Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دویچه وله امام جمعه‌ی زاهدان: اعدام‌ و شکنجه موجب نگرانی مردم است

مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه‌ (۹ بهمن) این شهر گفت، پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ با خواست مردم بوده و امروز نیز استمرار و بقای آن به خواست و اراده‌ی مردم بستگی دارد.

امام جمعه‌ی زاهدان، در سخنان خود در مسجد مکی این شهر، به مسوولان جمهوری اسلامی یادآور شد که «هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است، بلکه آنچه موجب بقای حکومت‌هاست، گسترش عدالت و حفظ مردم در صحنه است».

وی تاکید کرد که سخنان خود را از سر دلسوزی و به خیر و صلاح ملت و مسوولان بیان می‌کند و ابراز امیدواری کرد که این سخنان مورد سوء‌تعبیر قرار نگیرد و مغرضانه تعبیر نشود. به گفته‌ی مولوی عبدالحمید: «همه‌ی ما مسئولیت‌هایی داریم که نباید از زیر بار آن‌ها شانه خالی کنیم».

مولوی عبدالحمید خاطر نشان ساخت که به مسوولان نظام دسترسی ندارد و اگر می‌داشت بطور مستقیم این مسایل را با آنان مطرح می‌کرد. وی افزود که آنان باید چاره‌ای برای به‌دست آوردن و جلب رضایت مردم بیندیشند.


«لزوم جلب رضایت مردم و تشکیل دولت فراگیر»

به گفته‌ی امام جمعه‌ی زاهدان «نظام نمی‌تواند با یک جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب حفظ شود زیرا در این کشور گروه‌ها و تفکرات و اقوام و مذاهب مختلفی زندگی می‌کنند که باید همه‌ی آنان در قدرت شریک باشند». وی تاکید کرد که تنها با جلب رضایت مردم از طریق تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه‌های مختلف می‌توان بقای نظام را تضمین کرد.

مولوی عبدالحمید گفت که در بسیاری از ممالک شرق و غرب دنیا زمانی که یک سیاست جواب نمی‌دهد آن را تغییر می‌دهند. وی افزود: «در کشور ما نیز بسیاری از سیاست‌ها جواب نداده و اعتراضات و مسایلی که در کشور بوجود آمده است حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است». به گفته‌ی امام جمعه‌ی زاهدان: «این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاست‌های نادرستی که موجب آن شده‌اند تغییر یابند».


«شاه صدای اعتراضات را خیلی دیر شنید»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « آنچه موجب نجات و علاج کشور می‌شود این است که هیچکس نباید خود را بالاتر از انتقاد بداند». وی افزود: «مشکلی که شاه داشت این بود که دوستان و مشاوران وی اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمی‌گفتند و او زمانی صدای اعتراضات را شنید که دیگر خیلی دیر شده بود».

به گفته‌ی امام جمعه‌ی زاهدان، جمهوریت نظام به معنای حق حاکمیت مردم است و اسلامیت آن این حق را بیشتر می‌کند نه اینکه آن را محدود کند. وی یادآور شد که اگر فضای انتقاد سازنده در کشور وجود داشته باشد، تخریب و انفجار فریادهای مردم بوجود نمی‌آید.

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی دو جوانی که اخیرا در ایران به جرم «محاربه» به دار آویخته شدند «اعدام،‌ امنیت و همدلی ایجاد نمی‌کند»

مولوی عبدالحمید با اشاره به افزایش اعدام‌ها در کشور گفت: «مساله‌ی اعدام‌ها در کشور ما موجب نگرانی مردم شده است و کشور ما از معدود کشورهایی است که آمار اعدام در آن زیاد است». وی افزود: «اعدام نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بلکه بر میزان مشکلات می‌افزاید».

امام جمعه‌ی زاهدان یادآور شد که این اعدام‌ها در میان مردم آثار مثبتی نداشته‌اند، زیرا «اعدام نمی‌تواند امنیت و همگرایی و همدلی را بیشتر کند». وی همچنین در اشاره به موضوع شکنجه‌ی زندانیان گفت: «مطلب دیگری که موجب نگرانی مردم شده است، اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه است».


--------------------------------------------------------------------



No comments:

Post a Comment