Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

«عراق نمی‌تواند مانع ارسال سلاح‌های ایران به سوریه شود»

وزیر امور خارجه‌ی عراق اعلام کرد که عراق نه امکانات بازدارنده و نه تجهیزات لازم برای توقف ارسال اسلحه ‌‌از سوی ایران به سوریه را دارد. او گفت اگر کشورهای غربی از این امر مطمئن‌اند، خود دست به اقدام زنند.
شنبه (۱۳ ژوئیه / ۲۲ تیر) هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ی عراق، اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند مانع فعالیت ایران در ارسال اسلحه به سوریه از طریق مرز هوایی عراق شود.

وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی با روزنامه "الشرق الاوسط" گفت: «ما با ارسال اسلحه به سوریه از طریق مرز هوایی عراق مخالفیم و این اقدام ایران را محکوم می‌کنیم. با این‌حال توان جلوگیری از این اتفاق را نداریم.»

هوشیار زیباری در مصاحبه خود گفت که از ماه سپتامبر سال گذشته آن‌ها گاهی به کنترل هواپیماهایی که از ایران و از طریق عراق به سوریه پرواز می‌کنند، می‌پردازند. او گفت: «در این هواپیماها غدا و دارو یافت شده است.»

وزیر امور خارجه‌ی عراق اضافه کرد: «صادقانه باید گفت که ممکن است این هواپیماها حامل کالاهای دیگری از جمله سلاح سبک هم باشند. اما ما نه قدرت بازدارنده و نه ملزومات لازم، از جمله جت‌های جنگنده برای توقف هواپیما را داریم تا از این اقدام ایران جلوگیری کنیم.»

زیباری گفت او پیش از این نیز به کشورهای غربی گفته است که اگر مطمئن‌ هستید ایران از طریق آسمان عراق به سوریه سلاح می‌فرستد، خودتان وارد عمل شوید و اقدامی کنید. او گفت: «اگر شواهد کافی دارید و مطمئن‌اید که این هواپیماها قطعنامه سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را نقض کرده است، اقدام کنید و به دولت عراق یاری برسانید.»

او گفت که دولت شیعه‌ی عراق نیز از ایران خواسته است که از خاک این کشور برای ارسال اسلحه به سوریه استفاده نکند و به روابط حسنه‌ی خود با عراق احترام بگذارد.

هوشیار زیباری تاکید کرد که اگرچه دولت شیعه‌ی عراق روابط نیکویی با جمهوری اسلامی ایران دارد، اما بر موضع خنثای خود در برابر سوریه پافشاری می‌کند. او در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که عراق پول و سلاحی در اختیار سوریه قرار نمی‌دهد.

زیباری که خود کرد سنی مذهب است ماه گذشته گفت نمی‌تواند تکذیب کند که برخی شیعه‌های عراقی در سوریه در جنگ داخلی این کشور در کنار نیروهای ارتش سوریه می‌جنگند. با این‌حال او تاکید کرد که حضور این نیروها در کنار ارتش سوریه هیچ ربطی به دولت عراق ندارد و دولت دخالتی در امور سوریه نمی‌کند.

در سومین سال جنگ و بحران در سوریه اختلاف‌های مذهبی از همیشه بیشتر شده است. گروه‌های سنی مذهب از سوی عربستان سعودی و قطر حمایت مالی و نظامی می‌شوند و نیروهای شیعه طرفدار اسد نیز از ایران کمک مالی و سلاح دریافت می‌کنند.


Dw.de

No comments:

Post a Comment