Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تحلیلی بر گرایشات ،دیدگاهها و مطالبات گروه های بلوچ

تحقیق وتنظیم:عبدالسلام بزرگ زاده

1- بلوچهای افراطی مذهبی
دیدگاهها:

این گروه دارای مذهب تسنن با گرایش وهابی می باشند بطور کلی عقاید تشیع را قبول ندارند و زیارت قبور،توسل،دعا و مناجات و عزاداری شیعیان را شرک می دانند و شیعیان را رافضی می نامند. حتی در برخی موارد کشتن شیعیان را صواب و جهاد می پندارند البته وابستگی زیادی با گروه های افراطی مذهب در پاکستان ،عربستان و مصر دارند.

مطالبات:

1- مبارزه با حاکمیت مذهبی شیعه در ایران

2- تخریب اماکن

و بارگاه ائمه وبزرگان دینی

3- ترویج افراطی گری در استان

درصد جمعیت

این گروه نسبت به جمعیت استان :5%

2- بلوچهای میانه رو مذهبی:

دیدگاهها:

این دسته سالیان متمادی با برادران تشیع با تفاهم و برادری زندگی کرده اند علی رغم پایبندی به اصول و احکام فقهی خود متناسب با فقه اهل سنت وحنفی و پیروی فقهی از ابوحنیفه امام اعظم هیچگونه مزاحمتی برای انجام و اجرای مراسم مذهبی و مراسم عزاداری عاشورا برادران تشیع نداشته حتی در خیلی از مراسم همدیگر شرکت دارند. اکثر علمای بزرگ و روحانیون برجسته اهل سنت بلوچستان دارای همین دیدگاه می با شند با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همکاری شایسته داشته و در تمام مناسبت ها ی ملی مشارکت فعالانه دارند.

مطالبات:

1-آزادی عمل در مراسم مذهبی خود 2-حمایت دولت از حوزه های علمیه ومدارس دینی ومساجد اهل سنت3- از آنجائیکه در هر جامعه بدون شناخت فرهنگ وآداب ورسوم حاکم بر آن نمی توان برنامه ریزی صحیحی جهت برقراری امنیت وتوسعه اتخاذ کرد لازم است در ترکیب اعضای شورای تامین استان وشهرستان ها علما ومعتمدین محلی بلوچ واهل سنت مشارکت عملی فعال داده شوند متاسفانه در دو دهه گذشته با وجود جمعیتی در حدود 70%بلوچ واهل سنت ودر پاره ای از مناطق تا 100%بلوچ واهل سنت بدون حضور نمایندگانی ازاین جمعیت بالا در شورای تامین استان وشهرستان هااتخاذ تصمیم وبرنامه ریزی شده که عملکردوسوابق نشان میدهد همواره این برنامه ها ناموفق وتوام با خسارات زیادی برای مردم ودولت بوده است بنابراین ضرورت دارد تا نمایندگانی از اهل سنت وبلوچ در شورای تامین استان وشهرستانها حضور قانونی داشته باشند 4-در جهت رفع تبعیض استخدام ،از افراد اهل سنت در هسته های گزینش وحراست استفاده نموده ودر مورد گزینش افراد اهل سنت براساس معیارهای مذهبی خودشان گزینش صورت گیرد.5-استفاده و بکار گیری نیروهای بومی اهل سنت در سطوح مختلف مدیریتی6-بکار گیری نیرو های بومی هر شهرستان و منطقه در ادارات و استخدام در همان منطقه بویژه در مناطق روستائی،عشایری،مراکز بخش و شهرستانها.

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان :15%

3- سادات بلوچ اهل سنت

دید گاهها :

این گروه از بلوچ ها علی رغم اینکه اهل سنت وحنفی مذهب هستند واز نظر احکام فقهی مطابق فقه اهل سنت وحنفی عمل مینمایند امااز نظر اعتقادی وایدولوژی دیدگاه مذهبی بسیار نزدیکی به تشیع دارند .اکثر سادات بلوچ از سادات حسینی هستند ودر سراوان روستای دهک وآبادی های پیر آباد ،ناهیچ ،گورناگان وتعدادی درحومه شهر سراوان ساکن اند اعتقادات صوفیانه وعرفانی دارند واهل طریقت نقشبندی اند ،مراسم ویژه ذکر و مولودی خوانی به مناسبت نیمه شعبان ومیلاد مبارک پیامبر اکرم (ص)وائمه اطهار دارند .مقابر بزرگان وگذشتگان خود را همانند امام زاده ها به صورت گنبد وبارگاه ساخته اند بسیاری از اجدادشان عارف وشاعر اهل بیت بوده اند.اما دیوان اشعار عرفانی آنان هنوز چاپ نگردیده وسینه به سینه توسط نوادگانشان با موسیقی عرفانی رباب وغزل خوانی حفظ شده است .طوایف سیدزاده ،حسینی،نعمت الهی ،بزرگ زاده، ساداتی وعلوی از سادات سراوان میباشند .

مطالبات:

1- ثبت ،حفظ ،احیاء ومرمت اماکن مقابر وگنبد گذشتگان سادات 2- چاپ دیوان اشعار عرفانی اجداد وگذشتگان سادات که اشعارشان بسیار پر محتوا وعرفانی وبه زبان فارسی می باشد 3- توجه ویژه از نظر عمرانی وآبادانی محل سکونت سادات با توجه به اینکه از نظر ایدولوژی واعتقادی در بین اهل سنت نزدیک ترین گروه به تشیع هستند وتوقع دارند در حاکمیت مذهبی هم عقیده خود ،نگاه ویژه ای به آنان بشود

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان 3%

4- بلوچهای افراطی قومی:

دید گاهها :

این گروه درآرزوی تجزیه ایران ،پاکستان وافغانستان واستقلال بلوچستان می باشند .به همین دلیل با هر حکومتی در ایران وپاکستان ،افغانستان که مخالف تجزیه وجدایی بلوچستان باشد مخالفت ومبارزه میکنند.بلوچها را از نژاد سامی واز ریشه اعراب می دانند .ایرانی وآریایی بودن بلوچها را قبول ندارند.

مطالبات:

1- ایجاد کشور مستقل بلوچستان بزرگ شامل بلوچستان ،پاکستان ،ایران وافغانستان یا حداقل خود مختاری کامل 2-مبارزه سیاسی حتی مبارزه مسلحانه با دولت های ایران، پاکستان و افغانستان که مخالف تجزیه کشورشان هستند

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان 5%

5- بلوچهای میانه رو قومی

دیدگاهها:

این دسته از بلوچها معتقدند که بلوچها ایرانی وآریایی هستند وتلاش میکنند اسناد ومدارک وپژوهش هایی را ارائه دهند که ایرانی وآریایی بودن بلوچها را اثبات میکند .با تجزیه طلبی مخالف هستند ودر چارچوب ایران وحفظ تمامیت ارضی آن،حقوق برابر با سایر اقوام ایرانی را خواستارند.

مطالبات :

1-حفظ تمامیت ارضی ایران ودر سایه آن توسعه همه جانبه بلوچستان 2-آزادی عمل در حفظ وترویج فرهنگ وتمدن ،آداب و رسوم ، موسیقی وهنر بلوچستان 3-توسعه وترویج زبان بلوچی به عنوان اصیل ترین رد پای زبان پهلوی باستان ایران 4-آموزش زبان بلوچی در مدارس 5-پخش برنامه های تلویزیونی ورادیویی به زبان بلوچی 6- اجازه نشر کتاب ، هفته نامه ،ماهنامه وروزنامه به زبان بلوچی

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان 12%

6- بلوچهای جناحی حزبی :

دیدگاهها:

این گروه در چارچوب منافع جناحی وحزبی فعالیت می نمایند و فقط با آن دسته از زابلی ها وغیر بلوچها که هم حزب وهم جناح هستند تفاهم دارند وهدیگر راتحمل میکنند البته هر کدام ازقو میت های بلوچ وزابلی سعی می نمایند از اعتبار حزبی خود برای خواسته های قومیتی خود تلاش تا به نفع خود نتیجه بگیرند .

مطالبات :

اکثریت اعضای حزبی جناحی بلوچها را قشر تحصیل کرده وباسواد اعم از دانشگاهیان وروحانیون تشکیل میدهند بنابراین همان مطالبات بلوچهای میانه رو قومی را دارند با این تفاوت که از اهرم حزبی خود برای تحقق این خواسته ها استفاده می نمایند.

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان 3%


7- بلوچهای مستقل

دیدگاهها:

این گروه شامل اکثریت مردم بلوچ اعم از معتمد ،تحصیل کرده و ریش سفید می باشند که نه تعصب افراطی مذهبی دارند نه متعصب افراطی قومی هستند و نه عضو جناح وحزب سیاسی بلکه بلوچ اصیل مستقل

مطالبات:

1-همکاری و تفاهم با مسولین نظام از طریق مشارکت در سیستم مدیریت و اداری دستگاه های اجرایی به منظور توسعه استان 2-رفع تبعیض بین بلوچ و زابلی و شیعه وسنی بخصوص در گزینش دستگاههای اداری 3-اجازه فعالیت فرهنگی،هنری،مذهبی،اجتماعی و حتی سیاسی بلوچ ها همانند سایر اقوام ایرانی

درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان :18%


8- بلوچهای شیعه

دیدگاهها:

اکثر بلوچهای شیعه در بزمان ،دلگان،زابل ،محمد آباد راسک وتعداد کمی در زاهدان وسایر شهرهای استان ساکن اند.در برخی از خانواده ها تجلی وحدت شیعه وسنی عملاًٌظاهر است بدینگونه که یک برادر بلوچ شیعه وبرادر دیگر بلوچ سنی ویا مادر شیعه وپدرسنی می باشندوهیچ مشکلی در روابط خانوادگی واجتماعی وجود ندارد .بلوچهای شیعه از نظر اعتقادی ومذهبی همانند بلوچها وزابلی های میانه رو هر چند پایبند به مذهب شیعه واحکام فقهی آن هستند اما از نظر گرایشات اجتماعی وسیاسی با همه از جمله بلوچهای میانه رو مذهبی

و زابلی های میانه رومذهبی تفاهم بسیار نزدیک

دارند حتی مطالبات آنان با مطالبات بلوچهای میانه رومذهبی و بلوچهای میانه روقومی اشتراک زیادی دارد .البته برخی بلوچهای مذهبی معتقدندکه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به منظور ترویج وگسترش مذهب شیعه در مناطق سنی نشین بلوچستان حمایت های زیادی از بلوچهای شیعه می نماید از جمله حمایت مالی واینکه هیچگونه مانعی برای ساخت مساجد ،حوزه های دینی ،حسینیه ها وسایر اماکن مذهبی برای بلوچهای شیعه وجود ندارد در حالی که اهل سنت می بایست با طی مراحل سخت وبدون هیچگونه حمایت مالی از دولت و از طریق جمع آوری کمک های مردمی اقدام به ساخت اماکن مذهبی خود می نمایند .


مطالبات:

1- وحدت وهمدلی بین تشیع وتسنن 2-برخورد قانونی با متخلفین بدون در نظر گرفتن مذهب وقومیت3-حمایت گروههای میانه رو مذهبی اعم از تشیع وتسنن4-حمایت گروههای میانه رو قومی اعم از بلوچ وزابلی 5-توقعات بیشتر از دولت و انتظار حمایت واعتماد بیشتر بدلیل شیعه بودن آنان


درصد جمعیت این گروه نسبت به جمعیت استان : 4% چهار درصد


_________________

Hamintv Balochestan

http://pahra2011.blogsky.com/1390/05/24/post-3763/

No comments:

Post a Comment