Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگاهی خودمانی به آزمون استخدامی اخیر در استان


ندای زاهدان - ابوبکر نرماشیری - استخدام واژه ای شیرین و دوست داشتنی برای نسل جوان امروز است،به نوعی خیلی ها را خواسته و ناخواسته به خود جذب می کند چه روی جلد مجلات زرد باشد چه سایت های درپیت تبلیغاتی،حتی اگر پینوکیو یا چوپان دروغگو هم در لابلای کلماتش از این واژه مقدس استفاده کند جذابیت های خاص خودش را دارد شاید از این روست که بسیاری از مسئولین یا اهالی سیاست آن را به خوبی در برنامه های کاری یا تبلیغاتی خود می گنجانند البته تنها در حد یک شعار بزک شده! 

چند وقت پیش خبر آزمون استخدامی استانداری با سرعتی فراتر از انتظار عصر رسانه و فناوری طول و عرض جغرافیایی پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را پیمود و دهان به دهان، پیامک به پیامک،دست به دست چرخید و چرخید تا اینکه 7150 نفر هفت هزار و صد و پنجاه از جوانان جویای کار و نان حلال و به قول استاندار محترم استعدادها و پتانسیل های بومی استان اعلام آمادگی و ثبت نام کردند. همه آنها می دانستند که رقابت سختی در پیش رو دارند و به استناد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تنها تعداد ۵۱۸ پانصد و هجده نفر از افراد واجد شرایط پس از اثبات توانمندی های عمومی و تخصصی شان و گذر از خوان مصاحبه تخصصی و گزینش به وصل یار یا همان استخدام مقدس دولتی می رسند البته به صورت پیمانی. 

پس از ثبت نام در جای جای استان که به پست یکی از همین جماعت 7150 نفره می رسیدی انرژی و امید خاصی را در او مشهود بود انگار آجیل مشکل گشا به دستش رسیده یا اکسیری یافته که حلال تمام مشکلاتش است! بی صبرانه در انتظار زمان آزمون این پا و آن پا می کردند اما خبری نشد که نشد! کم کم برخی مطمئن شده بودند که واقعا سر کار رفته اند و برخی مستاصل که هزینه پرداختی برای آزمون را از کف داده اند!اما نصرت از آن صبرپیشگان است و پس از 9ماه انتظارها به سر رسید و تدارکات برگزاری آزمون با یک ضرب الاجل سر وتهش به هم آمد و بماند که همین شیوه شایسته خدمات رسانی به خلق الله عده ای نگون بخت از آن جماعت فوق الذکر که دندان طمع از برگزاری آزمون کشیده بودند را را ناخواسته محروم از این مرحله ساخت. 

اما این بار چندان به طول نیانجامید و تلاش شبانه روزی عزیزان و متولیان امر در استانداری محترم برای شناسایی واجدین شرایط لازم به ثمر نشست، نیاز به گفتن نیست که همین پروسه 2 ماهه اعلام نتایج دلیل بر طی شدن روال استاندارد و علمی برای خروجی آزمون بوده و البته دلیل عدم بیان و اعلام علنی روال استاندارد به ناکامان و دلسوختگان این آزمون حیاتی به دلیل فروتنی و افتادگی متولیان آن است تا خدای ناکرده با بیان میزان زحماتی که متحمل شده اند اجر و ثواب اخروی آن کم نشود و هیچ ربطی هم به پاسخگو نبودن مسئولین محترم یا کشک بودن حقوق آزمون دهندگان و سر به زیری و مظلومیت جوانان این استان ندارد! به قول یکی از دوستان متفکر گیرم که دانستید که چرا پذیرفته نشدیدخوب چه چیزی عوض می شود بی خیالی پیشه کنید! اما از طرفی به گفته دوست روانشناسی اگر مسئولین می دانستند که عدم شفافیت در بیان جزئیات نحوه اعلام نتایج آزمون به شرکت کنندگان علاوه بر ضایع شدن حق قانونی شان لطمه روحی نیز به آنها وارد می کند شاید رویه مناسب تری اتخاذ می کردند! همین که یک فوق لیسانس مملکت آن هم در یکی از محروم ترین مناطق کشور که رزومه تحصیلی خوب و ممتازی هم دارد نداند علت پذیرفته شدنش چه بوده؟! و چرا شرایط لازم برای احراز این سمت یا شغل را نداشته است؟! برایش امری دشوار، مبهم و ناپذیرفتنی ست. همین امر بر شایعه عدم سلامت چنین آزمون هایی هرچند از سلامت 100 هم برخوردار باشد دامن می زند. 

اما نکته مهمی که پس از اعلام نتایج آزمون زیاد به چشم می خورد بحث عدم تناسب و تعادل در لیست 15 برابری افرادی است که برای سمت ها و رشته های درخواستی در شهرهای استان اعلام شده اند. از مجموع 586 نفر اعلامی از کل استان سهم منطقه بلوچستان حدود 341 نفر و منطقه سیستان و افراد غیر بلوچ حدود 245 نفر اعلام شده است، در صورتی که 498 سهمیه بدون کسرافزایش15 برابری قبل از گزینش نهایی مربوط به شهر های جنوبی استان و منطقه بلوچستان می باشد و تنها 88 سهمیه از آن شهر های منطقه سیستان است! قصد نتیجه گیری غیر منصفانه یا پیش داوری نداریم و تنها آمار و معادلات را بررسی می کنیم اما با مشاهده لیست نتایج در می یابیم در سهمیه شهرهای سیستان تنها 1 نفر بلوچ این افتخار نصیبش شده است و بقیه سهمیه از آن خود سیستانی ها می باشد در صورتی که در شهرهای جنوب استان بخصوص چابهار،ایرانشهر،نیکشهر و ... رقابت سختی بین نیروهای متعلق به همان شهر و کسانی است که از کیلومترها آنطرف تر آمده اند. 

بررسی دقیق تر این مبحث نیاز به اطلاعات شفاف و دقیق تر از جانب متولیان برگزاری این نوع آزمون ها در استان دارد، در غیر این صورت نگاهی گذرا به چنین آزمون مهمی تا بدین جا نمی تواند خواسته ها و انتظارات جوانان قانع و دل پاک این استان بخصوص شهرهای بلوچ نشین را برآورده نماید،رعایت عدالت و انصاف نه در تقسیم مساوی سهمیه ها بلکه با توجه به شرایط، بضاعت و امکانات هر شهر و منطقه در استان می باشد و خواسته همه مردم این است که مسئولین با درایت خاص خود عمدا یا سهوا موجبات برانگیخته شدن حس تبعیض و نا امیدی در دل جوانان تحصیلکرده و جویای کار را فراهم نکنند.


http://nedayezahedan.com/

No comments:

Post a Comment