Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

برای ایجاد وحدت پایدار، تنها حرف و حدیث کافی نیست

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زدان، انسجام و یکپارچگی ملت ها و اقوام و مذاهب اسلامی را نشانگر درایت، تدبیر و سعادتمندی آنها دانست و تاکید کرد: برای ایجاد وحدت پایدار، ما باید از خودمان ایثار و از خودگذشتگی نشان دهیم و در این راه تنها به حرف و حدیث اکتفا نکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین،مولانا عبدالحمید، اما جمعه اهل سنت زاهدان، که صبح دیروز (سه شنبه 3 اسفند 89) در هجدهمین سمینار ائمه جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در زاهدان سخن می گفت، وحدت میان مسلمانان را یک امر بسیار مهم و حیاتی برشمرد و خاطرنشان کرد: انسجام، اتحاد و یکپارچگی ملت ها و اقوام مذاهب اسلامی نشانگر درایت، تدبیر و سعادتمندی آنهاست، بنابراین ما باید برای ایجاد وحدت پایدار، از خودمان از خودگذشتگی نشان دهیم و در این راه تنها به حرف و حدیث اکتفا نکنیم، ما باید تمام موانع وحدت را از سر راه کنار بزنیم و ضمن حل مشکلات، آنچه را که پایه های اساسی وحدت به حساب می‏آیند، در جامعه به وجود آوریم.

تحولات اخیر در خاورمیانه را از جانب رب العالمین بدانیم
مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه، آنها را غیرقابل پیش بینی ارزیابی کرد و گفت: واقعا برای هیچ تحلیل‏گر و کارشناس خبره‏ای، این حوادث قابل پیش بینی نبود، چرا که حاکمان مستبد و دیکتاتور موجود در این کشورها، چنان بر ملت های خود مسلط بودند که هیچ کس گمان نمی کرد حکومت های آنها به این سادگی فرود می ریزند.
ایشان خطاب به امامان جمعه حاضر در این سمینار خاطرنشان کرد: این تحولات را از جانب رب العالمین بدانید، بدون شک ناله های بسیاری از بندگان خدا؛ ضجه ها و ناله های مظلومان غزه و فلسطین و... باعث به وجود آمدن این تحولات شدند. ما این تحولات را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که الله رب العزت پس از این اتفاقات، عزت و سربلندی را بار دیگر به مسلمانان عنایت کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با بیان اینکه خودکامگی، خودبینی و خودخواهی حاکمان مستبد این کشورها، علت اصلی این تحولات و قیام مردمی در کشورهای اسلامی به حساب می‏آیند، اظهار داشت: آنان به جز خود، هیچ کسی را نمی شناختند، گوش شنوا برای شنیدن فریاد ملت خود نداشتند و به مطالبات و خواسته های مردم خود هیچ توجهی نمی کردند، امروز افسوس می خورند و این افسوس هیچ دردی را دوا نمی کند.
ایشان ادامه داد: ما امیدواریم که الله رب العزت در این ممالک حکومت هایی را روی کار بیاورد که در مسیر اسلام و مسلمین و منافع آنان حرکت کنند و بدین ترتیب عزت و شرف از دست رفته مسلمانان، بار دیگر به آنان بازگردد.

سران حکومت ها به خواسته های بر حق مردم خود توجه کنند
مولانا عبدالحمید افزود: در ممالک اسلامی، سران حکومتها باید به خواسته های بر حق مردم خود توجه کنند و علمای بزرگوار که در رأس قرار دارند باید در کنار مردم باشند، سخنان مردم را بشنوند و به شکایات آنان رسیدگی کنند، علما باید با دردهای مردم دردمند شوند و مردمی زندگی کنند.
ایشان ادامه داد: من امیدوارم که خداوند متعال به من و شما درایت و تدبیر عنایت کند و به ما توفیق دهد تا در جهت رفع مشکلات تلاش کنیم، به مطالبات و خواسته های بر حق مردم توجه نماییم و دردهای آنان را با کسانی که دوا نزد آنان است، در میان بگذاریم.

امام جمعه باید الگو باشد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پس از تلاوت آیه 9 سوره مبارکه "جمعه" مسئولیت امامان جمعه را بسیار مهم و خطیر ارزیابی کرد و گفت: امام جمعه باید برای پرهیزگاران، بندگان صالح و راهروان راه خدا یک الگو باشد، همانگونه که قرآن عظیم‏الشأن در بحث «عبادالرحمن» می فرماید: «والذین یقولون ربنا هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قرة أعین و اجعلنا للمتقین إماما» (و کسانی که می گویند پروردگارا! از همسرانمان و فرزندانمان مایه روشنی چشم به ما عنایت کن و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار ده.)
بدون شک، پیشوایی پرهیزگاران و الگو و مقتدا بودن برای آنان مسئولیت بسیار خطیری است.
ایشان با بیان اینکه مردم همانگونه که دین را از امامان جمعه و علما فرا می گیرند، تقوا، پرهیزگاری، اخلاق و کردار نیک و شایسته را نیز باید از علما یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: هرگاه ما شاهد بودیم که جامعه دارد به سوی فساد حرکت می کند و افراد جامعه در گناه غرق شده‏اند و خوف و ترس خدا در دلهای آنان نیست، در جامعه حقوق الله و حقوق العباد ضایع می‏شوند، بدانیم که علمای زمان ضعیف عمل کرده اند و وظایف خود را نتوانسته اند به خوبی انجام دهند، آنها نتوانسته اند به عنوان یک الگو برای مردم جامعه مطرح شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با بیان اینکه خطیبان بیش از آنچه می گویند، باید عمل کنند، اظهار داشت: اگر سخنان ما بسیار باشند و عمل ما ناچیز و اندک، هرگز سخن ما تاثیری در جامعه نخواهد گذاشت، چرا که مردم هیچ گاه از سخنرانی و سخنوری تحت تاثیر قرار نمی گیرند.
ایشان ادامه داد: برخی از ما سخنوران بسیار برجسته ای به حساب می آیند، اما متاسفانه عملشان بسیار کمرنگ است، بی تردید سخنان چنین افرادی نه تنها قلب ها را روشن نمی کند، بلکه سیاهی و قساوت قلب هم به بار می آورد.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: سخن یک خطیب باید همراه با سوز دل باشد و از قلب برآید و انگیزه عمل در آن باشد، چنین سخنی تاثیرگذار خواهد بود و زندگی مردم را متحول خواهد کرد. بدانیم که مردم راه روشن زندگی خود را در سخنان دلسوزانه جستجو می کنند.
ایشان افزود: خطیب باید بداند که چه می گوید، بنده اگر سخنی می گویم باید بدانم که چه می گویم، ما باید ابتدا خودمان عمل کنیم چرا که در غیر اینصورت مصداق «أتأمرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم و أنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون» (آیا مردم را به نیکوکاری فرمان می دهید و خودتان را فراموش می کنید، حال آنکه شما کتاب آسمانی می خوانید، آیا خرد نمی ورزید.) داخل خواهیم شد.

بر خطیبان لازم است که شب بیداری و سحرخیزی داشته باشند
ایشان همچنین در ادامه سخنان خود در جمع ائمه جمعه استان خاطرنشان کرد: بر خطیبان لازم است که شب بیداری و سحرخیزی داشته باشند، به کثرت قرآن مجید تلاوت کنند و تعلق مع الله داشته باشند. آنان باید راه پرهیزگاری را در پیش بگیرند و به سنت و سیرت پاک رسول الله صلی الله علیه وسلم عامل باشند.
ایشان یادآور شد: عالم وقتی عامل و خداترس باشد، ارتباطش با خدا برقرار باشد و حب خدا و رسول در دلش موج بزند، در جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

ضایع کردن نمازها، پیامدهای سنگینی برای مسلمانان به همراه دارد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین خطاب به امامان جمعه حاضر گفت: شما در جریان هستید که امروز در شهرهای بزرگ و کوچک چقدر نمازهای مردم، به خصوص نمازهای صبح، قضا می‏شوند، واقعا وقتی امت اسلامی نماز را ضایع کند، این امر پیامدهای سنگینی برای مسلمانان به دنبال خواهد داشت. این یک مشکل بزرگ و خطیراست که باید در جهت رفع آن تلاش کرد.

http://farsi.sunnionline.us/News/News-Ahl-al-Sunnah/2925-1389-12-04-08-28-38.html

No comments:

Post a Comment