به گزارش خبرگزاری العربیه، علی رضا نوری زاده رئیس مرکز مطالعات عربی ایرانی در لندن در تماسی با العربیه از ربوده شدن چند ایرانی و ایرانی تبار در کشورهای گرجستان، قبرس، ترکیه و یک کشور خلیجی خبر داد و اظهار داشت که یکی از ربوده شدگان در چارچوب ضربه زدن به رفسنجانی و بقیه به این دلیل ربوده شده اند که توافقهایشان با تهران جهت فعالیت اقتصادی به منظور دور زدن تحریم ها را زیر پا نهاده اند. به گفت نوری زاده مهمترین این افراد عباس یزدانی یک بازرگان بریتانیایی ایرانی تبار 44 ساله است که در یکی از کشورهای خلیجی ربوده شده و همسرش آتنا دستگاه اطلاعلاتی جمهوری اسلامی ایران را به ربودن شوهرش متهم کرده است. عباس یزدانی از بازرگانان بسیار نزدیک به مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از دوران کودکی با یکدیگر دوست بوده اند و حتی برای تحصیل با یکدیگر به استرالیا رفته اند. به گفته نوری زاده عباس یزدانی پیشتر در بریتانیا فعالیت داشته و در آنجا شرکتی را در زمینه فعالیت های نفتی تاسیس کرده بود و برای اولین بار نامش در رسوایی اعطای رشوه از سوی شرکت نفتی نروژی "استات اویل" به مقامات ایرانی به عنوان یکی از واسطه ها مطرح شد .

به گفته نوری زاده ربودن عباس یزدانی پس از شکست وزارت اطلاعات ایران برای جلب همکاری به منظور اعتراف علیه مهدی هاشمی صورت می گیرد، زیرا در پی انتخابات ریاست جمهوری اخیر و صحنه گردان شدن هاشمی رفسنجانی، رهبری نظام علی خامنه ای بار دیگر پروژه ضربه زدن به رفسنجانی از طریق مهدی را فعال کرده است .

نوری زاده در ادامه افزود همسر عباس یزدانی به شدت نسبت به سرنوشت شوهرش نگران است و در این زمینه تماس هایی را با مراجع بین المللی گرفته است .

دیگر ربوده شدگان

از دیگر افرادی که گفته شده اخیرا توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شده اند، دو بازرگان ایرانی هستند که در کشور گرجستان فعالیت می کرده اند و این مساله منجر به تیره شدن روابط میان تهران و تفلیس گرید، بطوریکه گرجستان در واکنش به ربوده شدن هوشنگ حسن پور و مهندس میرآفتاب در این کشور، عمل به توافقنامه لغو روادید برای شهروندان دو کشور را متوقف کرد.

به گفته نوری زاده این افراد از طرف جمهوری اسلامی ایران ماموریت داشتند فعالیت های تجاری و بازرگانی پنهانی را به منظور دور زدن تحریم ها اداره کنند، اما با مرور زمان از چارچوب تعیین شده خارج شده و برای حساب خودشان فعالیت می کردند و صدها میلیون دلار اموال را در اختیار گرفتند. نوری زاده همچنین از ربوده شدن یک بازرگان ایرانی دیگر در قبرس به نام عزیزی خبر داده که در زمینه تجارت لاستیک و پلاستیک به نفع جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرد، اما اخیرا وی نیز به دلیل زیر پا نهادن توافق هایش با مقامات ایرانی توسط سپاه قدس ربوده شده است. نوری زاده همچنین از وجود گزارش هایی درباره ربوده شدن دو ایرانی در ترکیه خبر داد، اما افزود که هم اکنون اطلاعات دقیقی در این باره در دست نیست.  به گفته نوری زاده این اقدامات بار دیگر نگرانی بسیاری از ایرانیان مقیم خارج و به ویژه مخالفان سیاسی نظام را برانگیخته است.

تصویر از خبرگزاری العربیه
ایمیل دریافتی خبر