Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

5 عامل كه ظاهر شما را پير نشان مي‌دهد

بدون شك شما نيز افرادي را ديده‌ايد كه به اصطلاح جوان مانده‌اند و سن و سالشان به آن‌ها نمي‌خورد. به عقيده‌ي كارشناسان پيري زودرس پوست حاصل عادت‌هاي غلطي است كه بايد آن‌ها را شناخت و از آن‌ها دوري كرد.

محققان معتقدند كه پيري زودرس دو حالت دارد: عامل وراثتي و ديگري مربوط به عواملي است كه مي‌توان بر آن‌ها غلبه كرد. به بيان ديگر شيوه‌ي زندگي و استرس‌هايي كه تحمل مي‌كنيم بيش از آنچه تصور مي‌كنيم روي چهره‌ي ما تأثير مي‌گذارد. اما با تغيير برخي عادت‌هاي نادرست مي‌توان از شكسته شدن ظاهر جلوگيري كرد. با اين عادت‌هاي نادرست آشنا شويد:

رژيم‌هاي يويويي
همه مي‌دانيم كه رژيم‌هاي يويويي براي سلامت مُضر است. اين اضافه و كم كردن پي در پي و ناگهاني به پيري ظاهري افراد منجر مي‌شود؛ دست كم زماني كه در طول يك سال بيشتر از 5 كيلو وزن كم شود.

بر اساس نتايج پژوهشي كه در Daily Mail به چاپ رسيده است رژيم‌هاي يويويي، رباط‌هايي كه از بافت‌هاي نرم صورت محافظت مي‌كند را به خطر مي‌اندازد و باعث تغيير شكل اين بافت‌هاي شده و چهره را پير مي‌كند.

به جاي اين رژيم‌هاي بي حاصل، وزن متعادل خود را بشناسيد، تغذيه‌ي مناسبي داشته باشيد و ورزش كنيد.

لاغري بيش از حد
نتايج مطالعات دكتر بهمن گويورون نشان مي‌دهد زماني كه به اصطلاح «آبي زير پوست مي‌رود» ظاهر افراد زيباتر و جوان تر مي‌نمايد. اين محقق بعد از مقايسه‌ي 186 دوقلوي هم جنس بالاي 40 سال به اين نتيجه رسيد قُلي كه اندكي پُر تر است جوان تر به نظر مي‌آيد.

بر اساس نتايج پژوهشي كه در   به چاپ رسيده است رژيم‌هاي يويويي، رباط‌هايي كه از بافت‌هاي نرم صورت محافظت مي‌كند را به خطر مي‌اندازد و باعث تغيير شكل اين بافت‌هاي شده و چهره را پير مي‌كند

البته اگر بيش از چهل سال سن داريد بايد قبول كنيد كه اندام و ظاهر نوجواني‌تان را نخواهيد داشت و الزاماً براي جذاب بودن هم نيازي به آن نداريد. اگر جوان تر هستيد سعي كنيد به وزن ايده آل خود برسيد و آن‌را حفظ كنيد تا در آينده نيازي به رژيم‌هاي عجيب و غريب نداشته باشيد.

زياده‌روي در مصرف قند
قندي كه مصرف مي‌كنيم در بدن تبديل به گلوكز مي‌شود. گلوكز وارد خون شده و با پروتئين‌هاي بافت پوستي، مولكول‌هاي جديدي تشكيل مي‌دهد كه اين مولكول‌هاي جديد روي كلاژن و الاستين تأثير منفي مي‌گذارد. اين دو ماده مذكور به حفظ استحكام و خاصيت ارتجاعي پوست كمك مي‌كند.

در نتيجه زماني كه ما قند زيادي وارد بدن مي‌كنيم پوست پيرتر مي‌شود. براي پيشگيري از پيري پوستتان مصرف قند و محصولات قندي را كاهش دهيد.

داشتن عادت‌هاي نادرست

نتايج مطالعات دكتر گويورون روي دوقلوهاي هم‌جنس نشان مي‌دهد كه داشتن عادت‌هاي روزمره‌ي نادرست روي ظاهر افراد تأثير منفي مي‌گذارد.

هر نخ سيگاري كه روشن مي‌كنيد پيري ظاهرتان را جلوتر مي‌اندازيد.

قندي كه مصرف مي‌كنيم در بدن تبديل به گلوكز مي‌شود. گلوكز وارد خون شده

و با پروتئين‌هاي بافت پوستي، مولكول‌هاي جديدي تشكيل مي‌دهد كه اين مولكول‌هاي جديد روي كلاژن و الاستين تأثير منفي مي‌گذارد. اين دو ماده

مذكور به حفظ استحكام و خاصيت ارتجاعي پوست كمك مي‌كند


همچنين قرار گرفتن زياد در معرض خورشيد، مصرف داروهاي ضد افسردگي و مصرف الكل نيز روي شكستگي چهره‌ي شما تأثير مي‌گذارد.

سيگار را ترك كنيد و مدت زماني كه در معرض نور خورشيد قرار مي‌گيريد را نيز محدودتر كنيد.

استرس

اضطراب طولاني مدت روي ظاهر افراد تأثير منفي مي‌گذارد. به عقيده‌ي كارشناسان عواملي مثل طلاق، داشتن بدهي، شغل نامناسب، ناراحتي و غصه خوردن اثرات سويي بر جاي مي‌گذارند.

البته اين اثرات منفي فقط به چين و چروك و گودي پاي چشم ختم نمي‌شود بلكه آكنه، ناخن‌هاي سُست و شكننده و حتي ريزش مو نيز از نتايج استرس و فشارهاي روحي است. بدتر اين كه استرس مزمن و طولاني مدت مي‌تواند باعث پيري زودرس شود.

دكتر اليسا اپل با مطالعه روي 58 زن بين 20 تا 50 سال به اين نتيجه رسيد كه در سلول‌هاي ايمني زناني كه تحت استرس شديد زندگي مي‌كنند( به عنوان مثال مورد مادراني مسئوليت مراقبت از فرزندان مريض را بر عهده دارند) علائمي از پيري زودهنگام ديده مي‌شود به طوري كه اين زنان در مقايسه با زناني كه زندگي‌شان با استرس كمتري رو به رو است، ده سال پيرتر به نظر مي‌آيند.

واقعيت اين است كه ممكن است براي هر كسي پيش بيايد كه مجبور به جدايي شود و يا شغلي داشته باشد كه كوچك‌ترين علاقه‌اي به آن ندارد اما بايد راهي براي فرار از استرس و فشارهاي روحي آن پيدا كرد. به سراغ يوگا يا مديتيشن برويد و سعي كنيد در دام اين قبيل فشارهاي عصبي گرفتار نشويد.

No comments:

Post a Comment