Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سازمان حج و زیارت: معتادان به حج نروند


ک هفته مانده به آغاز سفر حجاج ایرانی به عربستان، پلیس مواد مخدر ایران اعلام کرده که با کسانی که در سفر به حج با خود مواد مخدر حمل کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

سرتیپ حمید رضا ابراهیم آبادی رئیس پلیس مواد مخدر به خبرنگاران گفته که در هفت ماه گذشته یک هزار و ۶۹ نفر که قصد سفر به عربستان و تشرف به حج را داشتند، دستگیر شده اند.

با وجود آنکه پلیس ایران سختگیریها را برای جلوگیری از خروج حجاج ایرانی معتاد یا کسانی که مواد مخدر با خود حمل می کنند، افزایش داده، اما آقای ابراهیم آبادی می گوید:"طی سال جاری ۱۶۰ نفر از افرادی که به حج عمره سفر کرده بودند به اتهام داشتن مواد مخدر، توسط پلیس کشور عربستان دستگیر شده اند و هم اکنون در شرایط سختی به سر می برند."

بنابر گزارشها در طی یک سال گذشته ۷۸۰ هزار نفر برای حج عمره به عربستان سفر کرده اند که ۲۲۳ نفر در عربستان دستگیر شده اند که اتهام ۱۶۰ نفر از دستگیر شدگان مواد مخدر بوده است.

اتهام بقیه دستگیر شدگان نیز "درگیری با ماموران پلیس عربستان، تلصیق یا تماس فیزیکی با نامحرم، عکسبرداری، کندن نخ پرده خانه خدا و استعمال دخانیات" عنوان شده است.

مقامات سازمان حج و زیارت به تازگی در نشستی اعلام کردند که کسانی که معتاد هستند، اصلا به سفر حج نروند چون با این کار به خود و به جمهوری اسلامی آسیب وارد می کنند.

مراسم حج تمتع به زودی آغاز خواهد شد و اولین کاروان حجاج ایرانی روز دهم آبان به سمت عربستان حرکت خواهد کرد.

آمار سازمان حج و زیارت نشان می دهد که امسال بیش از ۶۵ هزار نفر به حج تمتع اعزام می شوند و به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی، سن حجاج بین ۱۲ تا ۶۵ سال تعیین شده است.

رئیس پلیس مواد مخدر ایران می گوید، بنابر تصمیم جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر با مسافران عازم عربستان که مواد مخدر به همراه داشته با شدت بیشتر برخورد خواهد شد.

درگیری با ماموران پلیس عربستان، تماس فیزیکی با نامحرم، عکسبرداری، کندن نخ پرده خانه خدا و استعمال دخانیات از جمله دلایل دستگیری زائران ایرانی در عربستان بوده است

علاوه بر کسانی که در عربستان به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر شده اند، آقای حسین آبادی می گوید که در سال جاری یک هزار و ۶۰ نفر که قصد سفر حج عمره را داشتند به دلیل داشتن ۱۴ کیلوم مواد مخدر در فرودگاههای کشور دستگیر شده اند.

این رقم نسبت به سال گذشته چند برابر شده و بنابر گزارش پلیس مبارزه با مواد مخدر سال گذشته ۳۳۶ نفر از متقاضیان حج عمره با داشتن حدود هفت کیلو مواد مخدر دستگیر شده بودند.

مشکلات حجاج ایرانی

موضوع "بی احترامی به زائران و رفتار خلاف عرف" از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی عربستان همواره موضوعی بحث انگیز و داغ بوده است و مقامات ایرانی بارها نسبت به نحوه رفتار این نیروها اعتراض کرده اند.

پیش از آغاز حج تمتع، سازمان حج و زیارت به زائران توصیه کرده که از کارهایی که ممکن است باعث دستگیری آنها به وسیله ماموران عربستان سعودی شود خودداری کنند.

علاوه بر مواد مخدر که بخش عمده مشکلات ایرانی ها را عربستان تشکیل می دهد، تماس فیزیکی، عکسبرداری و کندن نخ پرده خانه خدا از جمله دلایل دستگیری ایرانی ها در عربستان است.

در سال گذشته ۲۰ نفر به خاطر درگیری و توهین، ۱۶ نفر به اتهام کندن نخ پرده خانه خدا و ۱۴ نفر نیز به خاطر عکسبرداری و کشیدن سیگار دستگیر شدند.

سازمان حج و زیارت هشدا می دهد که در برخی جاها به خصوص در کنار حجر الاسود، ماموران عربستان برخی را به عنوان تماس فیزیکی با نامحرم دستگیر می کنند و برای همین حجاج باید تلاش کنند تا چنین شرایطی پیش نیاید.

به زائران ایرانی توصیه شده است برای پیشگیری از مشکلات، قوانین عربستان را رعایت کنند و در صورتی که دستگیر شدند حتی اگر به زبان خارجی نیز تسلط داشته باشند، بدون حضور نماینده ایران بازجویی پس ندهند

BBC
.

No comments:

Post a Comment