Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
2011/02/27 06:47:34 ب.ظ
خبرهای کوتاه از ایران و جهان

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایت هایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
www.828482.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
mizezard.com
سایت موبایل رادیو فردا:
www.radiofarda.mobi

سرخط‌ خبرها

ايستگاه های مترو آزادی و توحيد تا زمان ورود قطارهای جديد تنها دو ساعت فعالند
مدير عامل شرکت مترو تهران با اشاره به زمان محدود خدمت رسانی دو ايستگاه توحيد و آزادی پس از افتتاح رسمی آنها گفت که اين شرايط به دليل کمبود قطار است و در صورت ترخيص واگن های موجود در گمرک که به صورت قطار کامل است، سرويس دهی در اين ايستگاه ها کامل خواهد شد.هم اکنون ايستگاه های مترو آزادی و توحيد تنها دو ساعت در روز فعالند.جعفر ربيعی، مدير عامل شرکت مترو همچنين گفت طبق برنامه قرار است تا پايان سال هفت قطار ديگر به مترو اضافه شود و وارد شدن چهار قطار از اين تعداد به پرداخت اعتبارات دولت بستگی دارد.

نخست وزير عراق به وزرای کابينه صد روز فرصت داد تا عملکرد خود را بهبود بخشند
نخست وزير عراق روز يکشنبه گفت به وزرای کابينه اش ۱۰۰ روز فرصت می دهد تا به وضعيت اين کشور بهبود بخشند. در غير اين صورت افراد ديگری جای آنها را خواهند گرفت. اين تصميم پس از آنکه هزاران معترض در خيابان ها خواستار ارائه خدمات بهتر عمومی توسط دولت شدند، گرفته شد.معترضان در عراق روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه در اين کشور در مقابل ساختمان های دولتی تظاهرات کردند و با نيروهای امنيتی درگير شدند.اين درگيری ها دست کم ۱۴ کشته بر جای گذاشت. نوری المالکی، نخست وزير عراق روز يکشنبه به کابينه اش گفت که هر وزير بايد عملکرد خود را بررسی کند و در صورت لزوم، تغييراتی در وزارتخانه خود اعمال کند.

ضياء نبوی دانشجوی دانشگاه نوشيروانی بابل، از زندان اهواز به مکان نامعلومی منتقل شد
به دنبال انتقال ضياء نبوی، دانشجوی رشته شيمی دانشگاه نوشيروانی بابل از زندان اهواز به مکانی نامعلوم، خانواده اين دانشجو می گويند از سلامتی فرزندشان خبر ندارند.پدر ضياء نبوی در اين باره به راديو فردا می گويد:« بيست و هفتم بهمن با او ملاقات کردم و بعد از آن هيچ خبری از پسرم ندارم. اين شايعه که او را به جای ديگری منتقل کرده اند را شنيده ام و اميدوارم که درست نباشد. بيشتر از اين نمی توانم با شما حرف بزنم.» ضياء نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل، در ۲۵ خرداد ما ه ۸۸ دستگير شد و از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزيری با تبعيد محکوم شد. او چند ماه پيش به زندان اهواز منتقل شد. آخرين ملاقات اين دانشجو با خانواده اش در زندان اهواز تنها چند لحظه طول کشيده است.

دو نفر در درگيری های روز يکشنبه در عُمان کشته شدند
دست کم دو نفر در درگيری ها بين نيروهای امنيتی در عمان و تظاهرکنندگان ضد دولت کشته شدند. شاهدان عينی می گويند اين حادثه زمانی اتفاق افتاد که تظاهرکنندگان در ميدان اصلی شهر سوهار در دويست کيلومتری شمال غرب مسقط، پايتخت اين کشور تجمع کرده بودند.سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه عمان، اخيرا کابينه اش را ترميم کرد.روز يکشنبه دومين روز تظاهرات مداوم در اين کشور بود و معترضان خواستار اصلاحات سياسی هستند.

کاترين اشتون نسبت به عواقب نقض حقوق بشر، به رهبر ليبی هشدار داد
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نسبت به عواقب نقض حقوق بشر در ليبی به معمر قذافی، رهبر اين کشور، هشدار داد و از او خواست به اين اعمال پايان دهد.خانم اشتون، در بيانيه ای که روز يکشنبه منتشر شد، گفت: معمر قذافی و مقام های ليبی می دانند که اقداماتشان غير قابل قبول است و عواقبی دارد و نقض حقوق بشر بايد همين الان پايان يابد.تعدادی از کشورهای غربی و آمريکا از معمر قذافی خواسته اند ليبی را ترک کند. باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا گفت معمر قذافی مشروعيت خود را از دست داده و بايد برود.

دادستانی عمومی و انقلاب اهواز از اجرای بيش از ۴۰ مورد اعدام در ۷ ماه گذشته در اين شهر خبر داد
فرهاد افشارنيا، دادستان عمومی و انقلاب اهواز، از اجرای بيش از ۴۰ مورد حکم اعدام در هفت ماه گذشته خبر داد و افزود اجرای احکام اعدام همچنان ادامه دارد و در صورت موافقت رييس قوه قضاييه، اين احکام به صورت علنی اجرا می شوند.دادستان عمومی و انقلاب اهواز همچنين گفته استفاده از قرارهای تامين سنگين تر و مجازات های حد به جای تعزير و لغو مزايايی مانند مرخصی، آزادی مشروط برای زندانيان ِ مرتبط با جرايم سرقت، از برنامه های آينده اين دادسرا است.

سومين شهر بزرگ ليبی هم به دست معترضان افتاد
مخالفان معمر قذافی، رهبر ليبی، کنترل مناطق بيشتری از اين کشور را در دست گرفته اند. به گزارش خبرگزاری های خارجی، روز يکشنبه، کنترل شهر مصراته، سومين شهر بزرگ ليبی هم به دست مخالفان افتاد.مصراته در کنار دريای مديترانه در ۲۱۰ کيلومتری شرق طرابلس واقع است.يکی از ساکنان شهر مصراته به شبکه خبری الجزيره گفت که نيروهای دولتی و امنيتی وفادار به معمر قذافی از اين شهر گريخته اند.گزارش ها حاکی از آن است که در حمله نيروهای امنيتی به فرودگاه شهر مصراته، بيست و سه نفر کشته شده اند.روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن نوشت که نيروهای معمر قذافی تنها کنترل بخش هايی از طرابلس را در دست دارند. معترضان در بن غازی، دومين شهر بزرگ ليبی کنترل کامل اين شهر را در دست گرفته اند. اين شهر با صدها کشته، يکی از بيشترين تعداد کشته شده ها در ناآرامی های اخير را داشته است.

سازمان ملل می گويد در هفته گذشته نزديک ۱۰۰ هزار نفر از ليبی گريخته اند
کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل روز يکشنبه اعلام کرد: از زمان آغاز درگيری ها در ليبی، نزديک به صد هزار نفر که بيشتر آنها مهاجران خارجی بودند، از اين کشور به کشورهای همسايه گريخته اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل می گويد: کارشناسان اين آژانس برای اسکان دادن اين صدهزار نفر با مقام های مصر و تونس همکاری می کنند.صليب سرخ پيشتر اعلام کرده بود که بيش از ده هزار تنها در روز شنبه از ليبی به تونس گريخته اند.

احسان عبده تبريزی، دانشجوی ايرانی مقيم انگليس، به پنج سال حبس محکوم شد
احسان عبده تبريزی، دانشجوی ايرانی مقيم انگليس، در دادگاه تجديد نظر به پنج سال حبس محکوم شد. اين دانشجو پيش از اين به ۷ سال زندان محکوم شده بود. دادگاه انقلاب حکم پنج سال زندان عبده تبريزی را تاييد کرد. اين حکم شامل دو سال حبس است به اتهام توهين به رهبری، و سه سال حبس به اتهام «اجتماع و تبانی» به دليل شرکت در تظاهرات در مقابل سفارت ايران در لندن.وی از۱۴ ماه پيش زندانی است و به گفته خانواده اش، در اين مدت از حق استفاده از مرخصی محروم بوده.احسان عبده تبريزی در اين ۱۴ ماه دوبار اعتصاب غذا کرده است. دستور تبديل قرار بازداشت او به وثيقه ۸۰ ميليون تومانی که به او ابلاغ شده بود، هرگز به مرحله اجرا گذاشته نشد.

حدود ۱۵۰ نماينده مجلس استيضاح وزير نيرو را برخلاف مصالح ملی دانستند
صد و پنجاه نماينده مجلس طی نامه ای به هيات رييسه، استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو را در شرايط فعلی برخلاف مصالح ملی دانستند.به گزارش خبرگزاری های داخلی ايران پس از آنکه استيضاح وزير نيرو در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، بسياری از نمايندگان از آنچه استيضاح های پی درپی وزرای دولت می خواندند، انتقاد کردند.نمايندگان مخالف در اين نامه خواسته اند وزير نيرو استيضاح نشود.استيضاح مجيد نامجو، وزير نيرو در هفت محور تنظيم شده که در آن به فقدان مديريت و برنامه ريزی ، عدم رعايت عدالت و اقدامات تبعيض آميز در مناطق مختلف و عدم اجرای تعهدات ، اشاره شده است.اين دومين استيضاح يک وزير دولت دهم در يک ماه گذشته است.

عبدالله رمضان زاده به زندان بازگشت
عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، روز شنبه هفتم اسفند ماه برای اجرای حکم ۶ سال حبسش به زندان اوين بازگشت.وب سايت کلمه گزارش می دهد که بازجوهای آقای رمضان زاده طی هفته گذشته بارها از او درخواست کرده بودند تا با انتشار اطلاعيه ای، نسبت به اطلاعيه های اخير جبهه مشارکت و شورای اصلاح طلبان کرد واکنش نشان دهد و اين اطلاعيه ها را تکذيب کند.عبدالله رمضان زاده، قائم مقام جبهه مشارکت ايران اسلامی، هر بار تکذيب اين اطلاعيه ها را رد کرده بود.خانواده عبدالله رمضان زاده گفته اند هنگام بدرقه او در مقابل در منزلشان با ماموران امنيتی درگير شده اند.

بریتانیا مصونیت دیپلماتیک معمر قذافی را لغو کرد
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، امروز یکشنبه اعلام کرد که دولت این کشور مصونیت دیپلماتیک معمر قذافی و خانوادۀ او را لغو کرده است.ویلیام هیگ گفت: دیشب بخشنامۀ لغو مصونیت دیپلماتیک معمرقذافی، پسرو دیگر اعضای خانواده او را در بریتانیا امضا کرده است.او افزود: این امر، نشانگر نظر بریتانیا در مورد موقعیت قذافی بعنوان رهبر یک کشور است.وزیر خارجه بریتانیا گفت:سرهنگ قذافی باید برود.

نیروهای ویژه بریتانیا ۱۵۰ نفر از غیرنظامیان خارجی را از لیبی خارج کردند
دو فروند هواپیمای نظامی بریتانیایی دیروز شنبه با پرواز به سوی لیبی موفق شدند صد و پنجاه نفر از خارجیان غیرنظامی را از این کشور خارج کنند. این افراد شاغل در صنایع نفتی لیبی در اردوگاههای دورافتاده صحرایی واقع در جنوب شهر بنغازی بسر می‌بردند.به گفته لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، روز شنبه دو فروند هواپیمای هرکولس سی ۱۳۰ ارتش آن کشور پس از این عملیات، سالم در کشور مالت به زمین نشستند.به گزارش خبرگزاریهای خارجی، در این ماموریت محرمانه گروه ویژه ای از نیروهای دریایی بریتانیا شرکت کرده بودند.

نخست وزیر چین افزایش قیمت‌ها را عامل بی ثباتی کشور دانست
ون جیابائو، نخست وزیر چین، روز یکشنبه در سخنانی افزایش قیمتها را تهدیدی علیه ثبات اجتماعی کشورش توصیف کرد.نخست وزیر چین کنترل تورم در کشورش را یکی از الویتهای دولت خود، برشمرد و نسبت به تحقق آن اطمینان خاطر داد.قیمت مواد غذایی در ماه نخستِ سالِ جاریِ میلادی در چین ، بیش از ده درصد افزایش داشت، این در حالیست که نرخ تورم در این کشور کمتر از پنج درصد است.

حزب حاکم ایرلند در انتخابات شکست خورد
برایان کوئن، نخست وزیر ایرلند و رئیس حزب حاکم فیانا فِیل»، در انتخابات روز یکشنبه آن کشوراز حزب رقیب شکست خورد.رای دهندگان ایرلندی که از شرایط اقتصادی حاکم در دوران حزب فیانا فِیل ناراضی بودند، از انتخاب مجدد این حزب خودداری کردند.ایرلند اواخر سال گذشته میلادی به دلیل وضعیت بد اقتصادی، ناچار به درخواست کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول شد. چندی قبل در پی ناکامی آقای کوئن در اعمال سیاست‌های اقتصادی موفق، او وادار به کنارگیری از رهبری حزب فینافِیل و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

شورای امنیت سازمان ملل علیه حکومت لیبی قطعنامه صادر کرد
شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه به اتفاق آراعلیه حکومت لیبی قطعنامه صادر کرد.بر اساس این قطعنامه دارائی‌های معمرقذافی، اعضای خانواده و نزدیکانش مسدود شده ضمن اینکه این اشخاص با ممنوعیت سفر هم مواجه می‌شوند. این قطعنامه شامل تحریم تسلیحاتی حکومت لیبی نیز می شود.قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همچنین دادگاه بین المللی جنایی را مسئول رسیدگی به سرکوب معترضان ضد دولتی در لیبی و محاکمه عاملان کشتار غیرنظامیان در آن کشور کرد.

پرستار محبوب معمر قذافی او را ترک می کند
پرستار اوکراینی معمر قذافی، رهبر لیبی، که به عنوان یکی از نزدیکترین اشخاص به او شناخته می شود، قصد بازگشت به کشورش را دارد.دختر این پرستار در مصاحبه ای با روزنامه اوکراینی «سگودنیا» که روز شنبه منتشر شد از بازگشت مادرش به اوکراین خبر داده است.او در ادامه گفته است که مادرش از خشونت‌های روی داده در لیبی منقلب شده و از این رو در صدد است تا به خانه‌اش در حومه شهر کیف، پایتخت اوکراین، بازگردد.چندی پیش، سایت ویکی لیکس با انتشار اسناد دیپلماتیک آمریکا از وابستگی رهبر لیبی به تیمی از پرستاران اوکراینی و به ویژه پرستاری به نام « گالینا کولوتنیتسکا» خبر داد.

درگیری‌ها در تونس سه کشته بر جای گذاشت
در درگیری‌های تازه روز شنبه در شهر تونس، پایتخت تونس، سه تن کشته شدند.گزارش‌‌ها حاکی است به دنبال به خشونت کشیده شدن تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه دولت موقت تونس، حدود صد نفر از معترضان هم به دلیل تخریب اماکن و ایجاد حریق بازداشت شدند.در شهر تونس تا پاسی از شب صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسید. هلیکوپترهای پلیس نیز بر فراز نقاطی از پایتخت تونس به پرواز درآمده‌ و بر تردد‌ها نظارت داشتند.اعتراضات عمومی ماه گذشته در تونس که منجر به خلع زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری آن کشور، شد، موجی از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه درکشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به راه انداخته است.

فائزه هاشمی و همراهانش مورد حمله چند لباس شخصی قرار گرفتند
فائزه هاشمی ، و همراهانش مورد حمله چند تن از«لباس شخصی‌ها» قرار گرفتند.در فیلمی که به تازگی در شبکه های اجتماعی فیس‌بوک و یوتیوب منتشر شده، تعدادی از افراد لباس شخصی ضمن حمله و تلاش برای درگیری با دختر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و همراهانش، وی را با الفاظ بسیار رکیک مورد خطاب قرار داده و شعارهایی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی سر داده اند.آن گونه که از این تصاویر برمی‌آید، فائزه هاشمی، در پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم در جنوب تهران مورد حمله این افراد قرار گرفته است. زمان دقیق وقوع این حادثه روشن نیست.انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان با شرکت هاشمی رفسنجانی هفدهم و هجدهم اسفندماه برگزار می شود.

آیت الله دستغیب خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شد
آیت الله علی‌محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان، در نامه‌ای سرگشاده خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی شد.این عضو منتقد مجلس خبرگان در بخشی از نامه خود آورده است: «باید به اعتراضات آقایان موسوی و کروبی گوش داده شود و هرچه سریعتر حصر غیرقانونی و غیر شرعی این دو برداشته شود.»آیت الله دستغیب به حاکمان جمهوری اسلامی توصیه کرده که روش کنونی خود را تغییر دهند و در مقابل خواسته‌های مردم به خشونت متوسل نشوند. او همچنین در بخش دیگری از این نامه خواستار لغو نظارت استصوابی شده است.نهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان روز هفدهم و هجدهم اسفند ماه در تهران برگزار می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا: قذافی باید برود
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه گفت که سرهنگ قذافی، مشروعیت خود را در نزد مردمش از دست داده و باید برود. کاخ سفید در بیانیه ای گفته است که آقای اوباما درگفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره اوضاع لیبی، گفته است: زمانیکه تنها راه باقی ماندن یک رهبر در قدرت، توسل به خشونت جمعی علیه مردم کشورش است، آن رهبر دیگر مشروعیت خود را از دست داده و باید برود.

احمد منتظری: مقام رهبری با موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی جلسه تشکیل دهد
احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری، در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد کرد که او همراه با میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی جلسه پنج نفره ای را تشکیل دهند تا بسیاری از مسایل ایران از طریق گفت و گوی مستقیم حل شود.او در این نامه که در وبسایت آیت الله منتظری منتشر شده، همچنین هشدار داده است که ادامه روند کنونی موجب ریزش بیشتر نیروهای متعادل و بالا آمدن نیروهای رادیکال و تندرو می شود و حتی در آینده، ابتکار عمل از دست رهبر جمهوری اسلامی خارج خواهد شد.

رئیس جمهوری نیگاراگوئه باردیگر از سرهنگ قذافی حمایت کرد
دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه روز شنبه باردیگر حمایت خود را از سرهنگ قذافی اعلام کرد. او ضمن مخالفت با تحریم ها علیه حکومت قذافی گفت که با قذافی تلفنی گفتگو کرده و غرب برای دستیبابی به نفت لیبی توطئه کرده است. رئیس جمهوری نیگاراگوئه افزود که اوضاع لیبی دردناک است، اما مردم این کشور همراه برادر قذافی، رهبرانقلابشان، مقاومت می کنند. او رسانه های جهانی را به دورغ پراکنی متهم کرد و گفت که هیچ هواپیمایی هیچ کسی را در لیبی بمباران نکرده است. دانیل اورتگاه، همراه رهبران ونزوئلا و کوبا، دو سال پیش برنده جایزه بین المللی حقوق بشرِ معمر قذافی اعلام شدند.

وزیر دادگستری سابق لیبی در بنغازی دولت موقت تشکیل داده است
خبرگزاری رویترز بنقل ازروزنامه «قورینا» در بنغازی در شرق لیبی گزارش می دهد که مصطفی محمد عبدالجلیل، وزیر سابق دادگستری لیبی در بنغازی دولت موقت اعلام کرده است. وزیردادگستری سابق لیبی گفته است که خواهان وحدت این کشور است و قذافی به تنهایی مسئول جنایات در این کشور است.

بریتانیا و فرانسه سفارتخانه های خود را در طرابلس موقتا تعطیل کردند
بریتانیا و فرانسه اعلام کرده اند که سفارتخانه های این کشورها در لیبی موقتا تعطیل شده و به علت وخامت اوضاع امنیتی، تمامی کارکنان آنها بیرون برده شده اند. همچنین وزیر دفاع بریتانیا گفته است که دو هواپیمای نظامی این کشور بیش از 150 غیر نظامی را از منطقه ای صحرایی در جنوب بنغازی در لیبی نجات داده و به مالت برده اند.

محمد خاتمی خواستار پایان حصر موسوی و کروبی شد
محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، خواستار پایان حصر خانگی میر حسین موسوی و مهدی کروبی و آزادی همه بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران شده است. به گزارش وب سایت رسمی آقای خاتمی او در دیدار با شماری از استادان دانشگاه و روحانیون به مناسبت سالگرد تولد پیامبر اسلام پرسیده است که: «چرا باید کسانی چون مهندس موسوی و آقای کروبی و همسرانشان که سابقه درخشان در انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و در دلبستگی‌شان به اصل انقلاب و نظام تردیدی نیست، دچار حصر و محدودیت شوند و بی محابا به انواع تهمت‌ها متهم شوند.»

پسر سرهنگ قذافی بار دیگر مخالفان را تروریست خواند
سیف الاسلام ، پسر سرهنگ قذافی، رهبر لیبی، روز شنبه باردیگر مخالفان را تروریست خواند. او روز جمعه گفته بود که می کوشد با مخالفانی که چند شهر را در شرق این کشوردر دست دارند، گفتگو کند تا آتش بس برقرار شود؛ اما روز شنبه مخالفان را افراد تروریستی که مسلح اند توصیف کرد که نه آزادی می خواهند، نه قانون اساسی و نه حقوق بشر . در همین حال گزارش ها حاکی است که در طرابلس ، پایتخت لیبی،روز شنبه، سکوت ِ توام با ترس و وحشت همراه بود و نظامیان و جوانانی که از طرف دولت مسلح شده اند، در خیابانها گشت می دهند.

شورای امنیت سازمان ملل باردیگر درباره لیبی تشکیل جلسه داده است
شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی و تصمیم گیری درباره تحریم ها علیه لیبی امروز باردیگرتشکیل جلسه داده است. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از شورای امینت خواسته است با اقدامات ملموس مانع از خونریزی بیشتردر این کشورشود.آمریکا، بریتانیا و فرانسه از تحریم ها حمایت می کنند. روسیه و چین دو عضودائم دیگر شورای امنیت هستند. هیات نمایندگی لیبی در سازمان ملل نیز که حکومت قذافی را طرد کرده، خواستار اتخاذ اقدامات فوری از سوی شورای امینت شده است .از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست زویر ترکیه، روز شنبه باردیگر با تحریم لیبی مخالفت کرد.

هزاران کارگر و تبعه خارجی از لیبی گریخته اند
فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال حمر می گویند نزدیک به 25 هزارنفراز خشونت های لیبی گریخته، وارد تونس شده اند. هزاران کارگر مصری نیزهمچنان خود را از لیبی به مرز تونس می رسانند. خبر گزاری چین اعلام کرده است که حدود 16 هزار چینی از لیبی تخلیه شده و نیمی از آنها هم اکنون در یونان، تونس و مصر جای داده شده اند. ترکیه نیز هزاران کارگر ترک را از لیبی بیرون برده است. بیش از 25 هزار کارگر ترک در لیبی کار می کردند. شهروندان آمریکا، و کشورهایی اروپایی نیز بتدریج خارج شده اند.

ايران: تخليه سوخت نيروگاه بوشهر به درخواست روسيه بوده است
علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد سوخت راکتور اتمی نيروگاه بوشهر به درخواست روسيه تخليه شده است. آقای سلطانيه علت اين درخواست را، انجام برخی آزمايش ها و اطمينان از ايمنی راکتور اعلام کرده است.علی اکبر سطانيه به دليل نگرانی روسيه اشاره نکرده، اما خبرگزاری ها بنقل از گزارش تازه آژانس می گويند که احتمال دارد ويروس کامپيوتری استاکس نت، باعث اين نگرانی شده باشد. گزارش تازه آژانس روز جمعه به شورای حکام داده شد و هفته آينده در نشست آن در وين بررسی می شود. ديميتری روگوزين، نماينده روسيه در ناتو، اخيرا تاثيرمخرب اين ويروس بر دستگاههای نيروگاه بوشهر را تاييد کرده بود.

No comments:

Post a Comment