Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گزارشی از مراسم تقدیر از دانشجویان جدیدالورود بلوچ دانشگاه سیستان و بلوچستان


امیت ساهگ و یک تلاش ارزنده

گزارشی از مراسم تقدیر از دانشجویان جدیدالورود بلوچ دانشگاه سیستان و بلوچستان

صندوق امیت ساهگ ( سایه امید ) یک تشکل دانشجویی دانشجویان بلوچ دانشگاه سیستان و بلوچستان است که با هدف رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی اعضا و به خصوص کمک به دانشجویان آسیب پذیر از نظر اقتصادی راه اندازی شده است.این تشکل ضمن ارائه وامهای دانشجویی به دانشجویان نیازمند ٬ برخی فعالیتهای فرهنگی دانشجویی نظیر برگزاری جشنهای فارغ التحصیلی ٬برگزاری کلاس های سوزن دوزی و کلاس زبان بلوچی برای اعضا و تشکیل کانون صنایع دستی را پی گیری و اجرا کرده است.

پس از آغاز ترم جدید تحصیلی این صندوق به مناسبت تجلیل از دانشجویان جدیدالورود بلوچ مراسم جشنی را در مجتمع تفریحی براسان زاهدان برگزار کرد.در این مراسم که با استقبال دانشجویان تازه وارد و حضور جمعی از اساتید بلوچ دانشگاههای زاهدان همراه بود از دانشجویانی که با موفقیت سد کنکور را پشت سر گذرانده بودند با اهدای لوح تقدیر و یک جلد کتاب تقدیر شد.

دکتر باقر کرد از اساتید دانشگاه و نماینده پیشین مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم طی سخنانی دانشجویان را به حفظ هویت فرهنگی و قومی خود فرا خواند.وی به سنتهای پسندیده قوم بلوچ در طی قرون وادوار گذشته اشاره و گفت : برخی از این سنتها مانند دین باوری قوم بلوچ حتی پیش از اسلام در بین ساکنین سرزمین بلوچستان وجود داشته است بطوریکه هیچ گاه پدیده بت پرستی در میان این قوم رواج نداشته است و مردمان این خطه به ادیان الهی پایبند بوده اند.

مدیر مسئول هفته نامه بین المللی مرز پرگهر همچنین به تنوع غذایی و مولفه های قوی ورزشی در میان قوم بلوچ پرداخت و گفت : حدود ۱۰ ورزش در منطقه بلوچستان رواج داشته است که هم اکنون قابلیت بین المللی شدن را دارند.وی مردانگی و جوانمردی را دیگر ویژگی مردم این سرزمین خواند و در ادامه دانشجویان بلوچ را به تعامل فرهنگی با دیگر دانشجویان دانشگاه دعوت کرد و از آنان خواست نه مغلوب فرهنگهای دیگر شده و نه سعی در غلبه فرهنگی داشته باشند.وی دانشجویان را به حفظ زبان بلوچی به صورت مکتوب در قالب شعر و داستان فرا خواند.

دکتر کرد در پایان دانشجویان را به حفظ ایمان مذهبی و حجب و حیا در طول دوران تحصیل فرا خواند و گفت: دانشجوی بلوچ باید نمونه کاملی از اخلاق و علم آموزی در بین دانشجویان باشد.

پروفسور آدم ترکمن زهی از دیگر اساتید بلوچ دانشگاه نیز دانشجویان ره به پیمودن راه علم وتحصیل تا بالاترین مدارج علمی فراخواند.وی علم آموزی و پیشرفت تحصیلی و فرهنگی را تنها راه گذار جامعه از عقب ماندگی به توسعه خواند.

معاون طرح و توسعه دانشگاه سیستان و بلوچستان از صبوری و همراهی همسرش در طول دوران تحصیلی و کاری اش تقدیر کرد که با تشویق پیاپی دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر همراه بود.

در ادامه امان الله تمنده رو از فارغ التحصیلان دوره های گذشته دانشگاه سیستان و بلوچستان طی سخنانی دانشجویان را به استفاده بهینه از عمر و فرصت جوانی فرا خواند و از آنان خواست از بی تفاوتی و گذران بیهوده وقت در دوران تحصیل خوداری کنند.وی دوران دانشجویی را از مهمترین دوران زندگی دانشجویان در کسب آگاهی های سیاسی و اجتماعی دانست و آنان را به شرکت در فعالیتهای فرهنگی و عضویت در تشکل های صنفی دانشجویی فراخواند.

عضو شورای سردبیری هفته نامه مرز پرگهر دانشگاه را محلی برای تمرین دموکراسی ٬ خویشتن داری و تلاش موثر برای رسیدن به اهداف علمی و فرهنگی دانست.

تمنده رو همچنین با دعوت از دانشجویان به افزودن آگاهی های اجتماعی و مطالعات جانبی در کنار پرداختن به فعالیتهای درسی ٬ از آنان خواست از پرداختن به مسائل حاشیه ای و انحرافی در دوران تحصیل پرهیز کنند.وی همچنین از دانشجویان بلوچ خواست حس قوی خدمت به هم استانی ها و احساس مسئولیت نسبت به جامعه را در خود تقویت کنند و پیش نیاز آن خو د را به انواع مهارتهای علمی ٬ حرفه ای و دینی مجهز و روحیه میهن پرستی را ترویج دهند.

در ادامه پیام مدیر مسئول نشریه دانشجویی سول نیز با قرائت متنی به زبان بلوچی دانشجویان را به حفظ هویت قومی و زبانی خود دعوت کرد.

صادق ستوده مدیر صندوق دانشجویی امیت ساهگ و خانم ریگی از اعضای این صندوق ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این تشکل در زمینه های فرهنگی و بخش خواهران صندوق ٬ دانشجویان را به همکاری و همراهی با هیات مدیره صندوق امیت ساهگ دعوت کردند.

از نکات جالب این مراسم نیز می توان به اجرای احساسی همراه با قرائت اشعار بلوچی و فارسی نظیر برهانزهی مجری برنامه از هنرمندان استان و فارغ التحصیلان دانشگاه اشاره کرد.

نکته دیگر نیز نمود قابل توجه و پرشمار پذیرفته شده گان سراوانی دانشگاه بود به طوری که می توان گفت اکثریت قابل توجه دانشجویان متعلق به سه شهر سراوان ٬ سیب و سوران و زابلی بود .

افت قابل توجه و تاسف برانگیز آمار پذیرفته شده گان شهرستان ایرانشهر که داعیه مرکزیت فرهنگی بلوچستان را دارد نیز از نکات دیگر این مراسم بود که می طلبد مسئولان آموزشی و مردم این شهر قدری به خود آمده و از اعتبار فرهنگی شهر خود دفاع کنند.

این نکته یعنی قبولی بیشتر دانش اموزان سراوانی در کنکور و افت تحصیلی در دیگر شهرها بحثی است که باید کارشناسان آموزشی باید به آن توجه کنند .شاید اهمیت دادن بیشتر خانواده های سراوانی به تحصیل و محیط آرام خانوادگی و کمتر بودن مسائل حاشیه ای قومی و قبیلگی در بین آنان دلیلی بر موفقیت آنان در تحصیل و کسب مدارج علمی باشد چرا که روان شناسان محیط مناسب اجتماعی و فردی را عاملی برای موفقیت افراد می دانند.

گفتنی است در پایان مراسم ضمن پذیرایی از دانشجویان در سالن زیبا و سنتی مجتمع براسان از آنان خواسته شد ضمن تقویت مسائل معنوی ارتباط خود را با مساجد و بخش دانشجویی حوزه علمیه حفظ کنند و از راهنمایی های اساتید حوزه بهره مند گردند.

بلوچ ارتباط

Source: Pahra

No comments:

Post a Comment