Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دیده بان حقوق بشر: وضعیت ایران به "فاجعه حقوق بشری" تبدیل شده است


یک سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر از بروز فاجعه حقوق بشری در ایران سخن گفته است.

دیده بان حقوق بشر، از سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارشی کوتاه پیرامون وضعیت حقوق بشر در چند کشور حوزه خلیج فارس در سال 2009، از آنچه که سرکوب مردم ایران توسط حکومت این کشور در جریان اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری خوانده به شدت انتقاد کرده و گفته است که این وضعیت "به یک فاجعه حقوق بشری" مبدل شده است.

در بخشی از این گزارش در مورد ایران که با عنوان "نا آرامی بعد از انتخابات ایران اینک یک بحران تمام عیار حقوق بشری است" آمده است که سپاه پاسداران، شبه نظامیان بسیج و ماموران پلیس جمهوری اسلامی به شکلی خودسرانه و بدون مبنای قانونی به بازداشت هزاران تن از شرکت کنندگان در تظاهرات صلح آمیز و معترضان از جمله دانشجویان، فعالان حقوق زنان، حقوقدانان و مدافعان برجسته حقوق بشر در ایران مبادرت کرده اند.

در این گزارش دلیل این نوع برخورد دولت با مردم "تلاشی آشکار برای ارعاب منتقدان و اختناق دگراندیشان" عنوان شده است.

دیده بان حقوق بشر در این گزارش می افزاید که در ماه نوامبر، مقامات دولتی تایید کردند که دست کم سی تن از تظاهرکنندگان در نتیجه حملات بسیج، ماموران پلیس ضد شورش و یا در طول بازداشت جان خود را از دست داده اند و در روز مقدس عاشورا در 27 دسامبر هم دست کم هفت ایرانی به دست ماموران دولتی به قتل رسیدند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در عین حال می نویسد که گفته می شود شمار قربانیان خشونت حکومت علیه شهروندان ایران به مراتب بیش از اینها بوده است.

جو استورک، معاون دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه، گفته است که "هدف گیری سازمان یافته و بیرحمانه تظاهرکنندگان و منتقدان دولت توسط ماموران امنیتی نشان می دهد که سرکوب مردم توسط حکومت چیزی جز تلاش برای خاموش کردن صدای معترضان نیست."

بدرفتاری با بازداشتیان و 'محاکمات نمایشی'
در گزارش دیده بان حقوق بشر به خبرهای مربوط به ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز جنسی به بازداشت شدگان و وجود بازداشتگاه های مخفی اشاره شده و آمده است که یک گروه تحقیق مجلس ایران اخیرا اعلام داشت که سعید مرتضوی، معاون دادستان کل جمهوری اسلامی، به طور مستقیم مسئول قتل مرگ دست کم سه تن از بازداشت شدگان در کهریزک است که در نتیجه شکنجه و غفلت ماموران جان خود را از دست دادند.

در ادامه گزارش مربوط به نقض حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر به برگزاری دادگاه های نمایشی صدها تن از اصلاح طلبان و فعالان سیاسی برجسته که از ماه اوت سال جاری شروع شد اشاره دارد و می نویسد که این افراد به اقداماتی مانند ارتباط با "اغتشاشگران" و تدارک "انقلاب مخملین" متهم شده بودند.

به گفنه دیده بان حقوق بشر، در جریان این محاکمه ها، تعدادی از بازداشت شدگان به اعتراف تلویزیونی مبادرت کردند که از فشار شدید بر آنان حکایت داشت و حاوی ادعاهایی حاوی جرایم مبهم امنیتی علیه خود بازداشتیان بود که در دادخواست دادستان های دادگاه آمده بود و پس از آن، برای برخی از متهمان این دادگاه های تلویزیونی دوره های حبس های طولانی و برای چند نفر هم حکم اعدام صادر شده است.

آقای استورک در مورد برگزاری این محاکمات گفته است که "محاکمات نمایشی صدها تن از تظاهرکنندگان و دگراندیشان از جمله مبتذل ترین نمونه های سوء استفاده از روند پیگرد قضایی است که ممکن است به خاطر کسی خطور کند."

در این گزارش آمده است که علاوه بر سرکوب معترضان و منتقدان، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به ارعاب و سرکوب اقلیت های دینی مانند بهائیان و سنیان ایران نیز مبادرت کردند و به طور سازمان یافته به بازداشت و سرکوب فعالان سیاسی و جامعه مدنی اقلیت های کرد، آذری، بلوچ و عرب ادامه دادند.

دیده بان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است به منظور بهبود وجهه جهانی و عملکرد خود در زمینه حقوق بشر فورا تمامی کسانی را که صرفا به دلیل استفاده از حق آزادی اجتماعات و بیان زندانی کرده آزاد کند و ماموران و مقامات دولتی مسئول قتل، بدرفتاری و شکنجه تظاهرکنندگان و بازداشت شدگان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا اجرای احکام اعدام را متوقف سازد و اعدام نوجوانان را ممنوع کند و به اصلاح آن بخش از قوانین این کشور که مانع از دسترسی شهروندان به حقوق اولیه مانند برخورداری از امکانات حقوقی در زمان بازداشت می شود مبادرت ورزد.

سایر کشورهای منطقه
دیده بان حقوق بشر در گزارش خود به شرایط حقوق بشر در چند کشور دیگر حوزه خلیج فارس نیز پرداخته و از جمله وضعیت کنونی بیجا شدگان عراقی را وخیم دانسته و نسبت به بروز خشونت در اختلاف بین کردها و اعراب در برخی نقاط این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده است.

این گزارش ابراز امیدواری کرده است که انتخابات پارلمانی عراق در محیطی کاملا آزاد و دموکراتیک برگزار شود و مردم این کشور بتوانند نمایندگان مورد نظر خود را بدون فشار از سوی سایرین انتخاب کنند.

معاون دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفته است که "انتخابات پارلمانی پیش رو فرصتی مناسب را در اختیار دولت عراق قرار می دهد تا ثابت کند در زمینه حمایت از حقوق بشر در این کشور جدی و فعال است."

دیده بان حقوق بشر در مورد امارات متحده عربی نیز نسبت به پی آمد بحران اقتصادی این کشور بر نحوه رفتار با کارگران مهاجر خارجی ابراز نگرانی کرده و همچنین تبرئه یکی از اعضای خاندان حکومتی از اتهام بدرفتاری با یک بازرگان افغان را، با وجود اعلام رضایت شاکی، باعث بی اعتباری تشکیلات قضایی این کشور دانسته است.

این گزارش از دولت امارات می خواهد تا حق شهروندان در ایجاد تشکل های مدنی و سیاسی را به طور کامل رعایت کند، با تشکیل یک نهاد مستقل، امکان پیگیری تعدی به حقوق مردم توسط ماموران دولتی را فراهم آورد و کنوانسیون سازمان ملل در زمینه منع شکنجه و مجازات ها و رفتارهای تحقیر آمیز، غیرانسانی و بیرحمانه را تصویب کند و به اجرا بگذارد.

در مورد بحرین، دیده بان حقوق بشر دولت این کشور را به وارد کردن فشار بر فعالان سیاسی و ایجاد محدودیت برای رسانه های همگانی متهم ساخته و گفته است که اقدامات دولت بحرین با اظهارات مقامات این کشور در مورد رعایت حقوق بشر همخوان نبوده است

دیده بان حقوق بشر دولت بحرین را همچنین متهم کرده که به وضعیت کارگران مهاجر در این کشور بی اعتنایی نشان می دهد و خواستار اصلاح قوانین مربوط به اجازه کار خارجیان در این کشور شده است.

BBC News

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/01/100125_l03_ir88_hwr_iran.shtml

No comments:

Post a Comment