Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ناتو برای حمله به سوریه از طریق ترکیه آماده می شود


ه نوشته روزنامه “هاآرتص”، در روزهای اخیر ارتش ترکیه صدها افسر را برای خدمت در نیروی ذخیره احضار کرده و آنها را اکنون در پایگاه های مجاور مرز سوریه مستقر کرده است. منابع ترک خبر می دهند که هم اکنون ارتش کشورشان برای آنکه جلوی فرار هزاران شهروند سوری را به ترکیه بگیرد، در آنجا آمادگی کامل برقرار گردیده و این احتمال هست که در روزهای آینده نیروهای ناتو به سوریه حمله کنند.

به نوشته روزنامه “هاآرتص”، در روزهای اخیر ارتش ترکیه صدها افسر را برای خدمت در نیروی ذخیره احضار کرده و آنها را اکنون در پایگاه های مجاور مرز سوریه مستقر کرده است.
منابع ترک خبر می دهند که هم اکنون ارتش کشورشان برای آنکه جلوی فرار هزاران شهروند سوری را به ترکیه بگیرد، در آنجا آمادگی کامل برقرار گردیده و این احتمال هست که در روزهای آینده نیروهای ناتو به سوریه حمله کنند.
نخست وزیر ترکیه، این هفته آقای احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه اش را به دمشق فرستاد و از طریق او از اسد خواست به خشونت علیه مردم خود پایان بدهد ولی در پی بازگشت آقای اوغلو، آقای اردوغان پی برده که اولتیماتومش به اسد کارساز نبوده و رهبر سوریه قول های دروغین داده است.
روزنامه “هاآرتص” در این مقاله خود افزود: از سوی دیگر، حکومت اسلامی ایران قرار دارد که روزنامه ها و وبسایت های اینترنتی اش هیچگونه گزارشی در مورد خیزش مردمی در سوریه منتشر نمی کنند، و حکومت ایران هشدار داده که احتمال دارد سوریه به کانون جنگ منطقه ای و حتی بین المللی مبدل شود.
“هاآرتص” نوشت: رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران، علاءالدین بروجردی، همین روزها خواهان کمک به سوریه و جلوگیری از فروپاشی آن شده و گفته است نباید گذاشت که آمریکا، چونان گرگ درنده، سوریه را ببلعد.
“هاآرتص” نوشت: حکومت ایران در حمایت از سوریه به گفتار بسنده نمی کند و در هفته های اخیر حدود پنج میلیارد دلار به رژیم سوریه کمک کرده و حتی از دولت عراق نیز خواسته است ده میلیارد دلاربه سوریه اعطاء کند.
آقای تسوی برئل در “هاآرتص” نوشت” دخالت های ایران، ترکیه، عربستان سعودی و امیرنشین های خلیج فارس کاملاً این احتمال را تقویت می کند که به زودی، آتش یک جنگ خانگی در سوریه (که در اثر فقر، سرکوب و بدی وضع اقتصادی و سیاسی به وجود آمده و از انقلاب در مصر و تونس سرچشمه گرفته)، به منبعی برای یک جنگ منطقه ای تبدیل شود.
بنوشته هاآرتص، سوریه، از نظر داشتن نفت وگاز و منابع طبیعی موقعیت راهبردی ندارد ولی آنچه که اهمیت دارد روابط صمیمانه اش با حکومت ایران و توان هولناک دخالت منفی در رویدادهای عراق می باشد و همین است که تا کنون توانسته است مانع از برپایی جبهه جنگی علیه نظام دمشق شود و با آنکه جامعه بین المللی خیلی زود در مورد حمله به لیبی به توافق رسید، اما به نظر نمی رسد شورای امنیت در مورد سوریه نیز چنین تصمیمی را بگیرد.
روزنامه “هاآرتص” در این تحلیل امروز (جمعه) خود نوشت: در لیبی یک اوپوزیسیون جنگنده تشکیل شده که می تواند جایگزین حکومت معمر قذافی شود ولی در سوریه چنین جایگزینی وجود ندارد و معلوم نیست سرنوشت سوریه در صورت سقوط رژیم کنونی چه خواهد بود. آیا وضع عراب را خواهد یافت؟ و جنگ داخلی خونینی در آن کشور آغاز خواهد شد؟ و آیا دولت بعدی نیز رابطه با ایران را حفظ خواهد کرد یا خود را به غرب نزدیک خواهد یافت؟ و آیا ترکیه خواهد توانست به حکومت جدیدی که در سوریه برپا خواهد شد اعتماد کند؟ و ارتش آن کشور “پ.ک.ک” را مهار خواهد ساخت؟ و آیا عربستان سعودی ترجیح می دهد حکومت بشار اسد تداوم یابد یا حکومت جدیدی جای آن را بگیرد؟
“هاآرتص” نوشت: وجود همین پرسش ها است که موجب شده غرب تا کنون صریحاً از اسد نخواهد کناره گیری کند و لذا نمی توان اندیشید که دوران حکومت اسد رو به پایان است و از طرف دیگر اسد به توان بازدارنده ایران که می تواند در صورت حمله به سوریه خلیج فارس را به آتش بکشد، تکیه دارد.
“هاآرتص” نوشت: از همین روی است که اسد خود در سخنرانی هایش گفته است که درگیری ها در کشورش می تواند تا دو سال دیگر هم ادامه یابد.

برگرفته از : سایت ایران گلوبال

 

No comments:

Post a Comment