Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

برنامه اتمی پاکستان، تهدید یا توطئه


افشای بی‌سابقه جزئیات از وضعیت درونی دولت در پاکستان و رمز و راز برنامه هسته‌ای این کشور، از کشوری بی‌ثباتی که خشونت را ابزار اصلی سیاست خارجی اش در منطقه ساخته، تصویر ترسناکی می‌دهد.



دیپلمات‌های آمریکایی، بریتانیایی و روسی در اطلاعاتی که ویکی‌لیکس منتشر کرده، نگرانی و ترس عمیق خود را از احتمال دست ‌یافتن گروههای تندرو مذهبی به مواد رادیواکتیف و تسلیحات هسته‌ای این کشور ابراز داشته اند.

طالبان پاکستانی، لشکر جنگوی، لشکر طیبه، شبکة القاعده و طالبان پاکستانی و طالبان افغان، در این کشور، فعالند.

همین پارسال بود که تحریک طالبان پاکستانی از دره سوات تا منطقه بونیر، در صد کیلومتری اسلام آباد، پایتخت پاکستان، پیشروی کردند و سرانجام ارتش این کشور مجبور شد علیه آنها وارد عمل شود و جنگجویان را عقب بزند.

با این حال، غرب بیش از آنکه از سقوط دولت ضعیف آصف‌علی زرداری به‌دست شورشیان بیم داشته باشد، نگران خارج شدن مواد رادیواکتیف از تاسیسات هسته‌ای پاکستان توسط کارکنان آلوده به فساد اداری این کشور است.

بر اساس اطلاعات ویکی‌لیکس، یک مقام ارشد وزارت خارجة روسیه این نگران را با همکاران آمریکایی‌ خود در میان گذاشته بود که ممکن است اسلامگریان، با نفوذ در میان حدود 130 هزار کارمند تاسیسات هسته‌ای پاکستان، مواد رادیواکتیف را خارج کنند.

از این مقام آمریکایی نقل شده که هیچ اطمینان صد در صدی از اتفاق نیافتادن چنین عملی وجود ندارد.

پاکستان که در بدل کمک به ناتو در جنگ افغانستان، انتظار قدردانی غرب را دارد، از برداشت دیپلمات‌های غربی برآشفته است. شماری از مردم در جاده‌های اسلام آباد می‌گویند که همه اینها توطئه غرب برای نابود کردن تسلیحات هسته‌ای تنها کشور اسلامی در جهان است.
کارشناسان می‌گویند پاکستان بین 90 تا 120 سلاح هسته‌ای دارد و آنگونه که ویکی‌لیکس افشاء می‌کند، سفیر آمریکا هم گفته که اسلام آباد شدید تر از هر کشور دیگر، به ساخت سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.




این نظری است که در میان عده‌ای از مقام‌های پاکستانی هم وجود دارد.

شهزاد چودری، فرمانده پیشین نیروی هوایی پاکستان می‌گوید کشوری‌که قابلیت تولید سلاح هسته‌ای را دارد، از عهده نگهداری آن هم می‌تواند به‌خوبی بیرون آید.

به گفته مقام‌های پاکستانی، در طول این سال‌ها هیچ اتفاق نیافتاده که بیم ربوده شدن مواد هسته‌ای را نشان دهد.

پاکستان در سال 1998 در مقابله با هند، بعد از حدود سی سال تلاش، صاحب کلاهک‌های هسته‌ای شد.

اما بیشتر نگرانی‌ها از این بابت بعد از سال 2004 و زمانی قوت گرفت که ارتباط عبدالقدیر خان "پدر هسته‌ای پاکستان" با ایران، کره شمالی و لیبی افشاء شد.
همین پارسال بود که تحریک طالبان پاکستانی از دره سوات تا منطقه بونیر، در صد کیلومتری اسلام آباد، پایتخت پاکستان، پیشروی کردند و سرانجام ارتش این کشور مجبور شد علیه آنها وارد عمل شود و جنگجویان را عقب بزند.



ترس غرب از پاکستان تنها از برنامه هسته‌ای این کشور نیست. اطلاعات نشان می‌دهد که ژنرال اشفاق کیانی، رئیس ارتش نیرومند پاکستان، مساله برکناری آصف‌علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان را با آمریکایی‌ها در سال 2009 در میان گذاشت.

آقای زرداری هم از این بدبینی ژنرال کیانی باخبر بوده و به جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در همان سال گفته که احتمال دارد "مرا از صحنه خارج کند."

گفته شده کیانی می‌خواسته اسفندیار ولی‌ خان، رهبر حزب عوامی ملی را جایگزین زرداری کند، اما یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر را همچنان در مقامش نگهدارد.

پیام‌های منتشرشده در ویکی لیکس همچنین نشان می‌دهد که آمریکا نظر دولت افغانستان در مورد اینکه ارتش پاکستان به طور مخفی از گروه طالبان حمایت می کند را، قبول دارد.

از اشفاق کیانی نقل شده که اگر دولت افغانستان به هند رو کند، حمایت پاکستان از طالبان افزایش چشم‌گیری خواهد یافت.

آنه پترسون، سفیر سابق آمریکا در اسلام آباد هشدار داده که تا زمانی‌که مساله هند و پاکستان حل نشود، هیچ مبلغی پاکستان را وادار به دست‌برداشتن از حمایت از طالبان نخواهد کرد.

وزارت خارجة پاکستان می‌گوید که "تبلیغات" ویکی‌لیکس روی روابط کشورش با آمریکا تاثیری نخواهد داشت. اما اطلاعاتی را که این سازمان بیرون داده، ترس و تشویش عمیق جهان را از این کشور دارای تسلیحات اتمی نشان می‌دهد.

BBC

No comments:

Post a Comment