Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بکارگیری آدرس‌های غیرلاتین در اینترنت تصویب شد


موسسه آیکن که امر قانونگذاری در حوزه اینترنت را بعهده دارد طرح استفاده از حروف غیرلاتین در آدرس های اینترنتی را تصویب کرد.

این موسسه در جلسه سالانه خود که در سئول برگزار شد اجازه داد که در تعریف نام دامنه (domain) سایت ها از حروف و الفبای عربی، چینی و دیگر زبان ها استفاده شود.

به گفته راد بکستروم، مدیرعامل موسسه آیکن (Icann) یکی از دلایل اصلی این اقدام برآورد هایی بوده که نشان می دهد بیش از نیمی از 1.6 میلیارد کاربر اینترنت در جهان برای خواندن و نوشتن از زبانی استفاده می کنند که حروف غیر لاتین دارد.

آیکن همچنین نقش این تصمیم بر حفظ هویت فرهنگی کاربران (به واسطه تاکید بر استفاده از زبان خودشان) را برجسته ساخته اما برخی کاربران معتقدند این تصمیم باعث می شود "اینترنت که ابزاری فراکشوری برای برقراری گفتگو است، به نحو غیرقابل بازگشتی چند پارچه شود."

تحلیلگران این تصمیم را بزرگترین تغییر در نحوه عملکرد اینترنت در طی چهل سالی که از عمر آن می گذرد قلمداد کرده اند.

از آدرس های جدید با عبارت نام دامنه بین المللی شده (IDN) یاد می شود که طرح های استفاده از آنها اولین بار در جلسه ای در ماه ژوئن سال 2008 به تصویب رسید و از آن زمان آزمایش های فنی برای بررسی آن در جریان بوده است.

بر اساس اعلام آیکن پذیرش درخواست برای آدرس های بین المللی شده از روز 16 نوامبر آغاز می شود و بکارگیری از آن در عمل به "میانه سال 2010" موکول شده است.

این تصمیم باعث می شود "سیستم نام دامنه" (DNS) به گونه ای تغییر کند که بتواند حروف غیرلاتین را نیز تشخصی داده و به آدرس ترجمه کند.

سیستم DNS همانند یک دفترچه تلفن عمل می کند که آدرس های قابل فهم را به رشته ای از اعداد قابل خواندن توسط کامپیوتر تبدیل می کند که هر یک از این رشته این اعداد بر اساس پروتکلی موسوم به پروتوکل اینترنت (IP) معرف یک سایت یا کامپیوتر در اینترنت هستند.

بر اساس مصوبه آیکان سایت های اینترنتی می توانند به زودی از آدرس های غیرلاتین استفاده کنند
آیکن (مخفف "شرکت نام ها و اعداد منتسب شده در اینترنت") اعلام کرد اجرای تصمیم جدید معادل "بزرگترین تغییر" در کد هایی است که از چهل سال پیش و زمان اختراع اینترنت متضمن عملکرد آن بوده اند.

انتظار می رود اکثریت آدرس های غیرلاتین تایید شده به زبان های چینی، عربی و پس از آنها روسی باشند.

برخی کشورها همچون چین و تایلند در حال حاضر از سیستم هایی استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد سیستم جهانی DNS را دور بزنند و و از آدرس هایی به زبان خود استفاده کنند.

اما این سیستم ها از دیدی سازمان های بین المللی از جمله آیکن تایید نشده اند و بر روی همه کامپیوترها هم نمی توان از آن استفاده کرد.

موسسه آیکن در سال 1998 توسط دولت آمریکا تاسیس شد تا بر توسعه اینترنت نظارت کند.

اما یک ماه قبل و پس از سال ها انتقاد از نحوه اداره این موسسه، دولت آمریکا از نفوذ خود بر این سازمان غیرانتفاعی کاست.

آمریکا معاهده ای را امضاء کرد که از روز اول اکتبر سال جاری به اجرا در آمد و بر اساس آن امور این سازمان تحت نظر "جامعه اینترنت" قرار خواهد داشت.
BBC

No comments:

Post a Comment