Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگرانی وزیران خارجه اروپا از تاخیر ایران در پاسخ به توافقات وین


در بیانیه نشست اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ تاکید شد
نگرانی وزیران خارجه اروپا از تاخیر ایران در پاسخ به توافقات وین


دبی – العربیه نت

وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز سه شنبه 27 – 10 – 2009 نسبت به تاخیر ایران در اعلام موافقت با پیشنویس توافقنامه وین ابراز نگرانی کردند.

ایران اخیرا در نشست وین که با مشارکت روسیه ، فرانسه و آمریکا برگزار شده بود با انتقال اورانیوم خود به خارج برای افزایش نسبت غلظت آن موافقت کرده بود و اکنون پس از سپری شدن مهلت اعلام موافقت نهایی تاکید کرده است که این توافقنامه را به شرط ایجاد " تغییرات جدید " خواهد پذیرفت.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست لوگزامبورگ از مقامات تهران خواستند تا پایان این هفته نتیجه نهایی بررسی موضوع انتقال اورانیوم به خارج را اعلام کنند.

بر اساس پیش نویس توافقنامه مذکور قرار است ایران 80 درصد از ذخایر اورانیوم خود را به روسیه انتقال دهد تا نسبت غلظت آن را به 75ر19 درصد برساند و به ایران بازگرداند.

پیشتر منوچهر متکی اعلام کرد که " مقامات تهران در حال بررسی موضوع انتقال بخشی از سوخت اتمی به خارج و یا خرید سوخت مورد نیاز هستند."

او تاکید کرد : " برای تامین این سوخت ممکن است مثل دفعات گذشته پول بدهیم و یا ممکن است بخشی از سوختی که الان در اختیار داریم و در حال حاضر مورد نیاز ما نیست ، تحویل دهیم."

از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران در واکنش به توافق مذاکره کنندگان اتمی ایران وکشورهای غربی برای تامین سوخت گفته است که " معادله سوخت در برابرسوخت توجیه عقلی ندارد.

لاریجانی همچنین گفت : " من احساس می‌ كنم در سفر اخیر به ژنو هم براساس مذاكراتی كه داشتیم این تلقی برای من بیشتر شد كه غربی‌ها اصرار دارند به سمتی نوعی فریبكاری بروند و یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل كنند."


No comments:

Post a Comment