Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اعتراض ۴۱ زندانی سیاسی به "یورش" به بند ۳۵۰ اوین

 چهار روز پس از حمله گارد ویژه زندان اوین به بند زندانیان سیاسی، ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین در نامه‌ای به رئيس مجلس شورای اسلامی از او خواسته‌اند، هیئتی "واقعا بی‌طرف" را مأمور بررسی این رخداد کند.
در نامه کوتاهی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین پس از اشاره به آنچه در صبح روز پنجشنبه (۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه) در این بند گذشته است، خواستار "اعزام هیئتی واقعا بی‌طرف از نمایندگان مجلس برای بررسی تخلفات" صورت‌گرفته شده‌اند. متن این نامه را سایت "کلمه" منتشر کرده است.
روز جمعه سایت خبری "کلمه" گزارش داد که "بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای گارد زندان اوین و نیروهای کمکی از زندان قزل حصار" بامداد پنجشنبه به بند ۳۵۰ اوین که مخصوص نگهداری زندانیان سیاسی است حمله کردند.
در پی انتشار این خبر، سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، روز شنبه (۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه) در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت، بازرسی اخیر ماموران از زندان اوین امری "معمول و ماهیانه" بوده و توضیح داد: «ساعت ۸ و نیم روز پنجشنبه بازرسی زندان توسط ماموران انجام شد که این بازرسی طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها هر ماه انجام می‌شود.»
در نامه زندانیان سیاسی آمده است که در کنار نیروهای گارد زندان اوین و نیروهای کمکی از زندان قزل حصار "افرادی از سازمان زندان‌های استان تهران" نیز "تحت عنوان بازرسی دست به اقداماتی زدند که هرگز در چند سال گذشته سابقه نداشته است".
در ادامه نامه، حمله به بند ۳۵۰ به "عملیات گسترده کماندویی" تشبیه شده که طی آن اموالی مفقود شده و "تخلفات قابل توجهی" صورت گرفته، همچون "نادیده گرفتن کرامت انسانی و هتک حیثیت برخی اشخاص، رعایت نکردن حریم خصوصی زندانیان و تخریب اموال آنان".
حمله به بند زندانیان سیاسی اوین
حمله به بند ۳۵۰ اوین پس از اعتراض زندانیان بند به تبعید علی ناظری، از زندانیان سیاسی این بند، به زندان زابل صورت گرفت. در پی این اعتراض‌ها ۶ زندانی به انفرادی منتقل شدند که به گزارش روز یکشنبه کلمه، شامگاه شنبه (۲۹ تیر / ۲۰ ژوئيه) به بند ۳۵۰ بازگشتند.
روز چهارشنبه (۲۶ تیر / ۱۷ ژوئيه) ۴۴ تن از هم‌بندان علی ناظری با امضای بیانیه‌ای خواهان بازگرداندن ناظری به بند شدند و با اشاره به فشار خون بالا و بیماری قلبی وی، مسئولیت هر اتفاقی را بر عهده مسئولان قضایی دانستند.
به گزارش "کلمه"، سپس ماموران گارد ویژه و گروهی دیگر به این بند حمله بردند. این سایت خبری در برابر ادعای مدیرکل زندان‌های استان تهران مبنی بر عادی بودن بازرسی بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه گذشته، در گزارشی که یکشنبه (۳۰ تیر) منتشر کرده به جزئیاتی دیگر از حمله ماموران پرداخته و در عین حال نوشته است که نام مسئولان را می‌داند و چنانچه هیئتی برای رسیدگی به این رویداد تعیین شود، می‌تواند نام عاملان ماجرا را در اختیار آن هیئت بگذارد.
"کلمه" می‌نویسد، بازرسی‌های معمول از بند ۳۵۰ هر چند ماه یکبار توسط نیروهای حفاظت زندان اوین صورت می‌گرفته و در آن "حادثه‌ای غیرمعمول" رخ نمی‌داده است. به نوشته این سایت، اما این بار "بازرسی بوسیله فرمانده گارد ویژه سازمان زندان‌های استان تهران، سرهنگ [الف]، فرماندهی می‌شد" و نیروهای زندان اوین را نیروهای زندان قزل حصار و "تعدادی از نیروهای عملیات وزارت اطلاعات" همراهی می‌کردند.
به نوشته "کلمه"، سرهنگ [الف] به ماموران در حال تفتیش گفته بود، هر کس یک موبایل پیدا کند ۱۰ روز مرخصی خواهد داشت و این جمله ماموران را به تفتیش هر چه بیشتر تشویق کرده و در نهایت موجب ایجاد تخریب در محل و نیز تخریب اموال شخصی زندانیان، از جمله پاره شدن کتاب‌های قرآن آنان شد.
این سایت موارد دیگری از شیوه برخورد ماموران بازرسی را با وسایل و حریم شخصی زندانیان ذکر کرده است.
۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین در نامه خود به رئيس قوه مقننه به این "تخلفات قابل توجه" اشاره کرده‌اند و مهم‌ترین آن را "هتک حرمت به قرآن کریم آن هم در ماه رمضان" دانسته‌اند.
عبدالفتاح سلطانی، محسن میردامادی، عبدالله مومنی، فیض‌الله عرب‌سرخی، حسن اسدی زیدآبادی و محمد داوری از جمله امضاکنندگان نامه به علی لاریجانی هستند.

No comments:

Post a Comment