Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پاسخ امنیتی در قبال اعتراض روحانیان سنی به تبعیض مذهبی




گزارش ها حاکی است که تعدادی از روحانیان اهل سنت در روزهای اخیر در شهرهای تربت جام، تایباد، خواف و تالش بازداشت و تعدادی دیگر از روحانیان سنی نیز از سوی دادگاه ویژه روحانیت به زندانی های چند ساله محکوم شده اند.
همزمان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا با تجدید نظر در سیاست های گذشته و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت به برخی سیاست های تبعیض آمیز خود خاتمه دهند.
سایت رسمی مدرسه دارالعلوم زاهدان با تائید بازداشت روحانیان سنی، گزارش داد که "اخیرا تعدادی از علمای جوان استان خراسان رضوی دستگیر و روانه زندان شده اند."
بنابر این گزارش این روحانیان سنی که در شهرهای تربت جام، تایباد و خواف بازداشت شده اند، از روحانیان جوانی هستند که "به تازگی فارغ التحصیل شده و به منطقه خویش برگشته اند."
شیخ قریشی مدیر مدرسه دینی شهر تالش و خطیب مسجد جامع محمدیه این شهر، روحانی سنی دیگری است که بازداشت شده است.
به گزارش سایت "سنی آنلاین"، صبح یکشنبه ۲۰ دی "نیروهای نظامی پس از یورش به خانه شیخ قریشی به جمع آوری کتب و وسایل و دستگاه کامپیوتر او پرداخته و حتی سیم کارت های وی را توقیف و خود او را بازداشت کردند".
علاوه بر این دادگاه ویژه روحانیت روزهای اخیر با صدور احکام سنگین دو روحانی سنی را به زندان محکوم کرد.
خواسته اهل سنت که ما بر آن مصر هستیم این است که حقوق قانونی ما به ما داده شود. جامعه ما همواره مورد تبعیض قرار گرفته و جایگاه لازم و شایسته به آن داده نشده است و اهل سنت کشور درطول این سی سال در مدیریت کلان کشور جایگاهی نداشته و در مدیریت های منطقه ای هم سهم بسیار جزئی داشته اند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
مولوی عبدالعلی خیرشاهی که رسانه های نزدیک فعالان مذهبی سنی از او به عنوان "عالم سر شناس اهل سنت ایران" نام می برند، پس از دو سال بلاتکلیفی در زندان، هفته سوم دی ماه از سوی دادگاه ویژه روحانیت در مشهد به ۹ سال زندان و تبعید محکوم شد.
ماموستا ایوب گنجی دیگر روحانی سنی که تا پیش از بازداشت در اوایل سال ۸۷ امام جماعت مسجد قبای سنندج بود نیز از سوی دادگاه ویژه روحانیت مستقر در همدان به ۱۰ سال زندان و تبعید محکوم شده و شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر تهران نیز این حکم را تائید کرده است.
دادگاه ویژه روحانیت در دو هفته گذشته تعدادی دیگر از روحانیان سنی را نیز احضار و مورد بازپرسی قرار داده است.
"حسن امینی" و عمر محمد امینی از روحانیان سنی به ترتیب به دادگاه ویژه روحانیت مشهد و همدان احضار شده اند.
به گزارش سایت مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان، حسن امینی"حاکم شرع مردمی کردستان" چندی قبل نیز ساعتی پس از آن که در مراسم فارغ التحصیلی طلاب اهل سنت حوزه دارالعلوم زاهدان به ایراد سخنرانی پرداخت در حین مراجعت به تهران در فرودگاه زاهدان توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و "پس از ۱۰ روز با اخذ وثیقه از سوی دادگستری بلوچستان آزاد شده "بود.
درخواست برای پایان دادن به تبعیض مذهبی
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز چهارشنبه ۳۰ دی ماه در مراسم فارغ التحصیلی طلاب مدرسه علوم دینی خواهران "دامن" خواستار تجدید نظر در برخی سیاستهای تبعیض آمیز گذشته و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت شد.
او گفت: "خواسته اهل سنت که ما بر آن مصر هستیم این است که حقوق قانونی ما به ما داده شود. جامعه ما همواره مورد تبعیض قرار گرفته و جایگاه لازم و شایسته به آن داده نشده است و اهل سنت کشور درطول این سی سال در مدیریت کلان کشور جایگاهی نداشته و در مدیریت های منطقه ای هم سهم بسیار جزئی داشته اند."
بنابر گزارش سایت مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان، امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر "ایرانی و ایرانی الاصل بودن اهل سنت کشور" گفت: "همین اهل سنت برای پاسداری از ایران، خود را در مرزها به کشتن داده اند."
مولوی عبدالحمید با اشاره به این که "قانون هیچ فرقی در بین شیعه وسنی قایل نیست" تاکید کرد که "ما معتقدیم که بسیاری از سیاستها در نظام جمهوری اسلامی به خوبی جوابگو نبوده اند و لازم است که مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تغییر کنند، از آن جمله عدم بکارگیری اهل سنت در پستهای کلان کشور و واگذاری مسئولیتها و مناصب به این قشر قابل توجه کشور است."
امام جمعه اهل سنت زاهدان که از او به عنوان یکی از پرنفوذ ترین رهبران مذهبی سنی ها در ایران نامبرده می شود با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر لزوم وجود "آزادی بیان" در کشور تاکید کرد و افزود "در نظام جمهوری اسلامی باید حس انتقاد پذیری باشد و به جای سرکوبی منتقدان و خفه کردن اعتراضات باید به آنها جوابگو بوده و از راه گفتمان و مذاکره به مشکلات رسیدگی شود."

بي بي سي

No comments:

Post a Comment