Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرنگار امور دفاعی و امنیتی بی بی سی -- ارزیابی تاثیر افشاگری های ویکی لیکس در جهان -- نیک چایلدز

آمریکا و دوستان و دشمنانش کماکان به ارزیابی تاثیر افشاگری های ویکی لیکس می پردازند.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا گفته است که این افشاگری ها به توانایی آمریکا در پیشبرد روند دیپلماسی خود لطمه جدی وارد کرده است، اما رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا معتقد است که در تحلیل نهایی ضرر افشاگری های ویکی لیکس بر سیاست خارجی آمریکا ناچیز بوده و در قواعد آن تغییری نخواهد داد.

همان گونه که رابرت گیتس هم اشاره کرده است، کشورهای جهان نه از روی میل بلکه از روی ضرورت با آمریکا ارتباط برقرار می کنند و حتی باور ندارند که این مراودات الزاما پنهان باقی خواهد ماند، چرا که همیشه افشاگری هایی وجود داشته است، گرچه نه به میزانی که از سوی ویکی لیکس صورت گرفته است.

اسناد افشا شده پیام های دیپلماتیک آمریکا هم چنین این نکته را روشن می کند که آمریکا در جهانی که پر از مشکلات مختلف است و با در نظرگرفتن این که قدرتش بطور نسبی رو به کاهش گذاشته است، به کمک کشورهای دیگر نیاز دارد.

اسناد فاش شده صرفا به دلیل توجهی که در جهان جلب کرده، آمریکا را در موقعیتی ناخوشایند قرار داده و موجب شرمساری این کشور شده است. اما دولت های جهان در نهایت بر اساس منافع خود قضاوت خواهند کرد.

در مورد روابط دشوار آمریکا با بعضی از کشورها، این افشاگری ها موجب آزردگی شده و بصورت نوعی اهرم سیاسی در نظر گرفته خواهد شد و در کشورهای دیگری نظیر پاکستان که دولتی ضعیف سر کار است و مسائل مطرح شده از حساسیت زیادی برخوردار است، مشکلات ویژه ای به وجود خواهد آورد.

ولی بیشترین و مهمترین واکنش های دیپلماتیک به این افشاگری ها، احتمالا در کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی نشان داده خواهد شد که موضوع پیام های دیپلماتیک رد و بدل شده بوده اند.

BBC

No comments:

Post a Comment