Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

M-riksdagsman deltog i iransk pr-konferens

När regimen i Iran nyligen anordnade en stor pr-konferens var den moderata riksdagsledamoten Reza Khelili Dylami på plats.
Syftet med konferensen – som hade över 1 000 gäster från hela världen – var att förbättra Irans dåliga rykte och att dra till sig nya investeringar.

Totalt var ett tjugotal svenskar på plats. Reza Khelili Dylami säger till Sydsvenskan:

– Det är min demokratiska rättighet att vara med på vilket seminarium jag vill. Alla talar om att det behövs mer demokrati i Iran. Då har väl jag rätt att sitta med i vilken konferens jag vill.

Han har precis kommit tillbaka till Sverige från sin semesterresa med familjen i Iran. Det var när han besökte sina hemtrakter i norra Iran som han fick inbjudan att delta i ett seminarium som anordnades i anslutning till den stora pr-konferensen.

– Jag såg det som en möjlighet för mig att lära mig mer om mina hemtrakter och att träffa nya männi­skor. Det var de lokala företagen som visade upp sig, säger Reza Khelili Dylami.

Det är andra året som regimen anordnar den storslagna konferensen som går under namnet Den stora konferensen med utlandsboende iranier. Under några dagar får de över tusen gästerna lyssna på olika seminarier, höra president Mahmoud Ahmadinejad tala, och besöka den ort de vill i Iran. Allt på regimens bekostnad. Det var under ett av de lokala seminarierna som Reza Khelili Dylami närvarade. Enligt organisatörerna är tanken med evenemangen att tvätta bort något av landets pariastämpel och att dra till sig nya investeringar.

– Jag betalade alla mina kostnader själv. Jag har inte tagit emot några pengar från någon. Jag var redan i Rasht i norra Iran när jag fick inbjudan, säger Reza Khelili Dylami.

Han tycker inte att det är märkligt att han som svensk riksdagsledamot besöker ett pr-seminarium för den iranska regimen.

– Nej det är min rättighet. Jag tror på att hålla en öppen dialog mellan Iran och Sverige. Jag tänker inte bojkotta Iran. Inte heller Kina eller Saudiarabien, som också har problem med respekten för mänskliga rättigheter.

Hur ser du på regimen i Iran?

– Iran är ett land som har det svårt inrikes- och utrikespolitiskt. Regeringen har också svårt att få folkets förtroende. På grund av grupperingar utanför landet och inne i landet har regeringen stora problem. Det iranska folket har därför svårt att kunna utnyttja sina rättigheter.

Hur ser du på regimens sätt att hantera sina motståndare?

– Snälla du, när Mousavi satt vid makten avrättades också många männi­skor. Han är inte ett dugg bättre.

Pär Henriksson är Moderaternas kommunikationschef och säger att han har svårt att bedöma och värdera Reza Khelili Dylamis skäl till att vara där.

– Jag tycker generellt att man ska vara mycket försiktig i kontakterna med den iranska regimen som grovt kränker de mänskliga rättigheterna hos den egna befolkningen. Hans skäl får stå för honom.

Nyligen röstade EU om ytterligare sanktioner mot Iran. Moderaterna och utrikesminister Carl Bildt hade länge förespråkat förhandlingsspåret mer än sanktionsspåret. Pär Henriksson menar, trots det, att Moderaternas inställning till Iran är klar.

Avrättningar och oro
FN, EU och USA har beslutat om ekonomiska sanktioner mot Iran. Bakgrunden är misstankarna att Iran håller på att bygga upp en kapacitet att utveckla kärnvapen och vapenbärare för kärnvapensystem. Regimen hävdar att programmet enbart är för civilt bruk.
Sanktionerna riktar sig mot försäkrings- och bankväsendet och mot energiindustrin.
Ekonomin är redan mycket dålig i Iran och politisk och social oro präglar landet.
Efter presidentvalet i juni 2009 har regimen slagit ned stora folkliga missnöjesyttringar genom massgripanden, misshandel, fängelsedomar och dödsdomar. Flera avrättningar har också genomförts.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1200465/M-riksdagsman-deltog-bri-iransk-pr-konferens.html

Tarjome farsi maghaale dar Stockholmian.com

No comments:

Post a Comment