Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ايران در زمينه تبعيض جنسيتى رتبه 128 را در ميان 134 كشور دارد


داووس(سويس)، دبى – رسانه ها، "العربيه.نت"

مجمع اقتصادی جهان (برگزار کننده اجلاس داووس) آخرين جدول شاخص تبعيض جنسيتی سالانه خود را در سال 2009 روز پنج شنبه 29-10-2009 منتشر كرد.

اين سنجش شامل 4 شاخص اصلى مى باشد كه عبارتند از: ميزان مشارکت زنان در فرصت هاى اقتصادى، حضور زنان در عرصه‌های سياسی، سطح سواد و تحصيلات، سطح بهداشت و درمان و طول عمرزنان در مقايسه با مردان. در اين جدول ايران در ميان 134 كشور جهان، در رديف 128 قرا دارد.

براساس اين گزارش "ملانی وروير" سفير سيار مسائل جهانی زنان ‌گفت: "چالش‌های اصلی زمان ما بدون حضور زنان قابل حل نيست. زنان کليد اصلی رشد اقتصادی هستند ،‌ در حالی هنوز در مراکز تصميم گيری جايگاه خود را نيافته‌اند."

رتبه بندى ايران در سه سال گذشته به اين ترتيب بوده است: درسال ۲۰۰۶ از ميان ۱۱۵ کشور در رده ۱۰۸، در سال ۲۰۰۷ از ميان ۱۲۸ کشور در رده ۱۱۸ و در سال ۲۰۰۸ از ميان ۱۳۰ کشور در رده ۱۱۶ جدول قرار گرفت.

در اين جدول کشورهای اسکانديناوی چهار رده برتر را به خود اختصاص دادند. امسال ايسلند بالاترين رتبه را از آن خود كرد و جای نوروژ را در صدر جدول گرفت. اما آمريکا و انگليس سير نزولی داشته‌اند. آمريکا از رديف ۲۷ جدول در سال گذشته به رديف ۳۱ سقوط کرد در حالى كه در سال ۲۰۰۶ جايگاه اين کشور در رده ۲۳ بود.

بر اساس اين گزارش در سال 2009 حضور زنان در عرصه‌های سياسی، ۴۳ % پيشرفت داشته ‌است، در حالی‌که بيشتر کشورهای دنيا در زمينه سطح سواد، در مجموع ۴۰٪ پيشرفت را نشان مى دهد ولى در مورد ميزان مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی آمار فوق العاده بالاى ۸۳٪ را شاهد هستيم.

No comments:

Post a Comment