Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
2011/02/21 08:34:59 ب.ظ
خبرهای کوتاه از ایران و جهان

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
www.828482.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
sandaliesabz.com
سایت موبایل رادیو فردا:
www.radiofarda.mobi

سرخط‌ خبرها

چند کشور درباره امنیت شهروندانشان درلیبی ابراز نگرانی کردند
در پی بالا گرفتن خشونت ها در لیبی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در تماسی تلفنی با معمر قذافی، رهبر لیبی، درباره امنیت شهروندان ترکیه در لیبی ابراز نگرانی کرد. روز دوشنبه یک هواپیما متعلق به خطوط هواپیمایی ترکیه به بنغازی رفته بود تا شهروندان ترکیه را به کشور خود بازگرداند، اما این هواپیما اجازه فرود نیافت و خالی بازگشت.اردن نیز از دولت لیبی خواسته است امنیت خروج شهروندان اردن را فراهم کند.آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به شهروندان خود هشدار داده اند که از سفر به لیبی خودداری کنند و برخی از این کشورها در حال تدارک بیرون بردن اتباع خود هستند.

مخالفان در لیبی می گویند چند شهر در شرق این کشور به دست آنها افتاده است
مخالفان در لیبی می گویند چند شهر در شرق این کشور، از جمله بنغازی، به دست آنها افتاده است. روز دوشنبه همچنین برای نخستین بار تظاهراتی در طرابلس، پایتخت، انجام شد و عده ای به ساختمان های رادیو وتلویزیون و شعبه های کمیته خلق، نهاد اصلی دولتی حمله کردند. از سوی دیگر، سیف الاسلام، پسر دوم معمر قذافی در تلویزیون این کشورگفته است که پدرش به هیچ وجه از قدرت کناره گیری نخواهد کرد و اگر مخالفان تن به گفتگو ندهند، جنگ داخلی و حمام خون راه خواهد افتاد. اوافزود که استعمارگران قصد دارند بر این کشور مسلط شوند.او شمار کشته شدگان را 84 نفر اعلام کرد، اما سازمان دیده بان حقوق گوید بیش از 200 نفر کشته شده اند.برخی گزارش ها بنقل از وزیر خارجه بریتانیا حاکی است که سرهنگ قذافی احتمالا لیبی را ترک کرده است.

نخست وزير بريتانيا با مقام های مصر در قاهره ديدار کرد
ديويد کمرون، نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه وارد قاهره شد و با حسين طنطاوی، وزير دفاع ورئيس شورای عالی نظامی مصر، احمد شفيق، نخست وزير و احمد ابولغيط، وزير خارجه ديدار کرد. اين نخستين سفر يک رهبر جهان، به مصر پس از کناره گيری حسنی مبارک، از رياست جمهوری مصر، در پی اعتراض ها در اين کشور است. نخست وزير بريتانيا، سفر خود را فرصتی بزرگ برای کمک به برقراری دموکراسی در مصر توصيف کرده است. آقای کمرون با رهبران مخالف حسنی مبارک نيز ديدار می کند، اما ديدار با اخوان المسلمين در برنامه سفر او اعلام نشده است.

مشاور ارشد ميرحسين موسوی می گويد رفع حصر خانگی رهبران مخالفان از جدی ترين خواسته های جنبش سبز است
مشاور ارشد ميرحسين موسوی رفع حصر خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را جدی ترين خواسته های کنونی جنبش سبز برشمرده است.اردشير امير ارجمند، مشاور مير حسين موسوی در گفت و گو با سايت کلمه با اشاره به حصر خانگی دو رهبر مخالفان در ايران اين موضوع را ناشی از عصبانيت حکومت از حضور چشمگير مردم در روز ۲۵ بهمن ارزيابی کرده و تاکيد کرده است که جنبش سبز بر رفع حصر اين دو پافشاری خواهد کرد.فشار نهادهای امنيتی بر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از ماه ها پيش شدت گرفته بود اما از هفته گذشته و به دنبال درخواست اين دو رهبر مخالفان برای برگزاری راهپيمايی ۲۵ بهمن ماه، هردو در حصر خانگی قرار گرفتند.

پنج نفر در ناآرامی های مراکش کشته شدند
وزير کشور مراکش روز دوشنبه اعلام کرد پنج نفر در تظاهرات روز يکشنبه کشته شدند. معترضان در مراکش خواهان کناره گيری پادشاه، انحلال دولت و کنترل فساد در اين کشور هستند. در تظاهرات روز يکشنبه بيش از صد نفر هم زخمی شده و ۱۲۰ نفر هم بازداشت شده اند.خبرگزاری های خارجی تخمين زده اند سه تا پنج هزار نفر در تظاهرات روز يکشنبه در مراکش شرکت کرده بودند.

رييس دانشگاه شيراز خبرها درباره کشته شدن يک دانشجوی دانشگاه شيراز در تظاهرات را کذب خواند و گفت او بر اثر تصادف کشته شده
رييس دانشگاه شيراز به خبرگزاری فارس گفت خبرها درباره کشته شدن حامد نورمحمدی، دانشجوی دانشگاه شيراز در تظاهرات روز اول اسفندماه کذب محض است و اين دانشجوی زيست شناسی دانشگاه شيراز در اثر تصادف با يک خودروی سواری شخصی پژو فوت کرده است.آقای موذنی، رييس دانشگاه شيراز به خبرگزاری فارس گفته که با راننده پژو صحبت کرده و او سرعت بالا را علت تصادف ذکر کرده. سايت دانشجو نيوز و ديگر وب سايت های نزديک به اصلاح طلبان گزارش داده اند حامد نورمحمدی، دانشجوی رشته زيست شناسی دانشگاه شيراز روز اول اسفند در ميدان نمازی مقابل ساختمان شماره يک دانشکده مهندسی در حال فرار از دست ماموران امنيتی و بسيجی کشته شده است. شاهدان عينی گفته اند حامد نورمحمدی از پل روگذر حد فاصل ميدان دانشجو و ميدان نمازی توسط ماموران امنيتی به پايين پرت شده و پس از برخورد با ماشين در سطح خيابان، جان خود را از دست داده است.ايرنا خبرگزاری رسمی ايران هيچيک از اين گزارشها را تاييد يا تکذيب نکرده است.

نيروهای لباس شخصی نيمه شب گذشته با نارنجک صوتی به منزل مهدی کروبی حمله کردند
سايت سحام نيوز، نزديک به مهدی کروبی گزارش داده که نيمه شب گذشته، نيروهای لباس شخصی به منزل مهدی کروبی حمله کرده اند. سحام نيوز گزارش می دهد که اين نيروها با شکستن شيشه های ساختمان، سه عدد نارنجک صوتی به داخل منزل مهدی کروبی پرتاب کرده اند. اين گزارش می افزايد که مهدی کروبی از سران مخالفان در ايران به محافظان خود گفته که شما که توانايی مقابله با اين افراد را نداريد و درصورت برخورد با آنها از سوی مقام های بالاتر خود مواخذه می شويد، بهتر است ساختمان را ترک کرده و ما را تنها بگذاريد. اين نخستين بار نيست که طرفداران حکومت و نيروهای لباس شخصی به منزل مهدی کروبی حمله می کنند.سحام نيوز همچنين اضافه کرده که مهدی کروبی و همسرش در هفت روز اخير از هرگونه تماس و ارتباط با دنيای بيرون منع شده اند و بيم آن می رود که حبس خانگی موجب ايجاد شرايط وخيم جسمی برای آنها شود.

معترضان در بحرين روز دوشنبه هم در ميدان مرواريد تجمع کردند
هزاران نفر از معترضان روز دوشنبه در منامه پايتخت بحرين، خواستار تغيير دولت شدند. خبرگزاری های خارجی گزارش می دهند که معلمان در منامه اعتصاب کرده اند و ضمن تجمع در ميدان مرواريد اين شهر، به همراه ديگر معترضان خواستار برکناری حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين هستند. خبرگزاری رويترز تعداد معترضان را حدود ده هزار نفر اعلام کرده. صدها نفر از معترضان شب گذشته را در ميدان مرواريد در منامه سپری کردند. در همين حال وزيران خارجه آمريکا و عربستان سعودی روز يکشنبه در تماسی تلفنی از گفت و گو ميان معترضان شيعه و حکومت سنی در بحرين استقبال کردند. احزاب مخالف از جمله گروه الوفاق، بزرگترين حزب شيعه بحرين، خواستار سلطنت منطبق بر قانون اساسی، برپايی دولت برآمده از انتخابات، گفت و گو بر سر تدوين قانون اساسی و آزادی تمام زندانيان سياسی شده اند و می گويند مذاکره مستقيمی با حکومت نخواهند داشت.

اتحاديه عرب، اتحاديه اروپا و آمريکا خشونت ها در ليبی را محکوم کردند
عمر موسی، دبير کل اتحاديه عرب روز دوشنبه نگرانی عميق خود را از سرکوب معترضان در ليبی اعلام کرد و خواستار پايان يافتن هرگونه خشونت در اين کشور شد. عمرو موسی همچنين گفت که خواسته مردم عرب برای دستيابی به اصلاحات، پيشرفت و تغيير، قانونی است و همه کشورهای عربی بايد در اين امر سهيم باشند.ايالات متحده آمريکا هم به شدت استفاده از زور و سرکوب در ليبی را محکوم کرده و از طرابلس خواسته اجازه دهد معترضان، تظاهراتی صلح آميز داشته باشند. فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز يکشنبه در بيانيه ای کتبی، استفاده حکومت ليبی از خشونت عليه معترضان را قويا محکوم کرد.سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم المان هم روز دوشنبه گفت خانم مرکل از خشونت و وحشيگری ليبی عليه مردم اين کشور به شدت تحت تاثير قرار گرفته است. آمريکا از شهروندان خود خواسته ليبی را ترک کنند، ايتاليا هم به شهروندان خود هشدار داده تا اطلاع ثانوی به ليبی سفر نکنند.

معترضان در ليبی به ساختمان های راديو و تلويزيون دولتی حمله کردند
روز دوشنبه برای نخستين بار از زمان آغاز ناآرامی ها در ليبی، تظاهراتی در طرابلس، پايتخت اين کشور برگزار شد. خبرگزاری های خارجی گزارش می دهند که معترضان در طرابلس به ساختمان های راديو و تلويزيون دولتی اين کشور حمله برده و ساختمان های شعبه های مختلفی از کميته خلق را که نهاد اصلی دولتی در اين کشور است، به آتش کشيده اند. شاهدان عينی گزارش داده اند که در شهر بنغازی، مردم و معترضان کنترل را در دست گرفته اند.درهمين حال سيف الاسلام پسر دوم معمر قذافی صبح دوشنبه گفت اگر تظاهرات ادامه پيدا کند، ليبی در دام جنگ داخلی خواهد افتاد. او افزود پدرش از قدرت کناره نخواهد گرفت و هواداران او تا آخرين نفر در برابر معترضان می ايستند.او همچنين گفت که پدرش در ليبی است و در ليبی خواهد ماند. معمر قذافی از روز جمعه در انظار عمومی ظاهر نشده است. سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرده از زمان آغاز درگيری ها در ليبی، بيش از صد نفر کشته شده اند.

بيشتر شرکت های اروپايی نفتی در ليبی، کارمندان خود و خانواده های آنان را از ليبی خارج می کنند
به دنبال شدت گرفتن اعتراضات و ناآرامی ها در ليبی، بريتانيا سفير خود در ليبی را به لندن فراخواند . شرکت «بی پی» روز دوشنبه اعلام کرد خانواده ها و بستگان کارمندان اين شرکت در ليبی را به همراه کارمندانی که حضورشان در ليبی ضروری نيست، به بريتانيا بازخواهد گرداند. شرکت نروژی «استات اويل» هم گفته، کارمندان نروژی خود را که در ليبی به کار مشغولند، از اين کشور خارج خواهد کرد. با اينحال شرکت ايتاليايی «انی» که بزرگترين توليد کننده خارجی نفت و گاز در ليبی است، اعلام کرده اين کشور را در حال حاضر ترک نخواهد کرد و به فعاليت و توليد خود ادامه خواهد داد. رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هم در تماسی تلفنی با معمر قذافی، رهبر ليبی درباره امنيت شهروندان ترک در ليبی ابراز نگرانی کرد. روز دوشنبه يک هواپيما متعلق به خطوط هواپيمايی ترکيه به بنغازی رفته بود تا شهروندان ترک را به کشور خود بازگرداند، اما اين هواپيما اجازه فرود نيافت و خالی به ترکيه بازگشت.

حمله انتحاری در شمال افغانستان موجب کشته شدن دست کم ۲۶ نفر شد
بر اثر يک حمله انتحاری در ولايت قندوز در شمال افغانستان دست کم ۲۶ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. اين دومين حمله انتحاری در افغانستان در دو روز اخير است. مقام های افغان می گويند فرد مهاجم بمب ها را به خود بسته و در ورودی يک ساختمان دولتی آنها را منفجر کرد.اين حمله يک روز پس از آن صورت می گيرد که در اثر حملات انتحاری به يک بانک خصوصی در شرق افغانستان، حدود چهل نفر کشته و هفتاد نفر ديگر زخمی شدند.طالبان مسووليت اين حملات را بر عهده گرفته است.

گزارشها از بازداشت محمد صادقی، فرزند آيت الله صادق خلخالی در تجمع اول اسفند حکايت دارد
سايت کلمه، وابسته به ميرحسين موسوی، از سران مخالفان در ايران گزارش داد که محمد صادقی، فرزند آيت الله صادق خلخالی در شمار بازداشت شدگان تجمع روز يکشنبه اول اسفند قرار دارد. به گزارش کلمه به نقل از ندای سبز آزادی، محمد صادقی در حوالی ميدان انقلاب توسط نيروهای امنيتی دستگير شده است. هنوز از محل نگهداری و وضعيت محمد صادقی خبری در دست نيست.

روز يکشنبه ده دانشجو در ايران بازداشت شدند
پنج دانشجوی دانشگاه خواجه نصير تهران روز يکشنبه بازداشت شدند. وب سايت دانشجو نيوز، خبر داده روز يکشنبه نيروهای سپاه پنج نفر از دانشجويان دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصير را بازداشت کردند. بهنام مومنی، علی محبی،، سينا جمولی، سعيد ابريشمی و يک دانشجوی ديگر که هويت او مشخص نشده، از بازداشت شدگان هستند.در همين حال منابع دانشجويی خبر دادند ايمان صديقی، دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل روز يکشنبه برای سومين بار متوالی پس از انتخابات سال گذشته بازداشت شده است. روز يکشنبه، ديروز، در دانشگاه آزاد تهران مرکز هم مراسمی برای بزرگداشت دو دانشجوی کشته شده در ۲۵ بهمن ماه برگزار شده بود که نيروهای امنيتی دو دانشجو به نام های سعيده عسگری و فرناز کمالی را بازداشت کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند.حبيب فرحزادی و سهراب جعفری، دو دانشجوی دانشگاه تهران هم به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز يکشنبه اول اسفند بازداشت شدند. هنوز از محل نگهداری اين دانشجويان اطلاعی در دست نيست.

ايران برای دومين سال متوالی قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد
در ديدار پايانی جام جهانی کشتی فرنگی که يکشنبه شب بين تيم های ايران و روسيه برگزار شد، کشتی گيران ايران با شکست قهرمانان جهان و المپيک، برای بار دوم قهرمان جهان شدند.تيم ايران با شکست دادن تيم روسيه با نتيجه ۴ بر ۳ ، برای دومين سال پياپی و اين بار در بلاروس قهرمان جام جهاين کشتی فرنگی شد.

قیمت نفت خام در بازاهای جهانی افزایش یافت
با افزايش و گسترش ناآرامی‌ها و تظاهرات مخالفان در ليبی، قيمت نفت خام در بازارهای جهانی، يک دلار در هر بشکه افزايش پيدا کرد.صبح دوشنبه قيمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحويل در ماه آوريل، به ۱۰۳ دلار و ۷۷ سنت افزايش يافت.روز يکشنبه، رئيس قبيله‌ی الزوُوَيا در شرق ليبی، تهديد کرد که چنانچه مقامات کشور از آنچه «سرکوب تظاهرات مسالمت‌آميز مردم» می‌خواند دست برندارند، در ۲۴ ساعت آينده جريان صدور نفت به غرب را قطع خواهد کرد.ليبی يکی از کشورهای صادرکننده نفت و عضو سازمان اوپک است.

دامنه‌ی اعتراضات علیه حکومت لیبی به پایتخت رسید
برای نخستین بار تظاهرات گسترده‌ی مخالفان حکومت لیبی به طرابلس، پایتخت آن کشور سرایت کرده است. یکشنبه شب و بامداد روز دوشنبه برای ساعاتی خیابان‌های محلات مختلف طرابلس شاهد حضور مخالفان معمر قذافی رهبر کشور بود، که خواهان سرنگونی وی بودند.در همین حال گزارش می شود که در پایتخت چندین ساختمان دولتی، از جمله چند مقر نیروهای پلیس توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شده است.پیش از این، خبرها از سقوط شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی، بدست مخالفان حکایت داشت، خبری که پسر رهبر لیبی در نطق تلویزیونی خود آن را تأیید کرد.

حمایت آمریکا و عربستان از گفتگوی حکومت بحرین و مخالفان
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در مذاکره تلفنی وزرای خارجه ایالات متحده و عربستان سعودی، دو طرف بر حمایت از گفتگوها بین حکومت بحرین و مخالفان تأکید کردند.هیلاری کلینتون در گفتگوی تلفنی با سعود الفیصل لزوم خویشتنداری حکومت بحرین و نیروهای امنیتی آن کشور در برخورد با مخالفان را برشمرد و خواهان پی‌گیری راه‌حلی مسالمت‌جویانه برای حل بحران در این شیخ‌نشین جنوب خلیج فارس شد.بنا بر گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خانم کلینتون در این تماس تلفنی اعلام کرده است که واشنگتن از اقدام‌هایی که سلمان بن حمد آل خلیفه برای تماس و گفتگو با تمام گروه‌ها در بحرین صورت داده، استقبال می‌کند.

هشدار سیف‌الاسلام قذافی نسبت به آغاز جنگ داخلی در لیبی
سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر لیبی در یک نطق تلویزیونی ضمن وعده به انجام اصلاحات در کشور گفت که ارتش از پدرش حمایت کرده و امنیت را به هر قیمتی در کشور برقرار خواهد کرد.وی که در آخرین ساعات یکشنبه شب در تلویزیون لیبی سخن می‌گفت با اذعان به برخی اشتباهات از جانب نیروهای نظامی و امنیتی در برخورد با مخالفان، شمار قربانیان خشونت‌های چند روز گذشته را اغراق‌آمیز خواند.سیف الاسلام قذافی همچنین اضافه کرد که ارتش لیبی تا آخرین نفر از رهبری کشور دفاع خواهد کرد.این سخنان در حالی بیان می شود که خشونت‌ها روز یکشنبه به مناطقی از طرابلس، پایتخت لیبی هم کشیده شد.

اشتون به حکومت ليبی در مورد ادامه خشونت‌‌ها هشدار داد
کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، به حکومت ليبی در مورد ادامه خشونت‌ها هشدار داد و خواستار پايان يافتنِ سرکوب مخالفان شد. خانم اشتون در هنگام ورود به اجلاس وزرای خارجه اتحاديه اروپا اظهار داشت که عميقاً در مورد آنچه در ليبی در حال وقوع است نگران است.سازمان ديده‌بان حقوق بشر يکشنبه اعلام کرد که در تظاهرات پنج روز گذشته عليه حکومت ليبی دست‌کم ۱۰۴ نفر کشته شده‌اند. برخی منابع بيمارستانی و امدادی در شهر بِنغازی، شمار کشته شدگان را بيش از ۲۰۰ نفر و شمار مجروحان را دستکم ۹۰۰ نفر دانسته اند.بدليل ممانعت دولت ليبی از حضور خبرنگاران خارجی در کشور تأييد اين گزارش‌ها از سوی منابع مستقل امکان‌پذير نيست.

معترضان در آلمان، شیشه های کنسولگری ایران در فرانکفورت را شکستند
معترضان و مخالفان ایرانی در آلمان، شیشه و پنجره های کنسولگری ایران در فرانکفورت را شکستند. به گزارش خبرگزاری آلمان، عده ای بین 50 تا 100 نفر از تظاهرکنندگان با یورش به کنسولگری ایران، به این ساختمان آسیب رساندند.معترضان قصد داشتند خود را به دفاتر شبکه رادیو تلویزیونی ایالت "هسن" برسانند اما با دخالت پلیس از تصمیم خود منصرف شدند.بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان در جریان اعتراضهای روز یکشنبه و سرکوب نیروهای امنیتی و انتظامی، یک نفر در تهران کشته شده است.این خبر هنوز توسط مقامهای تهران تایید نشده است.

نماینده دایمی دولت لیبی در اتحادیه عرب به نشانه اعتراض استعفا کرد
نماینده دایمی دولت لیبی در اتحادیه عرب به نشانه اعتراض از سمت خود استعفا کرد تا به گفته خودش به انقلابی که در کشورش آغاز شده، بپیوندد."عبدل منعم الحونی" این خبر را در قاهره اعلام کرد که مقر اتحادیه عرب است. در حال حاضر ریاست دوره ای این اتحادیه در اختیار دولت لیبی است. آقای الحونی اعلام کرد که روز شنبه، استعفانامه خود را به وزارت خارجه لیبی ارسال کرده و از آن پس، هیچ ارتباطی با مقامهای دیپلماتیک کشورش نداشته است.

دولت موقت تونس خواهان استرداد زین العابدین بن علی ازعربستان شد
دولت موقت تونس خواهان استرداد زین العابدین بن علی رییس جمهوری سابق این کشور ازعربستان شد. بر پایه گزارشها دولت محمد غنوشی با ارایه درخواستی رسمی، از دولت ریاض خواسته است تا رییس جمهوری فراری تونس را به کشورش بازگرداند.دولت موقت تونس همچنین از مقامهای عربستان سعودی پرسیده است که در باره وضعیت جسمی بن علی، به آنها گزارش دهند. طی چند روز گذشته، برخی خبرها حاکی بود که بن علی به علت فشار شدید روحی به حالت کما دچار شده ود در بیمارستانی در جده بستری است.

No comments:

Post a Comment