Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فراکسيون اکثريت مجلس در آستانه فروپاشي

لیلا طیری

در حالیکه نمایندگان جناح اکثریت مجلس تلاش می کنند مناقشات درونی فراکسیون اصولگرای مجلس را امری عادی و از نوع اختلاف نظرهایی که در هر فراکسیونی وجود دارد جلوه دهند، اما منازعات حامیان افراطی محمود احمدی نژاد که پس از انتخاب رئیس فراکسیون اصولگرایان شدت گرفته از احتمال انشعاب این فراکسیون حکایت دارد.

فراکسیون های "انقلاب اسلامی" و "پیشرفت و توسعه"، دو فراکسیونی هستند که احتمال انشعاب آنها از فراکسیون اصولگرایان م یرود. این دو فراکسیون برای اولین بار اقدام به برگزاري اولين دوره انتخابات رئيس و هيات رئيسه برای خود کرده اند.

منازعات درونی فراکسیون اصولگرای مجلس از آنجا شروع شد که نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد با در دستور کار قرار دادن تاکتیک "رئيس فراکسيون و رئيس مجلس نبايد يک نفر باشد" تلاش کردند چهره های ناسازگار را از هیات رئیسه فراکسیون اصولگرا حذف کنند.

بر اساس گزارش ها عدم حمایت کافی از احمدی نژاد توسط لاریجانی ، باهنر و برخی دیگر از چهره های اصولگرا قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، باعث شده نمایندگان دولتی به سمت حذف این چهره ها پیش بروند.

رسايي، آقاتهراني، حسينيان و فدايي 4 نماینده شاخصی هستند که با دامن زدن بر این منازعات، احتمال انشعاب در فراکسیون اصولگرایان را قوت بخشیده اند. آنها پس از شکست تاکتیک خود و انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرای مجلس ، این بار تاکتیک دیگری در پیش گرفته اند. تاکتیکی که به زعم کارشناسان امور سیاسی منجر به انشعاب در فراکسیون اصولگرا خواهد شد.

حميد رسايي که در ماه هاي اخير باهنر را به عضويت در ستاد ميرحسين متهم کرده در واکنش به شکست حامیان احمدی نژاد در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرا که نه تنها با اختلاف فاحشي به لاريجاني باختند، بلکه در انتخابات نواب رئيس و حتي منشي ها نيزجايگاهي نداشتند گفته است: "فراکسيوني که برخي از اعضاي آن در ستادهاي انتخاباتي آقاي موسوي عضو باشند جاي سوال دارد".

نماينده تهران اضافه کرده است: "وقتي مي بينيم اصلاح طلبان از رياست مجدد لاريجاني خوشحال شدند من به موضوع شک مي کنم. وقتي آقاي تابش به من مي گويد بگذاريد لاريجاني رئيس شود و آقاي قنبري سخنگوي فراکسيون اقليت از لاريجاني حمايت مي کند، معلوم است که جريان چيست".

رسايي در پاسخ به اين سوال که آيا حاضر است به خاطر عملکرد فراکسيون از عضويت در آن کناره گيري کند، گفته است: "من عضو فراکسيون انقلاب اسلامي هستم، که اين فراکسيون اصولگرايي را به معناي کامل اجرا مي کند، تذکرات لازم را در موقع خود به دولت مي دهد و به دنبال «ساخت و پاخت» نيست".

علی اصغر زارعی ، دیگر نماینده حامی احمدی نژاد نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است: "اگر عملکرد فراکسيون اصولگرايان مثل گذشته باشد ماندن در آن فايده اي ندارد".

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، حاميان دولت که در پي نتيجه نگرفتن از در اختيار داشتن فرمان فراکسيون اکثريت سال گذشته اقدام به تاسيس فراکسيوني به نام انقلاب اسلامي کردند، در تلاش براي تقويت اين فراکسيون در برابر سایر محافظه کاران هستند. اما ناظران سياسي با توجه به وزن کم اين چهره ها که حدود 40 نفر بيشتر نيستند، اثرگذاري خیلی زیاد اين فراکسيون را دور از ذهن مي دانند.

در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی ، نماینده همدان و چهره اصولگرای مجلس، منکر هرگونه اختلاف نظری که منجر به انشعاب شود می شد ، محمد رضا باهنردرباره انشعاب ، به خبرگزاری ایسنا گفته است که ما تلاش مي‌كنيم كه اين گونه نشود.

باهنر در عین حال تصریح کرده است که اگر كساني بخواهند كل مواضع فراكسيون را مختص خودشان بكنند، صحيح نيست و نمي‌توان آن را پذيرفت.

منبع : روز آنلاین

No comments:

Post a Comment