Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مقامات تهران در معرض تحريم هستند --- سناى امريكا صادرات بنزين به ايران را تحريم كرد

واشنگتن، دبى- رسانه ها، (العربيه.نت)  

سنای آمريکا با تصويب لايحه اى به اوباما رييس جمهورى اين كشور اجازه داد تا شركت هاى صادر كننده ى بنزين به ايران را تحريم كند.

روز پنج شنبه 28-1-2010 سنای آمريکا لايحه ای را به تصويب رساند که به رييس جمهوری امريكا اجازه ى تحريم صادر کنندگان بنزين به ايران و نيز منع تعامل با بعضى از مقامات جمهوری اسلامی را مى دهد.

بر مبناى لايحه اى كه توسط سناتورهای آمريکايی به تصويب رسيد، شرکت هايی که به ايران بنزين صادر می کنند و يا درجهت گسترش پيشرفت پالايشگاههاى ايران همكارى مى كنند، نمى توانند از دولت آمريکا وام و کمک های مالی دريافت نمايند.

باراک اوباما نيز روز پنج شنبه طى سخنانى در کنگره امريكا در مورد "عواقب گسترده" براى برنامه هسته اى ایران هشدار داد.

اين اقدام سناى امريكا در جهت واداشتن ايران به تغيير موضع هسته اى خود و کاهش نگرانی جامعه ى جهانی از برنامه اتمی ایران صورت می گيرد.

این دو لایحه باید به امضای باراک اوباما برسد تا به مرحله اجرا درآيد.

ايران از توليد کنندگان عمده ى نفت خام در جهان است. مصرف روزانه بنزين ايران 67 ميليون ليتر است اما به دليل عدم امكان پالايش در ايران، اين كشور۴۰ درصد بنزين خود را از خارج وارد مى كند.

گفتنى است كه چین حدود یک سوم بنزین وارداتی ایران را تامین می کند و پکن مایل نیست به تحریم های ایران بپیوندد.

ایران اخیراً طرح مبادله سوخت اتمى آژانس بین المللی انرژی اتمی را رد کرد. طبق اين طرح تهران مى توانست اورانيوم نيمه غنى شده ى خود را از طريق روسيه و فرانسه به اورانيوم غنى شده تبديل كند.

این طرح اخیرا زمانى به ايران پيشنهاد شد كه انتشار تصوير ماهواره اى تاسيسات اتمى قم بر نگرانيها و حساسيتهاى جهانى نسبت به فعاليت هاى اتمى ایران افزوده بود.

No comments:

Post a Comment