Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عبدالله 'انتخابات را تحریم می کند'


برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالله عبدلله، رقیب حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قصد دارد صحنه دور دوم انتخابات را ترک کند.

احمد ولی مسعود، یک مشاور ارشد آقای عبدالله به بی‌بی‌سی گفته است نگرانی از اینکه بار دیگر به اندازه دور اول در رای گیری تقلب رخ دهد او را مجبور به کناره گیری می کند.

هنوز این مسئله به طور قطعی از سوی آقای عبدالله اعلام نشده است.

آقای عبدالله خواستار برکناری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شده است، اما آقای کرزی این خواسته را رد کرده است.

اقدام کمیسیون شکایت های انتخاباتی که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد باعث شد آراء آقای کرزی در دور اول انتخابات به کمتر از مرز پیروزی (50 درصد به علاوه یک) کاهش پیدا کند و انتخاب رئیس جمهور جدید افغانستان به دور دوم انتخابات موکول شود.

اندرو نورث، گزارشگر بی‌بی‌سی در کابل می گوید در کابل شایعه درباره احتمال کناره گیری رقیب حامد کرزی در انتخابات هفتم نوامبر پخش شده است.

هر چند این شایعه تایید نشده اما آقای عبدالله روز شنبه 31 اکتبر (9 آبان) را به عنوان ضرب الاجل برای پذیرش "شروط حداقلی" خود جهت برگزاری انتخاباتی عادلانه و آزاد اعلام کرده بود.

او از جمله خواستار تعطیلی برخی از شعبه های رای گیری، و برکناری عزیزالله لودین، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شده بود.

آقای عبدالله که در گذشته سمت وزیر خارجه افغانستان را نیز به عهده داشته است آقای لودین را "بی اعتبار" خواند، اما آقای لودین اتهام ها درباره اینکه او از حامد کرزی حمایت می کند را رد کرده است.

احمد ولی مسعود گفت آقای عبدالله از اینکه هیچ اقدامی برای برطرف شدن مشکلات نظام انتخاباتی صورت نگرفته ناخشنود است.

او به بی بی سی گفت: "حقیقت این است که زیرساخت و زمینه تقلب هنوز وجود دارد. تقریبا 1.5 میلیون رای دستکاری شد. اما چیزی تغییر نکرده است."

او افزود: "در نتیجه اگر دور دوم انتخابات هم برگزار شود دوباره همان اتفاقات رخ خواهد داد. از این رو فکر نمی کنم ما مایل به شرکت در انتخابات باشیم."

برخی از شخصیت های نزدیک به آقای عبدالله به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند احتمالا بیانیه ای در این زمینه در روز شنبه، یا به احتمال بیشتر در روز یکشنبه صادر خواهد شد.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که قصد دارد در دور دوم انتخابات از 6322 شعبه رای گیری استفاده کند که این تعداد از شمار شعب مورد استفاده در دور اول فراتر می رود.

این در حالی است که کمیسیون شکایت های انتخاباتی توصیه کرده بود شمار شعبه های رای گیری از 6000 به 5800 شعبه کاهش یابد تا اطمینان حاصل شود که ناظران کافی برای محدود ساختن تقلب و سربازان کافی برای تضمین امنیت انتخابات وجود داشته باشد

BBC

No comments:

Post a Comment