Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وضع اشتغال اهل سنت در زمان شاه بهتر بود


مولانا عبدالحمید:
وضع اشتغال اهل سنت در زمان شاه بهتر بود
شیرین کریمی


پهره: اخبار بلوچستان و جهان :امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن سخنانی با اشاره به اینکه "وضعیت اشتغال اهل سنت در پستهای مدیریتی در زمان شاه بهتر از جمهوری اسلامی بود" خواستار تجدید نظر در برخی سیاستهای تبعیض آمیز و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت شد.

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان که در جلسه فارغ التحصیلی بانوان طلبه در موسسه دامن سخن می گفت، افزود: خواسته اهل سنت که ما بر آن مصر هستیم این است که حقوق قانونی ما به ما داده شود. جامعه ما همواره مورد تبعیض قرار گرفته و جایگاه لازم و شایسته به آن داده نشده است و اهل سنت کشور درطول این سی سال در مدیریت کلان کشور جایگاهی نداشته و در مدیریتهای منطقه ای هم سهم بسیار جزئی داشته اند.

مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به اصالت ایرانی اهل سنت، خاطر نشان کرد: اهل سنت ایران کاملاً ایرانی هستند و در مورد ایرانی الاصل بودن، هیچکس از آنها بالاتر نیست. همین اهل سنت برای پاسداری از ایران، خود را در مرزها به کشتن داده اند و درمقابل تجاوز بیگانگان و انگلیسها به این کشور ایستادگی کرده و از خاک میهن دفاع کرده اند، لذا باید آنهایی که صلاحیت دارند در اداره کشور به کار گرفته شوند.

وی افزود: ما باید آینده خود و فرزندانمان را در جمهوری اسلامی، درخشان و روشن ببینیم. نباید این احساس در ما باشد که نخبگان ما با وجود داشتن صلاحیت، فقط به خاطر اعتقاداتشان استخدام نمی شوند.

مولانا عبدالحمید ادمه داد: حکومت و نظام اسلامی از بهترین نظامها در دنیا است و کسانی که قانون این نظام را تدوین کرده اند طوری طرح ریزی کرده اند که هیچگونه تبعیضی در آن نباشد و قانون هیچ فرقی در بین شیعه وسنی قایل نیست. رهبرفقید جمهوری اسلامی فرمودند که شیعه و سنی برادرند و در حقوق برابرند. اما در اجرای قانون تبعیضاتی صورت گرفته است که باعث ناراحتی و پریشانی جامعه اهل سنت شده است. اینها تنها خواسته بنده نیست بلکه خواسته نخبگان، بزرگان و تمامی اهل سنت ایران است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به لزوم آزادی بیان در کشور گفت: ما نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسوزبوده و خیرخواه مسئولین و شیعه و سنی هستیم و از روی دلسوزی نصیحت می کنیم که جلوی آزادیها گرفته نشود. در کشور ما هر اندازه که قلم، روزنامه، نشریات و... از آزادی برخوردار باشند - البته تا زمانی که از چهار چوب اسلام و قانون اساسی تجاوز نکنند - این آزادی باعث رشد و بالندگی کشور خواهد شد.در نظام جمهوری اسلامی باید حس انتقاد پذیری باشد و به جای سرکوبی منتقدان و خفه کردن اعتراضات باید به آنها جوابگو باشیم و از راه گفتمان و مذاکره به مشکلات رسیدگی شود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری و تجدید نظر در برخی از سیاستهای غلط و تبعیض آمیز، افزود: ما معتقدیم که بسیاری از سیاستها در نظام جمهوری اسلامی به خوبی جوابگو نبوده اند و لازم است که مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تغییر کنند، از آنجمله عدم بکارگیری اهل سنت در پستهای کلان کشور و واگذاری مسئولیتها و مناصب به این قشر قابل توجه کشور است و همچنین حوادث اخیر در کشور، مسئولین مملکت را به تجدیدنظر در برخی سیاستها فرا می خوانند.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: ما می خواهیم که از ما در نیروهای مسلح هم کار بگیرند چنان که در رژیم گذشته، اهل سنت دارای مسئولیتهای بزرگ در نیروهای مسلح بودند، حالا چرا در نظام اسلامی اینگونه نباشد تا ما از میهن خودمان دفاع کنیم؟ ما دلسوز و خیرخواه میهن هستیم و خواهان این هستیم که مسئولین محترم در مورد برادران اهل سنت خود تجدید نظر کنند و مشکلات جامعه اهل سنت را حل نمایند. اگر جاده های ما با طلا و نقره فرش شود مشکل ما حل نمی شود بلکه رفع تبعیضات راه حل مشکلات ما است.

مولانا عبدالحمید افزود: بزرگترین دغدغه اهل سنت، آزادی مذهبی است. ما باید بطور آزادانه بتوانیم در هر جای کشور احکام دین را به فرزندان اهل سنت تعلیم بدهیم. نمازهای پنجگانه، جمعه و عیدین را به طور آزادانه برگزار کنیم. حوزه های ما باید استقلال خود را حفظ کنند. هیچ نهاد و ارگانی نباید در امور مساجد و مدارس دینی ما دخالت داشته باشند و در کل آزادی مذهبی ما نباید به مخاطره بیفتد. اینها همه حقوق قانونی ما است و ما از حقوق قانونی خود هرگز نمی گذریم. ما به غیر از چند نماینده مجلس، دیگر کسی را در تهران نداریم که از کانال خودمان با مسئولین کشوری در ارتباط باشند. ما معتقدیم زمانی مشکلات مناطق سنی نشین حل می شود که ما در مرکز افرادی داشته باشیم که مشکلات را مستقیماً به مسئولین منتقل کننند تا از آنجا به مسایل رسیدگی شود، زیرا اختیارات مسئولین محلی محدود است.

No comments:

Post a Comment