شهین برهانزهی
تاریخ زندگی و فرهنگ هر ملتی همواره در فراز و نشیبها گذشته است و در این میان همیشه مردان و زنانی شاخص و موثرتر بودهاند. نقش تعیینکننده فرد در جریانات اجتماعی، فرهنگی، هنری همواره در تاریخ دیده شده است؛ افرادی که ورای مفاهیم و موضوعات رایج رفتهاند و به آنچه روزمره است بسنده نکردهاند و در تاریخ به شکل نوابغ، هنرمندان، دانشمندان، رهبران مذهبی و اجتماعی ظهور کردند.
ملاکمالخان نیز در حوزه موسیقی و ادبیات بلوچستان چنین جایگاهی دارد، او باردار امانت موسیقی و ادبیات شفاهی بلوچ است.
استاد کمال خان هوت فرزند مراد در سال 1320 هجری شمسی در روستای لایدان از توابع دشتیاری در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی در روستا و آزادانه در دل طبیعت به مکاشفهی محیط و بازی گذشت. او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی و شعر شد. شعرها و ملودیها را به خاطر میسپرد و میخواند. بزودی اطرافیان متوجه توانایی و قابلیتهای هنری او شده و صدا و آوازش به شدت مورد استقبال همگان قرار گرفت. او پس از آن با اعتماد به نفس و انگیزهی بیشتر شعر و موسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش و حافظهی سرشار. اشعار را به خاطر میسپرد، آهنگها را تمرین میکرد، شعر میسرود، او در طی زندگی هنریاش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران زیادی آشنا شد و همکاری کرد، آموخت و آموزش داد. راهی که او را به یکی از خوانندگان و موسیقیشناسان بزرگ بلوچ بدل کرد.
کمال خان با آنکه مدرسه نرفته ولی خواندن میداند و همینطور مینویسد. برخی از اشعار خودش و دیگران را در دفترهایش نوشته، خط خوانایی هم دارد، همیشه کاغذ و قلم در جیبش هست. حافظهی خوبی دارد شعرهای بسیار زیادی را از بر است خیلیها از حافظهی گستردهاش تعجب میکنند، حتی دور و بریهای خودش. ولی واقعیت این است که سرور عمیق شاعرانه و خلاق کمالخان همهی نیروهای وجودش را در مسیر هنرش قرار داه است بدون چند پارگی در هنرش غرق شده، حافظهاش، هشیاریاش و ارادهاش همه و همه و یک صدا در یک جهت آزاد شدهاند. یک چند صدایی یکپارچه و رسا، هنر کمالخان این چنین است. این راوی بزرگ بلوچ.
سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیلترین و قدیمیترین گونههای موسیقی بلوچی است که در بلوچستان رواج داشته و اعتبار و ارزش بسیاری نزد بلوچها دارد.
استاد کمال خان از محبوبیت و معروفیت زیادی در بلوچستان برخوردار است، تا آنجا که برخی موسیقیدوستان خود را مرید کمال خان میدانند. در بیشتر خانهها حداقل یکی دو کاست یا CD از اجراهای استاد وجود دارد. ارزش و اهمیت استاد کمال خان طبعا در نزد اهل موسیقی و ادبیات بیشتر درک میشود. بیتردید او در حال حاضر کاملترین گنجینه موسیقی و ادبیات شفاهی است و حضورش طی سالیان دراز زندگی هنریاش، تداومبخش روایت تاریخ و قصهها و ترانههای بلوچستان بوده است
به زودی اطرافیان متوجه توانایی و ظرفیتهای هنری او شده و صداو آوازش به شدت مورداستقبال همگان قرار گرفت. او پس ازآن بااعتماد به نفس وانگیزهی بیشتر شعر وموسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش با حافظه ای سرشار.اشعار را به خاطر می سپرد، آهنگ ها را تمرین می کرد وشعر می سرود.او در زندگی هنری اش باخوانندگان، نوازندگان وشاعران زیادی آشنا شدو همکاری کرد. آموخت و آموزش داد. راهی که اورا به یکی از خوانندگان و موسیقی شناسان بزرگ بلوچ بدل کرد.
کمال خان بااینکه مدرسه نرفته ولی، خواندن می داند و همین طور مینویسد. برخی از اشعار خودش ودیگران را در دفترهایش نوشته، خط خوانایی دارد و همیشه کاغذ و قلم در جیبش است. حافظه خوبی دارد و شعرهای بسیاری را حفظ است. ولی واقعیت این است که سرور عمیق شاعرانه و خلاق کمال خان همه نیروهای وجودش را در مسیر هنرش قرار داده است.
او بدون چند پارگی در هنرش غرق شده، حافظهاش، هشیاری وارادهاش همه وهمه و یک صدا در یک جهت آزاد شدهاند. یک چند صدایی یک پارچه و رسا، هنر کمال خان چنین است.
سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیلترین و قدیمیترین گونههای موسیقی بلوچی است که در بلوچستان رواج داشته و اعتبار و ارزش بسیاری در نزد بلوچها دارد.
کمال خان از محبوبیت و معروفیت زیادی در بلوچستان برخوردار است، تا آنجا که برخی از موسیقیدوستان خود را مرید کمال خان میدانند. در بیشتر خانهها آثاری ازاجراهای استاد وجود دارد.
بی تردید او در حال حاضر گنجینهای غنی از موسیقی و ادبیات شفاهی است و حضورش طی سالیان دراز زندگی هنریاش ، تداوم بخش روایت تاریخ و قصهها و ترانههای بلوچستان بوده است.
http://bardiabalouch.blogfa.com/
http://www.pahra.blogsky.com/
تاریخ زندگی و فرهنگ هر ملتی همواره در فراز و نشیبها گذشته است و در این میان همیشه مردان و زنانی شاخص و موثرتر بودهاند. نقش تعیینکننده فرد در جریانات اجتماعی، فرهنگی، هنری همواره در تاریخ دیده شده است؛ افرادی که ورای مفاهیم و موضوعات رایج رفتهاند و به آنچه روزمره است بسنده نکردهاند و در تاریخ به شکل نوابغ، هنرمندان، دانشمندان، رهبران مذهبی و اجتماعی ظهور کردند.
ملاکمالخان نیز در حوزه موسیقی و ادبیات بلوچستان چنین جایگاهی دارد، او باردار امانت موسیقی و ادبیات شفاهی بلوچ است.
استاد کمال خان هوت فرزند مراد در سال 1320 هجری شمسی در روستای لایدان از توابع دشتیاری در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی در روستا و آزادانه در دل طبیعت به مکاشفهی محیط و بازی گذشت. او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی و شعر شد. شعرها و ملودیها را به خاطر میسپرد و میخواند. بزودی اطرافیان متوجه توانایی و قابلیتهای هنری او شده و صدا و آوازش به شدت مورد استقبال همگان قرار گرفت. او پس از آن با اعتماد به نفس و انگیزهی بیشتر شعر و موسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش و حافظهی سرشار. اشعار را به خاطر میسپرد، آهنگها را تمرین میکرد، شعر میسرود، او در طی زندگی هنریاش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران زیادی آشنا شد و همکاری کرد، آموخت و آموزش داد. راهی که او را به یکی از خوانندگان و موسیقیشناسان بزرگ بلوچ بدل کرد.
کمال خان با آنکه مدرسه نرفته ولی خواندن میداند و همینطور مینویسد. برخی از اشعار خودش و دیگران را در دفترهایش نوشته، خط خوانایی هم دارد، همیشه کاغذ و قلم در جیبش هست. حافظهی خوبی دارد شعرهای بسیار زیادی را از بر است خیلیها از حافظهی گستردهاش تعجب میکنند، حتی دور و بریهای خودش. ولی واقعیت این است که سرور عمیق شاعرانه و خلاق کمالخان همهی نیروهای وجودش را در مسیر هنرش قرار داه است بدون چند پارگی در هنرش غرق شده، حافظهاش، هشیاریاش و ارادهاش همه و همه و یک صدا در یک جهت آزاد شدهاند. یک چند صدایی یکپارچه و رسا، هنر کمالخان این چنین است. این راوی بزرگ بلوچ.
سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیلترین و قدیمیترین گونههای موسیقی بلوچی است که در بلوچستان رواج داشته و اعتبار و ارزش بسیاری نزد بلوچها دارد.
استاد کمال خان از محبوبیت و معروفیت زیادی در بلوچستان برخوردار است، تا آنجا که برخی موسیقیدوستان خود را مرید کمال خان میدانند. در بیشتر خانهها حداقل یکی دو کاست یا CD از اجراهای استاد وجود دارد. ارزش و اهمیت استاد کمال خان طبعا در نزد اهل موسیقی و ادبیات بیشتر درک میشود. بیتردید او در حال حاضر کاملترین گنجینه موسیقی و ادبیات شفاهی است و حضورش طی سالیان دراز زندگی هنریاش، تداومبخش روایت تاریخ و قصهها و ترانههای بلوچستان بوده است
به زودی اطرافیان متوجه توانایی و ظرفیتهای هنری او شده و صداو آوازش به شدت مورداستقبال همگان قرار گرفت. او پس ازآن بااعتماد به نفس وانگیزهی بیشتر شعر وموسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش با حافظه ای سرشار.اشعار را به خاطر می سپرد، آهنگ ها را تمرین می کرد وشعر می سرود.او در زندگی هنری اش باخوانندگان، نوازندگان وشاعران زیادی آشنا شدو همکاری کرد. آموخت و آموزش داد. راهی که اورا به یکی از خوانندگان و موسیقی شناسان بزرگ بلوچ بدل کرد.
کمال خان بااینکه مدرسه نرفته ولی، خواندن می داند و همین طور مینویسد. برخی از اشعار خودش ودیگران را در دفترهایش نوشته، خط خوانایی دارد و همیشه کاغذ و قلم در جیبش است. حافظه خوبی دارد و شعرهای بسیاری را حفظ است. ولی واقعیت این است که سرور عمیق شاعرانه و خلاق کمال خان همه نیروهای وجودش را در مسیر هنرش قرار داده است.
او بدون چند پارگی در هنرش غرق شده، حافظهاش، هشیاری وارادهاش همه وهمه و یک صدا در یک جهت آزاد شدهاند. یک چند صدایی یک پارچه و رسا، هنر کمال خان چنین است.
سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیلترین و قدیمیترین گونههای موسیقی بلوچی است که در بلوچستان رواج داشته و اعتبار و ارزش بسیاری در نزد بلوچها دارد.
کمال خان از محبوبیت و معروفیت زیادی در بلوچستان برخوردار است، تا آنجا که برخی از موسیقیدوستان خود را مرید کمال خان میدانند. در بیشتر خانهها آثاری ازاجراهای استاد وجود دارد.
بی تردید او در حال حاضر گنجینهای غنی از موسیقی و ادبیات شفاهی است و حضورش طی سالیان دراز زندگی هنریاش ، تداوم بخش روایت تاریخ و قصهها و ترانههای بلوچستان بوده است.
http://bardiabalouch.blogfa.com/
http://www.pahra.blogsky.com/
------------------------------------------
Mamnon az khanom Shahin borhanzahi ke zahmat mikashand va mataleb farhangi minivesiand. Albate yek matlabe mohem (negah be khabare paeen) ro khaahar-egarami Shanin Borhanzahi yaadeshon rafte ke yaad-aavari konand. Amaa ozre Shahin khanom banaa be daalayeli ke khodeton midoneed (ba tavajoh be vaziyate Iran) movajah hastesh!!!
Va ama matlabi ke dar yaadashte khaahare maa azash zekri nashode inne:
Ghaabel-e zekr hastesh ke aghaye Kamalhaan in honarmand-e barjaste music:e classic-e balochi avaayele enghalab-e isalmi tavasote paasdaaraan-e va basijihaaye nezam jahl va janaayat dar mantaghe dashtiyari morede zarb va shtm-e in janayaatkaaraan-e zaboli va adjnabian-e varedati digar gharar migirad. Tanhaa gonah-e vay soradan-e ash-aar-e hamaasi va classic-e balochi bod. Bad az in jaryaan modathaa aghaye Kamalhaan mamno bod ke concert-e balochi ejraa konad va bish az 10 saal nist ke dobaare khaanadagi ro mojadadan shoro karde ast.
M. Baloch
No comments:
Post a Comment