Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پیشنهاد روحانی سنّی: تشکیل دولتی فراگیر از اقوام و مذاهب

شیخ عبدالحمید زهی، امام جمعه زاهدان / ایرنا
امام جمعه زاهدان به مسئولان کشور توصیه کرد که تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب، اقوام و مذاهب با «سعه صدر» می‌تواند «تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی» باشد
شیخ عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نمازجمعه روز 9 بهمن این شهر به مسئولان کشور پیشنهاد داد که «تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب، اقوام و مذاهب با سعه صدر» می‌تواند «تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی» باشد.

او همچنین گفت اعدام‌ها در کشور موجب نگرانی مردم شده است.

امام جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید، از تریبون نمازجمعه این شهر تاکید کرد: «اعدام نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بلکه بر میزان مشکلات می‌افزاید. ما در میان مردم می‌بینیم که این اعدام‌ها آثار مثبتی نداشته‌اند و درخواست خیرخواهانه و دلسوزانه ما این است که برای این مسئله چاره‌جویی شود.»

او اشاره مستقیمی به اعدام دو نفر از متهمان دادگاه‌های پس از انتخابات نکرد، اما این سخنان را یک روز پس از اعدام محمد علی زمانی و آرش رحمانی‌پور بیان کرد.

مولوی عبدالحمید از اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه انتقاد کرد و گفت: «چنین پدیده‌ای را نه اسلام و دین قبول دارد و نه قانون اساسی.»

در شرایطی که امام جمعه زاهدان اعدام‌ها را راه‌حل مشکلات کشور ندانسته، احمد جنتی در نمازجمعه تهران از قوه قضائیه به دلیل اعدام این دو نفر تشکر کرد و خواست که با قاطعیت این شیوه را ادامه دهد.

مولوی عبدالحمید در ابتدای سخنان خود در روز 9 بهمن با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب سال 57 در ایران گفت: «جمهوری اسلامی که به جای نظام پادشاهی در ایران مستقر شد با رای و انتخاب مردم استقرار یافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است.»

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: «اعتراضات و مسایلی که در کشور به‌وجود آمده است حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است. این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاست‌های نادرستی که موجب آن شده‌اند تغییر یابند.»

او درمورد انتقادپذیری مسئولان کشور گفت: «به‌طور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صریح و روشن بیان نمی‌کنند. مشکلی که شاه داشت نیز همین بود که دوستان و مشاوران او اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمی‌گفتند و او زمانی صدای اعتراضات را شنید که دیگر خیلی دیر شده بود.»

«به مسئولان نظام دسترسی نداریم»

امام جمعه زاهدان به مسئولان کشور پیشنهاد داد که تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب، اقوام و مذاهب با «سعه صدر» می‌تواند «تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی» باشد.

شیخ عبدالحمید زهی تاکید کرد که به مسئولان نظام دسترسی ندارد و به همین دلیل نظراتش را از تریبون عمومی اعلام می‌کند.

این روحانی سنی چند روز پیش هم از دولت جمهوری اسلامی خواسته بود «با تجدید نظر در سیاست‌های گذشته و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت به برخی سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود خاتمه دهد.»

هم‌زمان با انتقاد مولوی عبدالحمید از دولت، اخباری از بازداشت روحانیون اهل سنت در برخی شهرهای کشور و محکومیت شماری از روحانیون سنی ازسوی دادگاه ویژه روحانیت گزارش شده است.

گفتنی است خردادماه و در پی انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان، شایعه ترور مولوی عبدالحمید به میان آمده بود.

این شایعه ترور پس از آن مطرح شد که عبدالحمید بمبگذاری در این مسجد شیعیان را محکوم کرد و گروه عبدالمالک ریگی که مسئولیت بمبگذاری مسجد زاهدان را برعهده گرفت، به این روحانی سنی هشدار داد از مبارزه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

http://www.pahra.blogsky.com/1388/11/10/post-14883/

No comments:

Post a Comment