Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سوئد رئيس اتحايه اروپا پاسخ ايران را ترفند مكرر ايران خواند


پاسخ اوليه ايران به پيشنهاد البرادعى و ادامه انتظار امريكا و اروپا

وين، تهران، دبي- رسانه ها، (العربيه.نت)

دكتر محمد البرادعى مديركل مصرى آژانس بين المللي انرژى اتمى اعلام كرد كه "پاسخ مقدماتي ايران در مورد نحوه تامين سوخت راکتور تحقيقاتى تهران را دريافت کرده است". وى در بيانيه ى خود به "ادامه ى مشورتها با طرفهاى مذاكره" اشاره كرد.
از سوى ديگر ايان كلى سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا گفت: "واشنگتن همچنان منتظر پاسخ رسمى ايران به پيش نويس توافق وين است" اين سخنگو تاكيد كرد كه "اتحاد كاملى ميان چهار طرف مذاكره كننده با ايران (آژانس، امريكا، فرانسه و روسيه) در مقابل تهران وجود دارد". وى افزود: "مى خواهيم بدانيم كه ايران در صدد روشن كردن چه ابهاماتى است".

‌آژانس بين المللي انرژى اتمى بعد از ظهر روز پنجشنبه 30-10-2009 با انتشار بيانيه اى به امضاى مدير كل خود اعلام كرد: "اين آژانس پاسخ مقدماتى مسئولان ايرانى به پيشنهاد البرادعى در خصوص استفاده از اورانيوم كمتر غنى شده ايران براى توليد سوخت هسته اى جهت عمليات راکتور تحقيقاتى تهران در توليد راديوايزوتوپ‌ها با اهداف پزشكى را دريافت كرده است".
گزارشهاى ديگرى حاكى است على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى، روز پنجشنبه در ديدار با محمد البرادعى، پاسخ اوليه تهران به طرح تبديل اورانيوم با غلظت پايين به سوخت اتمى در روسيه را ارائه كرد.

جزئيات پاسخ ايران فاش نشده است. ليكن گزارشها حاكى است كه تهران "چارچوب پيشنهاد را مى پذيرد ولى خواهان تغييرات زيادى در آن است".

در واكنش به پاسخ غير نهايى ايران كه پس از يك هفته مهلت اضافى اعلام شده است، كارل بيادت وزير خارجه سوئد كه كشورش رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اين پاسخ را "از نوع كلك هاى قديمى اين كشور" دانست. اين مقام سوئدى سياست ايران را در مذاكرات "زيگزاگ رفتن براى گفتگوهاى بيشتر" توصيف كرد.
آندره نستيرينكو سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه نيز اعلام كرد: "مسكو با دريافت رونوشت اين پاسخ، آن را به دقت مطالعه خواهد كرد."

اين در حالى است كه البرادعى قبلاً اعلام كرده بود كه ايران بر سر نحوه ى تهيه ى سوخت هسته اى راکتور تحقيقاتى تهران با امريكا، روسيه و فرانسه به نوعى توافق رسيده است كه مبناى آن را پيشنهاد آژانس تشكيل مى دهد".
بنا بر پيشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه در روز چهارشنبه21-10-2009 در پى سه روز مذاكره اين آژانس با كشورهاى فرانسه، آمريکا ، روسيه و ايران به صورت يك پيش نويس اعلام گرديد، قرار بر اين شده بود كه اورانيوم سه و نيم درصدی ايران براى غنى تر شدن به روسيه ارسال و سپس برای تبديل شدن به سوخت اتمی راهى فرانسه گردد.

در پیش‌نویس توافق‌نامه، كاهش ذخيره اورانيوم ايران پيش بينى شده است. در متن پيشنهادى آمده است که ايران ماده ى اولیه به مقدار 1200 كيلوگرم اورانیوم از مجموع 1500 كيلوگرمى موجودى خويش با غنای پایین را، به روسيه بفرستد تا در آنجا به طور تکمیلی تا 20% غنی شود و سپس در فرانسه ميله ها يا کپسول‌های سوختی آن براى تهران آماده گردد تا در اواخر سال 2010 تحويل ايران شود.
ايران طى مهلت اضافى يك هفته اى اعلام كرد كه خواهان تغييراتى در پيشنهاد است. على ‌اصغر سلطانيه نماينده‌ى تهران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز پنجشنبه در تماس با ايسنا اعلام كرد: "جمهوري اسلامي ايران اولين دور از مذاكرات در 19اكتبر در وين را با نگاهي مثبت دنبال خواهد كرد." وى افزود: "در مذاكرات وين كه صرفا يك گفتگوى فني ميان ايران و آژانس است بايد ملاحظات اقتصادى و فنى ايران در چگونگي تامين سوخت رآكتور تهران لحاظ شود."
گفته مى شود نمايندگان پارلمان ايران خواستار ارسال مرحله به مرحله اورانيوم ۳.۵ درصدى ايران به روسيه شده اند و گفته اند كه ايران نبايد خود را از ذخاير اورانيومى كه توليد كرده است محروم كند
.

No comments:

Post a Comment