Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگاهی خودمانی به آزمون استخدامی اخیر در استان

"استخدام" واژه ای شیرین و دوست داشتنی برای نسل جوان امروز است،به نوعی خیلی ها را خواسته و ناخواسته به خود جذب می کند چه روی جلد مجلات زرد باشد چه سایت های درپیت تبلیغاتی،حتی اگر پینوکیو یا چوپان دروغگو هم در لابلای کلماتش از این واژه مقدس استفاده کند جذابیت های خاص خودش را دارد شاید از این روست که بسیاری از مسئولین یا اهالی سیاست آن را به خوبی در برنامه های کاری یا تبلیغاتی خود می گنجانند البته تنها در حد یک شعار بزک شده!

چند وقت پیش خبر آزمون استخدامی استانداری با سرعتی فراتر از انتظار عصر رسانه و فناوری طول و عرض جغرافیایی پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را پیمود و دهان به دهان، پیامک به پیامک،دست به دست چرخید و چرخید تا اینکه 7150 نفر (هفت هزار و صد و پنجاه) از جوانان جویای کار و نان حلال و به قول استاندار محترم استعدادها و پتانسیل های بومی استان اعلام آمادگی و ثبت نام کردند. همه آنها می دانستند که رقابت سختی در پیش رو دارند و به استناد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تنها تعداد ۵۱۸ (پانصد و هجده) نفر از افراد واجد شرایط پس از اثبات توانمندی های عمومی و تخصصی شان و گذر از خوان مصاحبه تخصصی و گزینش به وصل یار یا هماناستخدام مقدس دولتی می رسند البته به صورت پیمانی.

پس از ثبت نام در جای جای استان که به پست یکی از همین جماعت 7150 نفره می رسیدی انرژی و امید خاصی را در او مشهود بود انگار آجیل مشکل گشا به دستش رسیده یا اکسیری یافته که حلال تمام مشکلاتش است! بی صبرانه در انتظار زمان آزمون این پا و آن پا می کردند اما خبری نشد که نشد! کم کم برخی مطمئن شده بودند که واقعا سر کار رفته اند و برخی مستاصل که هزینه پرداختی برای آزمون را از کف داده اند!اما نصرت از آن صبرپیشگان است و پس از 9ماه انتظارها به سر رسید و تدارکات برگزاری آزمون با یک ضرب الاجل سر وتهش به هم آمد و بماند که همین شیوه شایسته خدمات رسانی به خلق الله عده ای نگون بخت از آن جماعت فوق الذکر که دندان طمع از برگزاری آزمون کشیده بودند را  را ناخواسته محروم از این مرحله ساخت.

اما این بار چندان به طول نیانجامید و تلاش شبانه روزی عزیزان و متولیان امر در استانداری محترم برای شناسایی واجدین شرایط لازم به ثمر نشست، نیاز به گفتن نیست که همین پروسه 2 ماهه اعلام نتایج دلیل بر طی شدن روال استاندارد و علمی برای خروجی آزمون بوده و البته دلیل عدم بیان و اعلام علنی روال استاندارد به ناکامان و دلسوختگان این آزمون حیاتی به دلیل فروتنی و افتادگی متولیان آن است تا خدای ناکرده با بیان میزان زحماتی که متحمل شده اند اجر و ثواب اخروی آن کم نشود و هیچ ربطی هم به پاسخگو نبودن مسئولین محترم یا کشک بودن حقوق آزمون دهندگان و سر به زیری و مظلومیت جوانان این استان ندارد! به قول یکی از دوستان متفکر گیرم که دانستید که چرا پذیرفته نشدیدخوب چه چیزی عوض می شود بی خیالی پیشه کنید! اما از طرفی به گفته دوست روانشناسی اگر مسئولین می دانستند که عدم شفافیت در بیان جزئیات نحوه اعلام نتایج آزمون به شرکت کنندگان علاوه بر ضایع شدن حق قانونی شان لطمه روحی نیز به آنها وارد می کند شاید رویه مناسب تری اتخاذ می کردند! همین که یک فوق لیسانس مملکت آن هم در یکی از محروم ترین مناطق کشور که رزومه تحصیلی خوب و ممتازی هم دارد نداند علت پذیرفته شدنش چه بوده؟! و چرا شرایط لازم برای احراز این سمت یا شغل را نداشته است؟! برایش امری دشوار، مبهم و ناپذیرفتنی ست. همین امر بر شایعه عدم سلامت چنین آزمون هایی هرچند از سلامت 100% هم برخوردار باشد دامن می زند.

اما نکته مهمی که پس از اعلام نتایج آزمون زیاد به چشم می خورد بحث عدم تناسب و تعادل در لیست 1/5 برابری افرادی است که برای سمت ها و رشته های درخواستی در شهرهای استان اعلام شده اند. از مجموع 586 نفر اعلامی از کل استان سهم منطقه بلوچستان حدود 341 نفر و منطقه سیستان و افراد غیر بلوچ حدود 245 نفر اعلام شده است، در صورتی که 498 سهمیه (بدون کسرافزایش1/5 برابری قبل از گزینش نهایی) مربوط به شهر های جنوبی استان و منطقه بلوچستان می باشد و تنها 88 سهمیه از آن شهر های منطقه سیستان است! قصد نتیجه گیری غیر منصفانه یا پیش داوری نداریم و تنها آمار و معادلات را بررسی می کنیم اما با مشاهده لیست نتایج در می یابیم در سهمیه شهرهای سیستان تنهانفر بلوچ این افتخار نصیبش شده است و بقیه سهمیه از آن خود سیستانی ها می باشد در صورتی که در شهرهای جنوب استان بخصوص چابهار،ایرانشهر،نیکشهر و ... رقابت سختی بین نیروهای متعلق به همان شهر و کسانی است که از کیلومترها آنطرف تر آمده اند.

بررسی دقیق تر این مبحث نیاز به اطلاعات شفاف و دقیق تر از جانب متولیان برگزاری این نوع آزمون ها در استان دارد، در غیر این صورت نگاهی گذرا به چنین آزمون مهمی تا بدین جا نمی تواند خواسته ها و انتظارات جوانان قانع و دل پاک این استان بخصوص شهرهای بلوچ نشین را برآورده نماید،رعایت عدالت و انصاف نه در تقسیم مساوی سهمیه ها بلکه با توجه به شرایط، بضاعت و امکانات هر شهر و منطقه در استان می باشد و خواسته همه مردم این است که مسئولین با درایت خاص خود عمدا یا سهوا موجبات برانگیخته شدن حس تبعیض و نا امیدی در دل جوانان تحصیلکرده و جویای کار را فراهم نکنند.
باز نشر: نوهان

جوان بلوج
پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۱۶
متاسفانه ما به عنوان یک جوان بلوچ اصلی ترین دغدغه مون اشتغال هست اشتغال در پستهایی که به حقه حق مسلم ماست اما متاسفانه با اجرای آزمونهای فرمالیته و از پیش تعیین شده عمق تبعیض و بی عدالتی بر ما روا داشته می شود
بلوچ
پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۴۲
جناب صادقی در شهرستان کنارک از سه اداره که من خبر دارم 9 نفر از برادران سیستان هستند و هیچ بلوچی بخت برگشته ی قبول نشده است . ظاهرا فرزندان بلوچ شایسته ی این کار نیستند و نمی توانند کار دولتی را بکنند . انوقت میگویند بلوچ قاچاق چیست . انهم قاچاق سوخت . میگویند بلوچ انتحاری میکند از مسئولین بخصوص استاندار بی کفایت بپرسند در سیستانی که پنجاه درصد مردم انجا بلوچ اهلسنت است یک نفر بکار گرفته میشود و بر عکس در بلوچستانی که نودوپنج درصد ان بلوچ است و نصف مستخدمین غیر بلوچ می باشند این فرزندان بیکار راهی دیگری دارند . اقای صادقی ایا میدانید از 41 نفر استخدامی گارد بنادر و کشتیرانی چابهار توسط رضوانی کوتوله بعداز فراز ونشیب های فراوان فقط هست نفر بلوچ و مابقی از سیستان و شهرستان جذب شدند . لطفا از خوانندگان محترم درخواست میشود با نامه نگاری و تومار نویسی اعتراض خود را بگوش کر مسئولین و نمایندگان استان و کشور برسانی
علی
پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۶
پس کجایند نمایندگان ما آیا وقتش نرسیده از لاک خود بیرون بیان آیا قانونی نیست آقای دیوان عدالت اداری تعطیله آقایان نماینده که فقط وقت انتخابات خدمت گذار مردم هستین بزگترین خدمت شما و اولولیت اول شما باید این موضوع بحق باشد. سکوت در برابر این موضوع خیانت است وخیانت......
شهروند
پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۲۳:۱۷
من از ايرانشهر براي اداره صنعت ومعدن وتجارت كردم ولي متاسفانه بعد از اعلام نتايج مشخص شد كه دونفر غير بومي يكي به نام عباسي از برادران سيستاني وذخيره اش هم آقاي كيخا از برادران سيستاني مي باشد يعني از اينهمه ليسانس وفوق ليسانس بيكار ايرانشهري يكي نميتونست بياد كارشناس صنايع ومعادن قلب بلوچستان ايرانشهر بشه اين تبعيضات رو بايد به كي بگيم اميدوارم نمايندگان محترم خصوصا آقاي اربابي كه فرمودند كه تا وقتي كه من هستم نميگذارم خارج از ايرانشهر بياد در ايرانشهر استخدام بشه بهشون بگين كجايي همه سيستاني ها شهر تو اشغال كردند بيا جلوشون رو بگير/
کنارک
پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۲
نمایندگان اعتراض کنند و نگذارند عملی بشه تا دولت بعد شاید فرجی بشه .
امین
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۰:۲۹
اقای اربابی نماینده هنوزخودش قراردادیه بگذارین اول کارخوشودرست کنه بعدمن جوان فق لیسانس بلوچ رو!
Saeed
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۵:۱۸
ايرانسل ننگت باد
از ماست ك بر ماست
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۲
زماني ك افراد شايسته و توانا در انتخابات مجلس رد صلاحيت مي كنند و ما بيخياليم يا در شوراهاي شهر فقط به پول دار زاده و مير و سردار بي عرضه راي ميدهيم غير از اين نخواهد بود.
بهنام بلوچی
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۸
دوستان عزیزم به خودتون وانمود نکنید که ما را استخدام نمی کنند بلکه استخدام فرایندهای خاصی دارد و دارای چند مرحله است یکی از شما قسم بخوره که از آزمون استخدامی کتابهای منبع را پیدا کرده و مطالعه شان کرده ؟ شاید کسی دیگر خوانده و قبول شده مگه گفتند هرکه بلوچه باید تو بلوچستان استخدام شه ؟ این حرفها را نزنید زشت است برای شما بد است و با این کارهاتون روحیه دیگران را ضعیف می کنید . مشکل استاندار ... سیستانی ... پارتی ... و ... نیست مشکل خود ما هستیم که فقط همینو بلدیم سیستانی ها را ستخدام می کنند و ما نمیشیم خدا میگه از شما حرکت از من برکت انشاءالله موفق باشید
جواب بهنام
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۵:۴۳
بهنام عزیز اولا بحث نحوه اطلاع رسانی و حقوق شرکت کنندگان هست که باید به نحو شفاف و مثبتی اعلام بشه، در ثانی من لیستی از افراد رو میشناسم که دارای مدارک لیسانس و ارشد از دانشگاه های معتبر و ملی ایران هستند با معدل ها و رزومه علمی خوب پس امکان نداره در این آزمون که میگن ملاک 40% نمره بوده شانسی نداشته باشند! اگر نتایج و کارنامه ها به صورت دقیق برای همه اعلام بشه و حقوق بچه های هر شهر رعایت بشه که سهم بیشتری داشته باشند گمون نکم این همه بحث راه بیفته!!!! عقب هستیم از خیلی جاها اما اونقدرها هم کم نداریم که بیخ گوشمون همه دانشمند و نخبه باشند و بلوچ ها هیچی ندون!

No comments:

Post a Comment