنترل فشار خون شما كمك كند.



No comments:

Post a Comment