Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

صادرات خرمای سیستان و بلوچستان با شناسنامه‌های جعلی


صادرات خرمای سیستان و بلوچستان با شناسنامه‌های جعلی

نویسنده: غلام نبی براهویی
زاهدان - سیستان وبلوچستان به عنوان دیار نخلستان‌های انبوه با درختان سر به زیر افکنده از خوشه های پربار خرما، بیشترین سطح

زیر کشت این محصول در کشور را دارد اما محصولاتش ناشناخته مانده یا با نام دیگر استان ها و شناسنامه‌های جعلی صادر می شود.

به گزارش ایرنا، این استان یکی از مناطق مهم و استراتژیک تولید خرمای کشور محسوب می‌شود که با وجود بیشترین سطح زیر کشت و دومین تولید کننده این محصول در ایران به علت نبود سرمایه‌گذاری مناسب با نام دیگر استان‌ها، بسته‌بندی و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می شود.
وضعیت نامناسب حاکم بر صادرات خرمای تولید سیستان وبلوچستان موجب شده هویت تولیدکنندگان واقعی این محصول ناشناخته بماند و ارزش افزوده حاصل از زحمت مردان زحمتکش این منطقه در جیب دیگران قرار گیرد.
خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان، قسمت قابل توجهی از نیازهای تغذیه ای روستاها و شهرهای مناطق زیر کشت را تامین می کند.
بر اساس مستندات موجود، کشت خرما در استان سیستان و بلوچستان از سابقه دو هزار ساله برخوردار است به‌طوری که نخستین درختان خرمایی که در تاریخ بلوچستان از آن نام برده شده است، 327 سال قبل از میلاد مسیح توسط سپاه اسکندر مقدونی به این منطقه وارد شده است.
اهمیت این محصول از نظر غذایی مربوط به میزان بالای قند، مواد معدنی و ویتامین های آن است و هر کیلوگرم خرما، سه هزار کالری انرژی دارد.
از این میوه مغذی، فرآوردهایی از جمله آرد، خمیر، قند، شیره و عسل، استحصال و از هسته آن در تولید محصولات بهداشتی، از گل خرما در تهیه عرقیات و داروی گیاهی و از تنه نخل در صنایع چوبی و دستی استفاده می شود.
خرما به لحاظ تجاری، یکی از اقلام صادراتی مهم کشور به شمار می رود که به سبب محدودیت مناطق تولید خرما در جهان، امکان رقابت با این محصول خیلی کمتر از سایر محصولات صادراتی است.
کارشناسان تاکید دارند که نوع خرمای "ربی" سراوان در استان سیستان و بلوچستان در جهان نظیر ندارد.
پرورش و تولید خرما در استان با توجه به قابلیت رشد و مقاومت آن در برابر کم آبی، شوری، گرما و همچنین کشت توأم با مرکبات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی در بین نخلستان ها، نقش اساسی را در اقتصاد کشاورزان و ساکنان منطقه بر عهده دارد.
رشد جمعیت در داخل و خارج کشور، نگرانی از کمبود مواد غذایی و ارزش غذایی بالای خرما سبب شده تا درباره کشت خرما و صدور آن به سایر کشورها، برنامه‌ریزی شود.
از آنجا که عایدات یک صادر کننده خرما نیز از محل ارزش افزوده ناشی از بسته بندی مرغوب و بازاریابی مطلوب به دست می آید، ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما می تواند هم در توسعه استان و هم در ایجاد اشتغال مفید باشد.
متاسفانه به سبب فقدان بسته بندی مناسب و واحدهای تولیدی فرآوری این نوع محصول در استان سیستان و بلوچستان، خرمای تولیدی نخلستان های این دیار با نام سایر بسته بندی های استان های دیگر وارد بازار می شود.
در همین زمینه، رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 76 رقم خرما از جمله "دسکی، هلیله، سنگ شکن، شکری، دیگوم جنگی، کلگی، تروچ، رنگ نو، پوپو، دنداری و چرپان"، "مضافتی و ربی" بیشترین میزان را در مقایسه با سایر انواع خرما در این استان به خود اختصاص داده اند.
"محمد علی نیکبخت" میزان تولید سالانه خرمای مضافتی در استان را 85 هزار تن و ربی را 45 هزار تن عنوان کرد که خرمای ربی بیشتر در نخلستان های سراوان تولید می شود.
وی افزود: 44 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت خرما در شهرستان های زاهدان، میرجاوه، ایرانشهر، سراوان و سرباز وجود دارد که از این میزان، 36 هزار هکتار بارور و بقیه نهال هستند.
او ادامه داد: این استان دومین تولید کننده خرما و دارنده بیشترین سطح زیر کشت این محصول در کشور است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: بیش از 50 درصد از نخل های خرمای بلوچستان از رقم مضافتی و 30 درصد از ارقام ربی و هلیله ای هستند که خرمای "ربی" به سبب بافت شکلاتی و نیمه خشک، قابلیت نگهداری و شست و شو، رنگ سیاه و روشن و شکل کشیده با هسته کوچک از بازار پسندی خارجی مناسبی به‌ویژه در اروپا برخوردار است و در نوع خود بی نظیر می‌باشد.
او بیان کرد: پیش از این، خرمای ربی پاکستان صادر و به صورت فله‌ای فروخته و در این کشور بسته بندی و به کشورهای اروپایی صادر می شد.
نیکبخت گفت: با راه‌اندازی واحدهای بسته بندی در استان، صادرات فله ای خرما به پاکستان کاهش یافت.
وی افزود: کار برداشت خرما از نخلستان های بارور استان از مردادماه آغاز شده است و تا پایان مهرماه سال جاری ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود، امسال بیش از 170 هزار تن خرما از نخلستان های این استان برداشت شود.
وی خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 69 واحد بسته‌بندی و سردخانه در استان مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند که از این تعداد، 11 واحد راه‌اندازی شده است.
نیکبخت یادآور شد: این واحدها با ظرفیت 21 هزار تن در سال، کار بسته بندی و نگهداری انواع خرما را انجام می دهند.
وی ادامه داد: از آنجا که سیستان و بلوچستان قابلیت‌های فراوانی در تولید و فرآوری خرما دارد، ضروری است تمهیدات لازم از سوی دولت برای ایجاد واحد فرآوری خرما در منطقه اندیشیده شود.
رییس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان معتقد است: به علت پاره ای از مشکلات، خرمای این استان با نام دیگر استان ها بسته بندی و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می شود.
"ایرج حسن پور" افزود: متاسفانه به علت همسان نبودن میزان تولید خرما با امکانات بسته بندی در استان، بخشی از این محصول با نام استان‌های دیگر مانند خرمای "بم" از طریق استان کرمان به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
وی ادامه داد: به علت نبود سرمایه گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی، استان هایی با رتبه پنجم و ششم تولید خرما، از لحاظ بسته بندی و فرآوری وضعیت مناسبت تری در مقایسه با سیستان و بلوچستان دارند.
او صادرات فله ای خرما را از عمده مشکلات این محصول در سیستان و بلوچستان عنوان و بیان کرد: انجمن صادرکنندگان خرما با هدف تجمیع فعالیت های بخش های مرتبط با تولید، فرآوری، حمل و نقل، تجارت، بسته بندی و صادرات این محصول تشکیل شده است.
حسن پور گفت: در صورت وجود کارخانه بسته بندی با استانداردهای بین المللی و بازاریابی مطلوب و تبلیغ کافی برای آن می توان مانع از صدور فله ای خرما شد.
او افزود: ورود خرما با بسته‌بندی مناسب به بازارهای جهانی، ارزش افزوده و اشتغال‌زایی فراوانی را در بر خواهد داشت.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سیستان و بلوچستان درباره صادرات خرما از این استان گفت: این محصول به کشورهای پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، هندوستان و از طریق استان کرمان به کشورهای آسیای میانه و از طریق استان آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی صادر می شود.
"عبدالحکیم ریگی میرجاوه" افزود: پارسال 11 هزار و 552 تن خرما معادل 12 میلیون و 881 هزار و 518 دلار از این استان به سایر کشورها صادر شده که 40 درصد نسبت به سال 86 افزایش داشته است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون شش هزار تن خرما از استان به خارج از کشور صادر شده که رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته داشته است.
میرجاوه بالا بودن ضایعات خرما در مرحله برداشت، تبلیغات ضعیف، بسته بندی نامناسب، عرضه این محصول به صورت فله ای و نبود امکانات جمع آوری مکانیزه در نخلستان ها را مهمترین موانع صادرات خرمای سیستان و بلوچستان دانست.
ریگی گفت: اکنون 100 بازرگان، کار صادرات خرما از سیستان و بلوچستان را به عهده دارند.
وی افزود: سالانه 190 هزار تن خرما در استان تولید و 12 هزار تن آن به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.
رییس سازمان صنایع و معادن سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، راه اندازی کارخانه های فرآوری خرما در شهرستان های سراوان و ایرانشهر با مشارکت بخش خصوصی را از جمله مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان عنوان کرد.
"جواد نام‌آور جهرمی" گفت: سرمایه اولیه برای راه اندازی کارخانه فرآوری خرما در سراوان با مشارکت 60 درصدی بخش خصوصی و 40 درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تهیه شده است.
وی افزود: زمین مورد نظر در شهرک صنعتی این شهرستان در نظر گرفته شده و عملیات اجرایی آن به‌زودی با سرمایه اولیه 150 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.
او ادامه داد: متاسفانه برای ساخت مجتمع صنایع تبدیلی خرما در ایرانشهر هنوز بخش خصوصی اعلام مشارکت نکرده است.ک/4

Source: http://www.pahra.blogsky.com/1388/07/17/post-12944/

No comments:

Post a Comment