Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تزریق غیرقانونی خون در بلوچستان در حال افزایش است


کیسه های خون بر روی میزی در یک آزمایشگاه محلی در جاده جنت در کویته دیده می شوند. بیماری های خونی به دلیل تجارت خون کنترل نشده در بلوچستان در حال افزایش است. [غنی کاکار]

نوشتۀ غنی کاکار
2010-01-18

کویته، پاکستان - تزریق خون در بانک های خون بلوچستان ممکن است بیشتر ضرر داشته باشند تا سود.

از آنجا که بسیاری از بانک های خون خصوصی و لابراتوارهای پاتولوژی بدون در اختیار داشتن پاتولوژیست های خبره و مجوز اجباری از سوی وزارت بهداشت بلوچستان فعالیت می کنند ساکنان کویته و دیگر شهرهای بلوچستان در معرض خطر بیماری های مختلف قرار دارند.

این امر باعث شده است تا راه برای فروش خون آلوده به افراد نیازمند هموار شود.

ممتاز حسین 35 ساله که یک کارمند خدمات اجتماعی است به آسیای میانه آنلاین گفت: "خرید و فروش خون کنترل نشده در کویته و دیگر بخش های بلوچستان بسیار آسان است و بیماران را در معرض بیماری های مختلف قرار داده است".

برای نمونه حبیب نولا یک منطقه پرجمعیت و محل تجمع معتادان مواد مخدر است. معتادان با استفاده از سرنگ های مصرف شده از خودشان خون می گیرند. بعداً خون جمع آوری شده توسط معتاد به بانک خون فروخته می شود و بانک خون نیز این خون را آزمایش نمی کند.

این یک چرخه عرضه و تقاضا است. افراد بیمار به خون نیاز دارند؛ بانک های خون نیاز مردم به خون را برآورده می کنند؛ معتادان مواد مخدر به پول نیاز دارند و بانک خون بابت خون پول پرداخت می کند.

محمد خان 40 ساله که یک معتاد مواد مخدر است با فروش خون مواد خود را تامین می کند.

"این کار روزمره من است. هر وقت من از خودم خون گرفتم خیلی راحت یک بانک خون پیدا می کنم که خون را از من به قیمت 400 تا 600 روپیه (5 تا 7 دلار) می خرد و من هم از آن پول برای خرید مواد مخدر برای رفع نیازم استفاده می کنم".

دکتر مظائر بلوچ، معاون اداره خدمات بهداشتی بلوچستان، به آسیای میانه آنلاین گفت: "دولت می کوشد تا سیستم انتقال خون در این استان سالم بماند، اما به دلیل در دسترس نداشتن منابع، مدیریت مناسب آن هنوز میسر نشده است".

او گفت: "دولت استانی دو کمیته برای تنظیم سیستم و برای اجرای موثر قانون انتقال سالم خون ایجاد کرده است".

دکتر قمر، کارمند اداره کلینیک ها و لابراتوارهای بلوچستان، گفت: "130 آزمایشگاه پاتولوژی در کویته و دیگر بخش های استان بلوچستان فعالیت می کند، اما از این تعداد تنها 35 آزمایشگاه در اداره بهداشت ثبت شده اند".

او گفت: "بر اساس آمار، تنها 32 پاتولوژیست خبره در بلوچستان وجود دارند که به طور قانونی آزمایشگاه های پاتولوژی را بر اساس قوانین اداره می کنند. گزارش می شود که اغلب بانک خون ها و آزمایشگاه های پاتولوژی دیگر در مناطق دیگر از جمله سیبی، مستونگ خوزدار، دالبادین، کلات، جعفرآباد، دره مراد جمالی، جهال مگسی، پیشین، لورالی و هوب با فعالیت بدون پاتولوژیست های خبره و مجوز قانونی از سوی اداره بهداشت استانی قانون را نقض می کنند".

قمر در پاسخ به اینکه چرا دولت در مقابل آنهایی که بانک خون و آزمایشگاه های غیرقانونی دارند برخورد مناسب نمی کند، گفت: "در اقدامی علیه برخی آزمایشگاه ها 14 آزمایشگاه پاتولوژی غیرقانونی در طی دو ماه گذشته در کویته پلمپ شده اند؛ در حالی که پرونده های نیز در دادگاه ها علیه هشت نفر در دست بررسی است".
سازمان های دولتی و غیردولتی میلیون ها روپیه جهت توقف تجارت غیرقانونی خون هزینه می کنند تا به مردم آگاهی بدهند، اما به دلیل نبود مدیریت و نظارت نادرست، به این اهداف هنوز نرسیده اند.

قمر گفت که دولت فدرال در حال ایجاد اداره مدیریت انتقال خون فدرال است. با وجود این اداره این مساله در سراسر کشور تحت نظارت قرار خواهد گرفت و تیم های نظارتی قادر خواهند بود علیه بانک های خون و افرادی که قانون را زیر پا می گذارند اقدام کند.

دکتر نصیر خان، مدیر برنامه کنترل ایدز استان بلوچستان، به آسیای میانه آنلاین گفت: "انتقال خون از طریق مبادی غیرقانونی یک تهدید شدید است که به واسطه فعالیت بانک های خون غیرقانونی در منطقه به وجود آمده است".

او گفت: "موارد ایدز/ اچ آی وی، هپاتیت بی یا سی، انگل مالاریا، دیابت و دیگر بیماری ها به دلیل انجام انتقال خون کنترل نشده در سراسر بلوچستان در حال افزایش هستند". او گفت که نبود آگاهی از مساله، تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی در بلوچستان را به 160 مورد رسانده است.

بوک مارکینگ بایگانی سازی اینترنتی

No comments:

Post a Comment