Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نظر کشورهای جهان سوم در صندوق بین المللی پول مهمتر می شود

هند و چین می خواهند سهم بیشتری در تصمیم گیری های صندوق بین المللی پول داشته باشند

صندوق بین المللی پول پیشنهادهایی را در دست بررسی دارد که بر اساس آنها کشورهای در حال توسعه سهم بیشتری در تصمیم گیری های این نهاد خواهند داشت.

این پیشنهادها محور بحث و گفتگوهای نشست سالانه صندوق بین المللی پول در استانبول بوده است.

در اجلاس سران بیست کشور صنعتی جهان که هفته گذشته در پیتسبورگ آمریکا برپا شد، شرکت کنندگان پذیرفتند که صندوق بین المللی پول باید در تعیین نحوه اداره خود اهمیت بیشتری به نظر کشورهای در حال توسعه بدهد.

اندرو واکر، تحلیلگر بی بی سی در امور اقتصادی می گوید در تصمیم گیری های صندوق بین المللی پول، هر رای وزن و اهمیت خود را دارد که میزان آن تقریبا با اهمیت اقتصادی کشورها تعیین می شود. اما بسیاری معتقدند که باید در اهمیتی که به رای هر کشور داده می شود، بازنگری و منطبق با وضعیت کنونی اقتصاد در جهان تعیین شود.

گروه بیست از صندوق بین المللی پول خواسته است که پنج درصد از سهم رای کشورهایی را کاهش دهد که بیش از اندازه به نظر آنها اهمیت داده شده است.

برای نمونه سهم رای بریتانیا و فرانسه هر کدام به تنهایی سی درصد بیشتر از چین است در حالی که قدرت اقتصادی این دو کشور اروپایی از یک منظر نصف و از منظری دیگر یک چهارم قدرت اقتصادی چین است.

برای سال های متمادی کشورهای در حال توسعه که اقتصادهای پیشروتری داشته اند، تلاش کرده اند سهم رای خود در صندوق بین المللی پول را تغییر دهند و این نهاد هم به نفع آنها تغییراتی را به اجرا درآورده است. اما به گفته تحلیلگر بی بی سی اروپا همچنان بیش از حقش در تصمیم گیری های صندوق بین المللی پول اعمال نظر می کند.

اندرو واکر معتقد است که سهم هفده درصدی آمریکا در تصمیم گیری های صندوق بین المللی پول خیلی خارج از اندازه نبوده و با قدرت اقتصادی این کشور قابل قبول است.اما با تمام این اوصاف سهم رای آمریکا بحث برانگیز بوده است چون لازمه تصویب بسیاری از تصمیم های مهم صندوق بین المللی پول کسب هشتاد و پنج درصد آرای اکثریت است.

به همین دلیل آمریکا حق وتو دارد و تغییر این وضعیت بعید به نظر می رسد.

کشورهای عضو برای داشتن سهم بیشتری در رای گیری های صندوق بین المللی پول باید پول بیشتری بابت عضویت خود پرداخت کنند. اما این موضوع باعث نشده است که کشورهای در حال توسعه از خواست خود برای داشتن سهم بیشتری در آرا صرف نظر کنند.

تحلیلگر بی بی سی در امور اقتصادی می گوید تصمیم های صندوق بین المللی پول که با چالش روبرو شده، نادر بوده است اما کشورهای در حال توسعه احساس می کنند اگر صندوق بین المللی پول اصلاح شود نفوذشان در تعیین سمت و سوق تصمیم گیری های این نهاد بیشتر می شود.
BBC

No comments:

Post a Comment