Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سد سارادان در سيستان و بلوچستان افتتاح مي شود



سد سارادان ايرا نشهر در سيستان و بلوچستان از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 20 متر عرض تاج 8 متر و طول تاج 373 متر و دارای سر ریز بتنی از نوع اوجی آزاد است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، سد سارادان ايرا نشهر در سيستان و بلوچستان كه با اعتباري بالغ بر 140 ميليارد ريال ساخته شده است، در دهه فجر امسال آماده افتتاح شد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي سيستان وبلوچستان گفت: عملیـات ساخت سد سـارادان با هدف بهبود و بهره بـرداری از سفره های آب زیرزمینی و به منظور احیای قنوات موجود در منطقه از سال 1384 آغاز شد.
مهندس حمید قزوینی از ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی باغداری و دامپروری به عنوان ديگر اهداف اين طرح ياد كرد و افزود: اين سد با هدف تغذیه مصنوعی دشت سرکهوران و کنترل سیلاب های رودخانه کنار و احداث و بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. مدیرعـامل شرکت آب منطقه اي سيستان و بلوچستان افزود: با احداث سد سارادان به امكان کنترل و مهار سیلاب های فصلی در منطقه ایرانشهر ، تغدیه سفره های آب زیـرزمینی به میزان 12 میلیون متر مکعب امکان به زیر کشت بردن و 650 هکتار از اراضی کشاورزی فراهم خواهد شد.
وی درباره مشخصـات فنی این طرح بيان داشت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 20 متر عرض تاج 8 متر و طول تاج 373 متر و دارای سر ریز بتنی از نوع اوجی آزاد است.
مهندس قـزوینی در ادامه گفت: بر اثر بارندگی های منطقه این سد به طور کامل آبگیری شد و هم اکنون نیز آب در پشت سد ذخیـره شده که به تغذیه سفره های آب زیرزمینی کمک و آثار مثبت زیادی را در افزایش آبـدهی چاه ها و قنـوات
پايين دست خواهد داشت .

خبرنگار : احمدعلي درگي

No comments:

Post a Comment