Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

شدت گرما در جنوب غرب سیستان و بلوچستان به 50 درجه سانتی گراد رسید

شدت گرما در جنوب غرب سیستان و بلوچستان به 50 درجه سانتی گراد رسید
هواشناسی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه اعلام کرد: شهرستان دلگان در جنوب غرب این استان طی 24 ساعت گذشته با بیشینه 50 درجه سانتی گراد گرم ترین نقطه شهری جنوب شرق ایران بوده است.
  

به گزارش ندای زاهدان  طی 24 ساعت گذشته میزان دما در 15 شهرستان از مجموع شهرستانهای 19 گانه استان سیستان و بلوچستان بین 40 تا 47 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

بر پایه این گزارش این دمای تابستانه در حالیست که مردم روزه دار سیستان و بلوچستان علاوه بر تحمل گرمای شدید، گرد و غبار و غلظت ریزگردها ناشی از وزش باد را نیز تحمل کردند.

این گزارش حاکیست که شدت گرما و گرد و غبار شدید در سیستان و بلوچستان به حدی طی روزهای اخیر افزایش یافت که تاثیر منفی آن بر سایر شاخص های جوی باعث شد میزان رطوبت برخی شهرها به صفر درصد کاهش یابد.

کاهش رطوبت هوا که تاثیرگذاری مستقیمی بر فضای سبز، اراضی کشاورزی و باغات دارد بیش از همه خبری ناراحت کننده برای نخل کاران است که در سطح 50 هزار هکتار نخیلات سیستان و بلوچستان به کار تولید مشغولند.

افزایش میزان رطوبت در هوا که آن را شرجی یا خرما پزان نیز می خوانند اگرچه برای انسان بسیار آزاردهنده و طاقت فرسا است اما شادابی فضای سبز و باغات بویژه نخیلات را به دنبال داشته و بسیار سودمند و مفید است. 

به روال معمول رطوبت 100 درصدی در بنادر چابهار و کنارک در ساحل دریای عمان و نزدیکی اقیانوس متداول است اما به سبب تاثیرگذاری ذرات معلق غبار در آسمان این مناطق طی 24 ساعت گذشته رطوبتی بین 32 تا 89 درصد در این مناطق به ثبت رسیده است.

در همین رهگذر هواشناسی اعلام کرده است گرمای تابستانه و آسمان غبار آلود حداقل طی یک هفته آینده در سیستان و بلوچستان تداوم دارد؛ همچنین در زمان حاضر غلظت ریزگردها در برخی شهرهای استان از جمله زاهدان و زابل بیشتر از حد استاندارد و نزدیک به مرز بحران است.

مطابق پیش بینی هواشناسی در جنوب سیستان و بلوچستان نیز طی روزهای آینده کاهش کیفیت هوا و مواج بودن دریای عمان پیش بینی می شود.

مطابق داده های هواشناسی: طی 24 ساعت گذشته شهرستان خاش در دامنه قله 4 هزار متری تفتان با کمینه 22 درجه سانتی گراد خنک ترین شهر سیستان و بلوچستان بود، انتظار می رود بیشینه و کمینه دمای امروز و امشب زاهدان بین 20 تا 40 درجه سانتی گراد باشد.


ایرنا

No comments:

Post a Comment