Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عبدالله نوری: برخی از برخوردها با زندانیان، انتقام گیری است


عبدالله نوری، وزیر کشور سابق ایران، گفته است ادامه سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور ممکن است در نهایت منجر به آن شود که "حکومت جابجا شود".

آقای نوری در جمع تعدادی از روزنامه نگاران که به گزارش روز سه شنبه 5 آبان ادوار نیوز (وابسته به سازمان ادوار تحکیم وحدت) برای اطلاع از دیدگاه ها و تحلیل های این روحانی اصلاح طلب در منزل او حضور یافته بودند، گفت: "اگر حکومت تمام توان خود را به کار ببرد تا معترضان را وادار به سکوت کند، باید بداند با این شیوه اعتماد از دست رفته باز نمی گردد، اگر چه به ظاهر سخنی نگویند... رفتار حکومت نباید به گونه ای باشد که مردم دارای دو چهره شوند. در ظاهر تابع و مطیع و حداقل ساکت و در باطن و درون خانه ها و تجمعات درون گروهی، خشمگین و پرخاشگر و عصبی."

آقای نوری بر همین اساس استدلال کرد که منتقل شدن نظرات اکثریت مردم به حوزه های خصوصی می تواند منجر به آن شود که این نظرات "از مسیر قانونی و منطبق با موازین و کنترل شده هم خارج شود و حکومت زمانی به فکر چاره بیفتد که نفرات باقیمانده برای او بسیار کمتر از نیاز او باشند و در چنین شرایطی این حکومت است که باید جابجا شود."

آقای نوری گفت تصور نمی کند رفتار حکومت در چهار ماه و نیم گذشته باعث شده باشد عده قابل توجهی از معترضان به نتیجه انتخابات از نظر خود برگشته باشند و نمی داند چرا با این وجود حکومت رفتار خود را همچنان ادامه می دهد.

'زندانیان سیاسی خاطره انتخابات را زنده نگه داشته اند'
آقای نوری که حدود ده سال پیش روزنامه خرداد را منتشر می کرد و به دلیل مدیرمسئولی این روزنامه محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد درباره مسئله زندانیان سیاسی گفت به نظر او وقتی حکومت به این نتیجه رسید که نتایج اعلام شده انتخابات نهایی است باید تلاش می کرد که مباحث مربوط به آن را از همه تریبون هایی که در اختیارش است جمع کند.

اما به گفته نوری داستان زندانیان سیاسی به گونه ای مدیریت می شود "که علی الظاهر این حکومت است که شمع حرکت اعتراضی به انتخابات را خودآگاه یا ناخودآگاه روشن نگه داشته. من در حیرتم که این نوع مدیریت با چه نوع تدبیر و درایتی سازگار است. حکومت زندانیانی داشته باشد تا در ذهن مردم هر روز خاطره انتخابات و اما و اگرهای آن زنده بماند."

آقای نوری گفت: "بالاخره هر کدام از این زندانیان به مجموعه هایی وابسته هستند و خانواده های آنها، دوستان آنها، گروه های وابسته به آنها و جمع کثیری از مردم ایران نسبت به آنها تعلق خاطر دارند ... من احتمال می دهم تحلیل هایی به ارباب حکومت ارایه می شود که اگر زندانیان آزاد بودند حکومت مشکلات به مراتب بیشتری می داشت و حال اینکه چنین توجیه هایی از سر استیصال است."

او همچنین احتمال داد که برخی از این برخوردها از سر انتقام گیری های خاص باشد.

آقای نوری در بخش دیگری از صحبت های خود از حکومت ایران خواست اگر فکر می کند که معترضان کم تعداد هستند، به طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی اجازه دهد تحمع سکوت برگزار کنند تا خودشان هم بفهمند که در اقلیت هستند و "بساط خود را جمع کنند".

او ادامه داد: "اینجاست که این شبهه به وجود می آید که شاید حکومت هم معتقد است چنانچه تجمعی آزاد شکل گیرد معلوم می شود که گروه معترض اکثریت است و نه اقلیت، که باز هم در این حالت این مشکل معترضان نیست. باز هم مشکل حکومت است که یک اکثریتی را خواسته اقلیت جلوه دهد."
BBC

No comments:

Post a Comment