Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کشف سنگ نگاره های قدیمی در سرباز

به گزارش ندای زاهدان به همت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ، سنگ نگاره های قدیمی در روستای کزور به فاصله 127 کیلومتری مرکز شهرستان سرباز شناسایی و  کشف شد.
 سرپرست اداره میراث فرهنگی سرباز،در این خصوص گفت: براساس تحقیقات انجام شده سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرند.
 حسینی افزود: به تعبیری بستر بوجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره هاست و آنها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند در سطح شهرستان سرباز تعداد 150مورد را شناسایی که اکثرا بصورت پراکنده می باشند.
 وی بیان کرد: بیشترین  تعدادسنگ نگاره های شناسایی شده در دره ای  کوهستانی وسرسبز در دامنه اطراف کوهی به نام نقشین تلار درحاشیه روستای کزور به شکل های مختلف حیوانی،انسانی و..... شامل: بز کوهی در طرح ها و حالات مختلف، به ویژه طرح های سمبلیک با شاخ های بلند آن خمیده و به دمش رسیده  (نماد و سمبل آب خوایی ،نعمت و فراوانی)، نقش های اسب وحشی، اهلی با سوار ه و بدون سوار ه در حالت های مختلف ونقش های انسان با حالت  درحال شکار،سوارو نقش طرح های نقشه گونه ومنحصر بفردو طرح های  دیگری  در دل کوه نمایانگر است.
 وی همچنین افزود: تعدادی از آنها به دلیل عدم آگاهی مردم محلی مورد تخریب واقع شده اند. پدیده خاص و بی نظیر در منطقه می باشند و پیگیری لازم در خصوص بررسی ، مطالعه، حفاظت و معرفی آنها از طریق استان انجام شده است.
 
    

No comments:

Post a Comment