Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

احضار گسترده علمای برجسته اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت


سنی آنلاین: دادگاه ویژه روحانیت شرق کشور که مرکز آن در شهر مشهد است اقدام به احضار گسترده علمای شاخص و برجسته منطقه سیستان و بلوچستان نموده است..
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، اخیراً دادگاه ویژه روحانیت شرق کشور که مرکز آن در شهر مشهد است اقدام به احضار گسترده علمای شاخص و برجسته منطقه سیستان و بلوچستان نموده است که اسامی افرادی که تاکنون ما اطلاع یافتیم به شرح ذیل می باشد:

۱ـ شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور مدیریت محترم حوزه علمیه گُشت سراوان.
۲ـ مولانا احمد ناروئی معاونت اداری دارالعلوم زاهدان و امام جمعه اهل سنت زاهدان.
۳ـ مولانا عبدالغنی بدری معاونت آموزشی دارالعلوم زاهدان و امام جمعه اهل سنت زاهدان.
۴ـ مولانا محمدگل مدیریت حوزه علمیه مخزن العلوم خاش و مفتی شهرستان خاش.
۵ـ مولانا عثمان امام جمعه شهرستان خاش و مدیریت حوزه علمیه مدینة العلوم خاش.
۶ـ مولانا محمد اسماعیل زهی مدیریت مدرسه اشاعة التوحید زاهدان.
۷ـ قاری عبداللطیف مدیریت مدرسه تجوید القرآن زاهدان.
۸ـ مولوی عبدالرشید ناظم مدرسه دارالهدی اسماعیل آباد خاش.
لازم به ذکر است که برخی از افراد مذکور به دادگاه ویژه روحانیت مراجعه نموده و برخی در حال مراجعه هستند.

موضوع احضاریه به ظاهر وجود طلاب خارجی در مدارس اهل سنت منطقه می باشد. بیشتر طلاب خارجی در مدارس اهل سنت، فرزندان برادران افغانی می باشند که خانواده اغلبشان در خود ایران سکونت دارند و به کار مشغول اند و هنوز به افغانستان باز نگشته اند و نیز طلاب تاجیکستانی هستند که برای یادگیری قرآن عظیم الشأن و فقه اسلامی به این منطقه مراجعه کرده اند.

ناگفته نماند که طلاب اتباع افغانی از زمان هجرت برادران افغانی به ایران به حوزه های علمیه اهل سنت مراجعه نموده اند و طلاب تاجیکستان سالهای اخیر که از اسارت کمونیستها آزاد شده اند برای کسب علم و حفظ قرآن عظیم الشأن مراجعه نموده اند.

شایان ذکر است که طلابی که به حوزه های سیستان و بلوچستان مراجعه نموده اند هیچ مشکلی برای مردم این منطقه نداشته اند و صرفاً به کسب علم مشغول بوده اند و علمای اهل سنت برای گرفتن مجوز از مسئولین استانی و کشوری به کرّات مراجعه نموده و به “جامعة المصطفی” که در شهر قم قرار دارد و قبلاً به نام «مرکز جهانی علوم اسلامی» معروف بود در وفدی که حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به همراه شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف با جناب حجة الاسلام اعرافی رئیس مرکز، صحبت نمودند که ایشان قول مساعد در زمینه همکاری دادند ولی متاسفانه پس از گذشت ۵ سال که دروس بعضی از طلاب به پایان رسیده و بعضی در نیمه راه هستند دادگاه ویژه روحانیت، علما را برای اخراج طلاب خارجی تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که هزاران طلاب خارجی اعم از شیعه و سنی در “جامعة المصطفی” و حوزه های علمیه قم و حوزه علمیه گرگان و شهرهای دیگر با ویزای تحصیلی مشغول تحصیل هستند در حالی که مشترکات طلاب اهل سنت اعم از تاجیک و غیره با برادران قم و …. تنها در اسلام است و مشترکاتشان با حوزه های علمیه اهل سنت هم در اسلام و هم در عقیده اهل سنت و هم در فقه است.
اخیرا یکصد نفر از
علمای شاخص منطقه به زاهدان مراجعه نموده و با نماینده ولی فقیه و مقامات ذیربط مذاکره داشته و متذکر شده اند که چرا قانون جمهوری اسلامی مساوی اجرا نمی شود؟! برای حوزه های علمیه قم و گرگان و غیره یک قانون است و برای سیستان و بلوچستان و بعضی مناطق دیگر قانون دیگری است؛ همچنین علمای مراجعه کننده این را نیز یادآور شده اند که اختلاف و قانون گریزی از آنجا شروع می شود که قانون بصورت مساوی اجرا نشود و در یک مملکت در اجرای قانون تبعیض صورت گیرد و نگرانی علمای اهل سنت و اصحاب مدارس آن است که چرا مسئولین نظام راه علم و دین را برای مردمی محتاج مسدود می کند که یهود و نصاری با شدت تمام تلاش دارند تا آنها را از دین خارج کنند (در افغانستان) و در تاجیکستان تاکنون حدود هفتاد هزار نفر مسیحی شده و آئین بودائیت و یهودیت به شدت در حال فعالیت هستند و مردم تاجیکستان از حوزه های علمیه و مدارس دینی محروم اند و آنها فقط به خاطر علم به این منطقه پناه آورده اند.

No comments:

Post a Comment