حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران طی سخنانی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که در حال حاضر برای اولین بار پس از دوران جنگ ایران و عراق، رشد اقتصادی ایران برای دو سال متوالی منفی است و این کشور با بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان روبرو است. حسن روحانی رشد تورم را چهل‌و دو درصد اعلام کرد و افزود: “طبق محاسبات اگر روند به این شکل ادامه یابد، در چهار سال آینده بین چهار تا پنج میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.”
این سخنرانی توسط صدای و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که سریعا در یوتیوب نیز منتشر گردید.

در همین زمینه اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، رییس جمهور منتخب، می‌گوید که "وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست". وی چالش اصلی دولت روحانی را که از مرداد ماه آینده سر کار می‌آید "تامین کالاهای اساسی" خوانده است.

اکبر ترکان، که وظیفه ارتباط حسن روحانی با دولت احمدی‌نژاد در دوره انتقالی را بر عهده دارد این مطلب را در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه 14-7-2013 که در هفته ‌نامه خبری "آسمان" منتشر شد بیان کرد.

در زمینه تورم، بانک مرکزی ایران نرخ تورم را 36 در صد اعلام کرده است، اما آگاهان می گویند نرخ واقعی تورم بیش از ارقام اعلام شده است، چون بازار سیاه در ایران بسیار فعال بوده و این بازار خارج از کنترل مقامات عمل می کند.