Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

.بانک مرکزی: حذف صفر از واحد پول ایران قطعی است




رئیس بانک مرکزی ایران از قطعی شدن حذف سه تا چهار صفر از واحد پول رسمی این کشور خبر داد اما گفت که این امر پس از اجرای طرح تحول اقتصادی انجام خواهد شد.

محمود بهمنی روز چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸(۲۳ دسامبر ۲۰۰۹) در گفتگو با واحد مرکزی خبر، بر ضرورت تغییر در ساختار پولی ایران تاکید و حذف صفر از واحد پولی این کشور را اقدامی در این راستا توصیف کرد.

او چاپ اسکناس و ضرب سکه ها با قیمت پایین را فاقد توجیه اقتصادی خواند و گفت برخی از اسکناس ها و سکه های رایج به بهای گران تری از قیمت واقعی خود ضرب و چاپ می شود.

موضوع حذف صفر از واحد پول ملی در ایران نخستین بار مرداد ماه سال ۱۳۸۵ توسط طهماسب مظاهری، رییس وقت بانک مرکزی ایران، و در پی انتشار چک پول های دو میلیون ریالی در این کشور مطرح شد.

دولت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی بدهکار است

بدهی دولت ایران به بانک مرکزی این کشور تا پایان مرداد ماه ۱۳۸۸ بیش از ۱۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

خبرگزاری فارس امروز با انتشار گزارش جدید بانک مرکزی ایران میزان بدهی دولت را با دو درصد افزایش نسبت به سال ۸۷ بیش از ۱۳ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان اعلام کرده است.

در گزارشی دیگر، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گفتگو با یک نماینده سابق مجلس از رشد ۷۰۰ درصدی بدهی های معوقه شبکه بانکی ایران خبر داده است.

هادی حق شناس، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس هفتم، در این گفتگو با اشاره به معوقه ۵ هزار میلیارد تومانی دولت در مرداد ۱۳۸۴ (زمان روی کار آمدن دولت نهم) و مقایسه آن با رقم ۴۰ هزار میلیارد تومانی آن در مرداد ۱۳۸۸ به افزایش ۸ برابری این بدهی ها اشاره کرده است.

آقای حق شناس که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مجلس هفتم بوده است، با اشاره به مشکل بانک مرکزی ایران در متوقف کردن فعالیت موسسه های مالی بدون مجوز، گفته است که 'بسیاری از این موسسات به نهادهای قدرت وابسته اند'.

BBC

No comments:

Post a Comment